AI_story4.jpg

اینترنت اشیا و روباتیک IoRT- چگونه اینترنت اشیا و فناوری رباتیک با هم تکامل پیدا می‌کنند

اگرچه بسیاری از افراد معمولاً اینترنت اشیا و فناوری رباتیک را به عنوان بخش‌های جداگانه از هم می‌بینند، علی‌رغم توسعه روش‌های جدید مهندسی هر یک از این فناوری‌ها، به نظر می‌رسد که این دو تکنولوژی به طور همزمان در حال رشد هستند. انجمن‌های اینترنت اشیا و رباتیک برای ایجاد فناوری جدیدی به نام اینترنت رباتیک اشیا یا IoRT دور هم جمع شده اند. IoRT مفهومی است که در آن دستگاه‌های هوشمند می‌توانند حوادث اطراف خود را رصد کنند، داده‌های سنسورهای خود را تحلیل کنند، از هوش مصنوعی برای تصمیم‌گیری در مورد اقدامات استفاده کنند و سپس برای کنترل اشیا در دنیای فیزیکی عمل کنند.

اینترنت اشیا IoT

اگرچه بسیاری از افراد معمولاً اینترنت اشیا و فناوری رباتیک را به عنوان بخش‌های جداگانهاز هم می‌بینند، علی‌رغم توسعه روش‌های جدید مهندسی هر یک از این فناوری‌ها، به نظر می‌رسد که این دو تکنولوژی به طور همزمان در حال رشد هستند. انجمن‌های اینترنت اشیا و رباتیک برای ایجاد فناوری جدیدی به نام اینترنت رباتیک اشیا یا IoRT دور هم جمع شده اند. IoRT مفهومی است که در آن دستگاه‌های هوشمند می‌توانند حوادث اطراف خود را رصد کنند، داده‌های سنسورهای خود را تحلیل کنند، از هوش مصنوعی برای تصمیم‌گیری در مورد اقدامات استفاده کنند و سپس برای کنترل اشیا در دنیای فیزیکی عمل کنند.

اینترنت اشیا شبکه‌ای از دستگاه‌ها است که به اینترنت متصل می‌شوند. این موارد نیروی محرکه‌ی اساسی برای تحقق نوآوری‌ها جهت رضایت مشتری، بهینه‌سازی مبتنی بر داده، کاربردهای جدید، دیجیتالی شدن، مدل‌های تجاری و جریان‌های درآمدی، در همه بخش‌ها هستند. دستگاه‌های اینترنت اشیا معمولاً برای انجام وظایف خاصی طراحی می‌شوند ، در حالی که ربات‌ها باید بتوانند در برابر شرایط غیر منتظره واکنش نشان دهند. هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی به این ربات ها کمک می‌کند تا با شرایط غیر منتظره‌ای که بوجود می‌آیند براحتی کنار بیایند.

شباهت ها و تفاوت ها

دستگاه‌های اینترنت اشیا و ربات‌ها برای درک محیط اطراف، پردازش سریع داده‌ها و تعیین نحوه پاسخگویی، به سنسورها وابسته هستند.ربات‌ها قادر به مدیریت شرایط پیش‌بینی شده هستند، در حالی که اکثر برنامه‌های اینترنت اشیا فقط می‌توانند وظایف کاملاً مشخص شده‌ای را انجام دهند. تفاوت اصلی بین اینترنت اشیا و جامعه رباتیک این است که ربات‌ها اقدام واقعی می‌کنند و در دنیای فیزیکی هستند.آنها کاری انجام می‌دهند.در اینجا تمرکز از مفهوم سایبریِ IoT به جنبه فیزیکیِ رباتیک منتقل شده است و همین جا هست که این دو تکنولوژی با هم ترکیب می‌شوند.

چرا فناوریهای IOT و ROBOTIC با هم در حال تکامل هستند؟

تا کنون، انجمن‌های رباتیک و اینترنت اشیا با انگیزه‌های متفاوتی از هم عمل می‌کردند. اینترنت اشیا بر پشتیبانی از خدماتی مثل سنجش فراگیر، نظارت و ردیابیِ اشیا متمرکز هستند، در حالی که جوامع رباتیک بر تولید، تعامل و رفتار خودمختار تمرکز دارند. با تلفیق این دو و ایجاد اینترنت اشیاءِ رباتیک، ارزش افزوده بزرگی ایجاد خواهد شد. مفهومی که در آن، داده‌های حاصل از طیف وسیعی از سنسورها تحلیل می‌گردد، با هوش محلی و توزیع شده پردازش شده و سپس برای کنترل اشیا در دنیای فیزیکی استفاده می‌شوند ، "اینترنت اشیاءِ رباتیک" نامیده می‌شود. به بیان دیگر حسگرهای اینترنت اشیا و فناوری‌های تجزیه و تحلیل داده‌ها، آگاهی موقعیتیِ وسیعتری به ربات‌ها می‌دهند و منجر به اجرای بهتر کارها می‌شوند. IoRT دارای سه جزء هوشمند است:

1) ربات می‌تواند درک کند که دارای قابلیت نظارت تعبیه شده در خود است و می‌تواند داده‌های حسگرها را از منابع دیگر دریافت کند.

2) ربات می‌تواند داده‌های رویدادی که نظارت می‌کند را تجزیه و تحلیل کند و این بدان معنی است که تکنولوژی محاسبات لبه در آن وجود دارد. محاسبات لبه یعنی جایی که داده‌ها به جای استفاده از فضای ابری به صورت محلییاlocal پردازش و تحلیل می‌شوند و نیازی به انتقال انبوهی از داده ها به cloud نیست.

3) به دلیل وجود دو دو جزء بالا، ربات می‌تواند تصمیم بگیرد که چه عملی انجام دهد و سپس آن عمل را انجام دهد. در نتیجه، این ربات می‌تواند یک شیء فیزیکی را کنترل کند و اگر در طراحیِ آن دیده شده باشد، می‌تواند در دنیای فیزیکی حرکت هم بکند. ایده بزرگتر در حال حاضر همکاری بین ماشین / ماشین و بین انسان / ماشین است. این تعاملات می‌تواند به سمت سرویس‌هایی مثل تعمیرات پیشگیرانه و خدمات کاملاً جدید پیش برود. 

تأثیر نیروی کار

ادغام هوش مصنوعی و نیروی کار چیز جدیدی نیست، اما با افزایش دستمزد کارکنان، تولیدکنندگان سعی می‌کنند بدون کاهش تولید، هزینه‌ها را کاهش دهند. آنها می‌توانند این کار را با استقرار ربات‌ها در محیط کار و درتعامل نزدیک با انسان‌ها انجام دهند که این می‌تواند یا باعث افزایش بهره‌وری کارگران یا حتی کلا جایگزین کارگران گردد. هم‌اکنون، اینترنت اشیا امکان استفاده در سرویس‌های ثابت و متحرک را دارد. برخی از آنها فقط بر اساس نرم‌افزارِ خود عمل می‌کنند درحالی‌که برخی دیگر یاد می‌گیرند و پیشرفت می‌کنند. ربات‌های مشارکتی (ربات‌هایی با قابلیت همکاری نزدیک با انسان‌ها) سنسورهای بیشتری نسبت به همتایان خود در خط مونتاژ دارند و امکانات بیشتری را برای شرکت‌ها فراهم می‌کنند.با پیشرفت فناوری‌های رباتیک و افزایش سرمایه‌گذاری صنایع در این بخش، این فرصتی عالی برای کسانی است که به هوش مصنوعی و رباتیک علاقه‌مند هستند. امروزه مشاغل مرتبط با فناوری‌های رباتیک انتخاب‌های متنوعی را ارائه می‌دهند و تعداد زیادی موقعیت شغلی در این گروه قرار می‌گیرند. صنایع رباتیک می‌تواند مشاغلی مانند سرویس، تعمیر و همچنین طراحی و ایجاد رابط‌های کاربری و سیستم‌ها را ایجاد کنند. این صنعت امکان پیشرفت در چندین زمینه و ایجاد فرصت‌های روبه رشد را فراهم می‌کند. بسیاری از افراد فکر می‌کنند این امکانات رباتیک را در آینده‌‌ای دور خواهند دید، درصورتیکه از میزان نقش رو به رشدی که ربات‌ها در حال حاضر در زندگی ما دارند بی‌اطلاع هستند. رباتیک یکی از فناوری های اصلی در صنعت تولید است. در حقیقت ، 60٪ از تولیدکنندگان از فناوری‌های دستیارهای هوشمند مانند رباتیک، چاپ سه بعدی و هوش مصنوعی در کنار هم استفاده می‌کنند. طبق گزارش جدید فدراسیون بین المللی رباتیک و Loup Ventures ، هزینه‌های رباتیک در سال 2025 به 13 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت. موسسه MarketsandMarkets گزارشی را در سال 2016 منتشر کرد و پیش‌بینی کرد ارزش بازار IoRT تا سال 2022 تقریباً 21.44 میلیارد دلار خواهد بود. نرخ رشد مرکب سالیانه برای بازار IoRT تا سال 2022، 29.7 % خواهد بود. این تغییرات باعث ایجاد چالش برای مشاغل، دولت‌ها و مصرف‌کنندگان می‌شود و نحوه تعامل آنها با جهان را دگرگون خواهد کرد. در پنج سال آینده ، شرکت‌ها تقریباً 5 تریلیون دلار برای اینترنت اشیا هزینه خواهند کرد و این نشان می‌دهد که ما می‌توانیم انتظار ظهور این تکنولوژی‌های ترکیبی و کاربردهای متعددشان در صنایع مختلف داشته باشیم.

مطالب مرتبط

نوآوری‌های متعدد در زمینه اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی نوید پیشرفت‌های خارق‌العاده در صنایع مختلف، مانند تولید، کشاورزی و زنجیره تامین را می‌دهد. با ترکیب این دو تکنولوژی که هوش مصنوعی اشیاء یا AIoT نامیده میشود، شاهد انقلابی در کلیه بخش‌ها و صنایع خواهیم بود.

نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه یا اختصاراً (PM: Predictive Maintenance)، به مدیران کارخانجات کمک می کند به جای اینکه فقط تماشا کنند و منتظر خرابی بعدی باشند، بیشتر فعال باشند و برنامه های تعمیرات دستگاه ها را به خوبی تحت کنترل داشته باشند.

هوش مصنوعی و اتومبیل‌های خودران؛ مغزی متفکر در دل فولاد

اگر قرار است کارهای متعددی که یک راننده در خودرو برای راندن آن انجام می‌دهد حذف یا محدود شود و همچنان خودرو شما را به مقصد برساند، چگونه انجام این کارها بوسیله خود اتومبیل میسر می‌شود؟

اینترنت اشیا صنعتی و تحول در بخش صنایع سنگین

اینترنت اشیا صنعتی (IIoT) شامل سنسورهای صنعتی و سایر دستگاه‌های دیجیتالی است که از طریق اینترنت اطلاعات ارسال و دریافت می‌کنند. این فناوری تأثیرات قابل‌توجهی را در بخش صنایع سنگین ایجاد خواهد کرد.