اینترنت اشیا و نقش آن در آینده‌ی کودکان و نوجوانان

اینترنت اشیا و نقش آن در آینده‌ی کودکان و نوجوانان

آینده‌ی اینترنت اشیا متعلق به کودکان است. اگرچه این مضمون ممکن است پیچیده به نظر برسد اما آنچه در حال رخداد است بسیار ساده است. کافی است نگاهی به اطراف بیندازیم، تمام اشیایی که در اطراف ما وجود دارند مثل تلفن، ساعت، بلندگو و لامپ‌ها، همگی می‌توانند به اینترنت متصل شوند.

اینترنت اشیا IoT

بدون شک، آینده‌ی اینترنت اشیا متعلق به کودکان است. اگرچه این مضمون ممکن است پیچیده به نظر برسد اما آنچه در حال رخداد است بسیار ساده است. کافی است نگاهی به اطراف بیندازیم، تمام اشیایی که در اطراف ما وجود دارند مثل تلفن، ساعت، بلندگو و لامپ‌ها، همگی می‌توانند به اینترنت متصل شوند.

این روند باعث می‌شود اشیا بتوانند با ما ارتباط برقرار نمایند و بدین ترتیب یک سیستم از دستگاه‌های هوشمند و متصل وجود خواهد داشت که به داشتن یک زندگی ساده تر کمک می‌کنند. همان‌طور که خانه‌ها و وسایل آن‌ها هوشمند می‌شوند، فرصتی برای والدین به وجود می‌آید تا از این تکنولوژی برای کمک به یادگیری و رشد کودکان، از آن بهره برداری نمایند.

IoT با کودکان و نوجوانان در حال رشد است

شما می‌توانید از ضربان قلب، درجه حرارت، مواد غذایی موجود دریخچال، مکانی که فرزندتان در آن قرار دارد و حتی اطلاعات لازم درباره‌ی دندانتان به‌وسیله‌ی مسواک و هر آنچه که فکر می‌کنید، از طریق وسایل هوشمند مطلع شوید.

بر اساس گزارشات Gartner، 8.4 میلیارد تجهیزات اینترنت اشیا در سال 2017 مورد استفاده قرار گرفته است. این مقدار نسبت به سال 2016، 31 درصد رشد داشته است و پیش بینی می‌شود تا سال 2020 به 20.4 میلیارد برسد.

با توجه به پیشرفت روند استفاده از دستگاه‌های هوشمند، کودکان و نوجوانان باید با عملکرد دستگاه‌های جدید آشنا و هماهنگ شوند، اما جالب توجه است که کودکان زودتر از بزرگسالان خود را با تکنولوژی‌های جدید وقف داده اند. خیلی از خردسالان قبل از اینکه قادر به تکلم باشند می‌توانند با گوشی‌های هوشمند کار کرده و به طور مثال با بازی مورد علاقه‌ی خود سرگرم شوند.

در این راستا بسیاری از شرکت‌ها از این موقعیت استفاده کرده و از طریق اپلیکیشن‌های موجود به کودکان کدنویسی را آموزش می‌دهند. حتی دستگاه‌هایی مانند Alexa شرکت Amazon ممکن است روزی قادر باشد به شما یک زبان خارجی را آموزش بدهند. در حال حاضر فرزندان ما در دنیایی رشد می کنند که نه تنها اطلاعات به راحتی قابل دسترس هستند بلکه بدون توجه به مکانی که در آن قرار دارید در اختیار شما قرار می‌گیرند. تجهیزات و وسایل هوشمند بسیاری وجود دارند که با برقراری ارتباط با فرزندان موقعیت آن‌ها را گزارش می‌دهند تا نسبت به امنیت و سلامت فرزند خود اطمینان حاصل نمایید.

اینترنت اشیا حتی اسباب‌بازی‌ها را نیز هوشمند ساخته است. استفاده از یک اسباب بازی هوشمند بدین معناست که تجربه‌ی فرزند شما از فضای اطراف همیشه در حال تغییر است و به لطف به‌‌روز رسانی نرم‌افزار، بهتر می‌شود. این فناوری کودکان را قادر می‌سازد تا سرگرمی مورد علاقه‌ی خود را بسازند و یا حتی آن را کدگذاری نمایند. اسباب بازی‌های هوشمند به ارتقا درک و منطق کودکان کمک کرده و آن‌ها را قادر می‌سازد تا خواسته‌های خود را به صورت به هنگام برطرف نمایند.

از طرف دیگر، دستگاه‌های هوشمند به والدین کمک می‌کنند تا با آرامش بیشتری نسبت به فرزندان خود برخورد کنند. به طور مثال با یک کلیک ساده روی اپلیکیشن مورد نظر می‌توانند بفهمند فرزندشان در خانه کدام دوست خود است. والدین می‌توانند موقعیت مکانی بچه‌ها را از طریق تلفن، ساعت یا هر دستگاه هوشمند دیگری پیگیری کنند که مزایای آن فراتر از تأمین و یا کنترل امنیت فرزندان خواهد بود.

قطعاً نگرانی‌هایی در رابطه با امنیت دستگاه‌های هوشمند وجود دارد اما با این حال تکنولوژی اینترنت اشیا جنبه‌های بسیاری از زندگی افراد را بهبود می‌بخشد و از آنجایی که این تکنولوژی به سرعت در حال پیشرفت است، باید با جنبه‌های مختلف آن آشنا شد و با به کارگیری آن در زندگی روزمره از مزایای آن بهره برداری نمود.

مطالب مرتبط

نقش اینترنت اشیا در آینده‌ی صنعت حمل و نقل

با توجه به روند پیشرفت تکنولوژی اینترنت اشیا و هوشمندسازی، شرکت‌ها و دولت‌ها از IoT برای کمک به حل مشکلات حمل و نقل، ترافیک و حتی مالکیت وسایل نقلیه بهره برداری می‌کنند.

راهکارهای غلبه بر چالش‌های اینترنت اشیا در سراسر جهان

طبق تحقیقات انجام شده در سال2017، 8.4 میلیارد دستگاه هوشمند وجود داشته که با توجه به پیشرفت تکنولوژی این مقدار به 20 میلیارد در سال 2020 خواهد رسید. در این راستا تعدادی از چالش‌ها و مسائل مربوط به IoT، از ایجاد امنیت تا یکپارچه‌سازی ارتباطات وجود دارند که ادغام بسیاری از این مسائل با هم پیچیدگی‌ها و چالش‌هایی را ایجاد کرده است.

What is the Internet of Things
اینترنت اشیا (IOT) چیست؟ مفاهیم و کاربردها

اینترنت اشیا ، یا اینترنت چیزها (Internet of Things) یک پارادایم نسبتاً جدید است که در سناریوهای ارتباطات بی‌سیم و مدرن به سرعت در حال رشد است. ایده اصلی این مفهوم، حضور فراگیر انواع اشیاء در اطراف ما است،