بررسی ده روند جذاب تجارت الکترونیک در سال 2020 – بخش اول

بررسی ده روند جذاب تجارت الکترونیک در سال 2020 – بخش اول

اگرچه سال 2020 با شیوع همه‌گیر ویروس کووید 19 سال خوبی برای بسیار از کسب‌وکارها نیست، با این حال نوآوری از پا نایستاده است و تجارت الکترونیک بیش از پیش در حال گسترش و انطباق با رفتارهای جدید مصرف‌کنندگان و کاربران است.

کسب و کار

اگرچه سال 2020 با شیوع همه‌گیر ویروس کووید 19 سال خوبی برای بسیار از کسب‌وکارها نیست، با این حال نوآوری از پا نایستاده است و تجارت الکترونیک بیش از پیش در حال گسترش و انطباق با رفتارهای جدید مصرف‌کنندگان و کاربران است. 

در این مطلب به 10 روند اصلی تجارت الکترونیک در سال 2020 خواهیم پرداخت. در سال 1995 اولین کالایی که در سایت آمازون سفارش گذاری شد یک کتاب بود.

در حدود 20 سال بعد، صنعت تجارت الکترونیک بیش از 2 تریلیون دلار در سراسر جهان فروش داشته است. دیگر راه برگشتی وجود ندارد. 

تجارت الکترونیک انقلابی در صنعت خرده‌فروشی ایجاد کرده است. این روش با هدف پاسخگویی به نیازهای متغیر مردم و تسهیل خرید آنلاین برای مشتریان امروزی به خوبی تکامل یافته است. در ابتدای راه، این صنعت محدودیتهای زیادی را تجربه می‌کرد ولی دیگر اینطور نیست. سفارشی‌سازی، سیاست‌های بهتر در زمینه برگشت کالاها، و یا بهبود یکپارچه‌سازی (که تنها بخش کوچکی از تغییرات این صنعت بوده‌اند) طوفانی در تجارت الکترونیک ایجاد کرده است. و حالا سال 2020 اینجاست تا دنیای تجارت الکترونیک را بیشتر متحول کند.  

بنابراین ، اگر هنوز در مورد آینده تجارت الکترونیکی مردد هستید ، این روندها به شما ثابت خواهد کرد که این صنعت فقط به سرعت در حال رشد نیست ، بلکه برای ماندن به اینجا آمده است. و شما نیز می‌توانید از این پیشرفت‌ها در کسب و کار خود استفاده کرده تا از رشد مداوم فروشگاه آنلاین خود اطمینان حاصل کنید.

برای اینکه فروش آنلاین خود را در سال 2020 به سطح بالاتری برسانید ، اطمینان حاصل کنید که از این روندهای نوظهور در کسب و کارتان بهره‌مند می‌شوید. 

چرا روندهای تجارت الکترونیک جذاب هستند؟

دنیای تجارت الکترونیک به طور فزاینده‌ای در حال رقابتی شدن می‌باشد و ما برای اینکه در این رقابت جایگاه خود را حفظ کنیم باید دائما این روندها تحت نظر باشد. فارغ از اینکه کسب و کار شما در حال حاضر چقدر بالغ می‌باشد،  اگر از این روندها پیروی نکنید ، ریسک زیادی وجود دارد که شما در این بازار به شدت از رقبایتان عقب بیفتید. شما برای اینکه موفقیت کسب و کارتان را در آینده تضمین کنید باید نگاهتان دائما رو به جلو باشد. بنابراین بسیار مهم است که این روندها به موقع آنالیز شود و به سرعت اقدامات لازم در کسب و کارتان اعمال شود. با این کار می‌توانید همیشه برند خود را یک گام جلوتر از رقبایتان نگاه دارید. 

برترین روندهای تجارت الکترونیک در سال 2020

آیا علاقه‌مند هستید  تا بدانید آینده تجارت الکترونیک چگونه است؟ آیا می‌خواهید بررسی کنید که چه روندهایی موفقیت فروشگاه آنلاین شما را شکل می‌دهد؟ در اینجا ده روند برتر سال 2020 که باید مراقبشان باشیم بررسی خواهد شد.

1- رشد توقف ناپذیر فروش آنلاین

میزان فروش آنلاین به دلایل کاملاً موجهی همیشه رشد قابل‌توجهی داشته است. خرید اینترنتی از محبوبترین فعالیتهای آنلاین می‌باشد. پیش‌بینی می‌شود میزان فروش آنلاین از 1.3 تریلیون در سال 2014 به 4.5 تریلیون در سال 2021 افزایش خواهد یافت. (مرجع Statista، 2019). این عدد خیلی بزرگ است. رشدی سه برابری تنها در بازه‌ای 7 ساله.  

اگرچه خریدهای اینترنتی یکی از محبوب‌ترین فعالیت‌های آنلاین است، میزان استفاده از آن در مناطق مختلف دنیا متفاوت است. با افزایش محبوبیت و راه‌اندازی فروشگاه آنلاین در صنایع مختلف، تعداد فزاینده‌ای از مردم در حال روی آوردن به خریدهای اینترنتی هستند. این افزایش در خرید آنلاین را می‌توان به عوامل مختلفی نسبت داد که مسلماً یکی از اصلی‌ترین آنها سطح راحتی است که در اختیار خریداران آنلاین قرار می‌گیرد. فاکتور دیگر افزایش اعتماد مشتریان در هنگام خرید آنلاین و همچنین بهبود تجربه کاربران از وبسایتهای فروش آنلاین می‌باشد. در برهه‌ای از زمان ، مردم برای خرید آنلاین کالاها مردد بودند ، اما دیگر اینطور نیست. وب‌سایت‌ها مشتری پسندتر شده‌اند. با وجود تمام این فاکتورها که خرید آنلاین را به تجربه‌ای راحت و لذت بخش تبدیل کرده‌اند، تعجب‌آور نیست که رشد صنعت تجارت الکترونیک توقف ناپذیر باشد.

2- چشم‌انداز تجارت الکترونیک پس از دوران کرونا

بدون شک یکی از بزرگترین عوامل تأثیرگذار بر روندهای صنعت تجارت الکترونیک در سال 2020، ویروس کووید-19 می‌باشد. با تعطیلی فروشگاه‌ها و اجرای قرنطینه با هدف محدود کردن تماس اجتماعی توسط دولت‌ها در سراسر جهان و تلاش روزافزون برای مبارزه با ویروس کرونا، مردم بیشتری در حال استفاده از ابزارهای آنلاین برای خریدهای اینترنتی می‌باشند. 

در حال حاضر ، به دلیل افزایش تقاضای مشتری برای محصولات و خدمات شرکت آمازون - غول صنعت تجارت الکترونیک - ثروت جف بزوس مالک این شرکت در سال 2020 از 74 میلیارد دلار به 189 میلیارد دلار رسیده است. همچنین کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که تأثیر ویروس کرونا تنها یک افزایش کوتاه مدت در این صنعت نمی‌باشد، بلکه در دوران پسا کرونا نیز این رشد ادامه خواهد داشت. علت این امر این است که مردم تدریجی به این سهولت در خرید و مزایای پرداخت غیرحضوری عادت خواهند کرد و در نتیجه ما شاهد تغییر رفتاری اساسی به سمت خریدهای اینترنتی خواهیم بود.

در حقیقت ، تحلیلگران بازار می‌گویند که صنعت تجارت الکترونیک بزرگترین ذی‌نفع در این همه‌گیری ویروس کرونا خواهد بود. انتظار می‌رود نرخ نفوذ این صنعت، که در حال حاضر 15 درصد است ، تا سال 2025 به 25 درصد افزایش یابد (منبعMarketWatch ، 2020). 

متأسفانه تأثیر مثبت ویروس کرونا بر رشد صنعت تجارت الکترونیک، ضرر سنگینی را برای فروشگاه‌های فیزیکی به همراه خواهد داشت به‌گونه‌ای که پیش‌بینی می‌شود طی پنج سال آینده 100.000 مغازه و فروشگاهی که خدمات و محصولات خود را به صورت حضوری به فروش می‌رسانند، تعطیل خواهد شد. با 24000 مورد تعطیلی، خرده‌فروشان پوشاک بیشترین آسیب را خواهند دید و پس از آن فروشگاه‌های لوازم الکترونیکی با 12000 تعطیلی و فروشگاه‌های اثاثیه منزل و مواد غذایی با 11000 تعطیلی قرار خواهند داشت.

3- رشد خرید آنلاین از طریق تلفن‌های هوشمند

رشد خریدهای اینترنتی از طریق گوش‌های موبایل بسیار قابل‌توجه بوده است. از سال 2016 ، فروش انجام شده از طریق دستگاه‌های تلفن همراه 15 درصد افزایش یافته است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 2021 ، 73 درصد از آمار فروش آنلاین از طریق دستگاه‌های تلفن همراه انجام خواهد شد.(منبع Statista، 2019). این ارقام را نمی‌توان نادیده گرفت. بهبود تجربه کاربران موبایل از خریدهای آنلاین می‌تواند فرصتی بسیار بزرگ برای مشاغل دیگر باشد. 

رشد صنعت تجارت الکترونیک تا حدی ناشی از افزایش استفاده از دستگاه‌های تلفن همراه بوده است. مردم فقط خرید آنلاین نمی‌کنند ، بلکه آنها از دستگاه‌های تلفن همراه خود برای مرور یا تحقیق قبل از تصمیم‌گیری در مورد خرید خود نیز استفاده می‌کنند. با افزایش اعتماد در صنعت فروش آنلاین ، مشتریان نسبت به گذشته احساس راحتی بیشتری در خرید از طریق دستگاه‌های تلفن همراه خود دارند. مخصوصاً وقتی‌که صحبت از نسلی در میان است که در محاصره کامپیوتر و اینترنت بزرگ شده‌اند. احتمالاً این نسل نسبت به نسل گذشته خیلی بیشتر از گوشی‌های موبایل خود برای خرید استفاده خواهند کرد. در نتیجه، هم اکنون وب‌سایت‌های بیشتری برای استفاده در تلفن‌های همراه بهینه شده‌اند. شما باید اطمینان حاصل کنید که نه تنها وب‌سایت ، بلکه فروشگاه آنلاین شما نیز برای دستگاه‌های تلفن همراه بهینه شده باشد. با این کار ، شما خرید اینترنتی را برای مخاطبان بیشتری ساده و در دسترس خواهید کرد. 

4- ظهور دستیاران صوتی

خرید از طریق دستورهای صوتی (با استفاده از دستیار صوتی هوشمندsmart speaker ) در بین کاربران اینترنتی در حال افزایش می‌باشد. در انتهای سال 2017،  13٪ از صاحبان اسپیکرهای هوشمند در آمریکا خریدهای خود را از طریق فرمان‌های صوتی انجام داده‌اند. پیش‌بینی می‌شود این تعداد تا سال 2022 به 55 درصد افزایش یابد (منبع OC&C Strategy Consultants، 2018). خریدها صوتی در بریتانیا هم رشد داشته است. این روند در صنعت تجارت الکترونیک عمدتاً از سال 2014 که آمازون بلندگوی هوشمند خود - Echo را وارد بازار کرد، محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. در حالی که خرید صوتی (voice shopping) هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارد ، ولی آمار به ما نشان می‌دهد که در سالهای آینده این روش سهم بسیار بیشتری در خریدهای آنلاین خواهد داشت.

خرید صوتی یک تجربه غیر بصری است، به این معنی که مشتریان باید محصولات خود را با ارائه توصیفی شفاهی از آنچه که به دنبال آن هستند ، سفارش دهند. این مسئله امکان جستجو در مورد محصول را قبل از خرید محدود می‌کند. به بیان عمیق‌تر، این روش نوعی کانال فروش می‌باشد. این بدان معناست که مشتریان به جای استفاده از فرمان‌های صوتی برای تحقیق و جستجو در مورد آنچه که باید خریداری کنند ، زمانی از این روش استفاده می‌کنند که تصمیم خود را برای خرید گرفته‌اند. محصولات خریداری شده از این روش معمولاً کالاهایی با قیمت کم هستند که شامل اقلامی همچون مواد غذایی، محصولات الکترونیکی و لوازم خانگی ارزان قیمت می‌شوند. افزایش علاقه به خرید صوتی به این معناست که کسب و کارها باید هوشیار باشند و راحتی مشتری را هنگام خرید محصولات به این روش فراهم کنند. 

5- تکامل نقش شبکه‌های اجتماعی در تجارت الکترونیک

میزان خریدهای آنلاین از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی به سرعت در حال رشد می‌باشد. با معرفی دکمه "Buy" در فیسبوک و قابلیت "Checkout" در اینستاگرام، شبکه‌های اجتماعی در حال ایفای نقش مهمی در صنعت تجارت الکترونیک هستند.   

شبکه‌های اجتماعی شیوه زندگی روزمره ما را تغییر داده‌اند ، از جمله روشی که برای خرید کالاها استفاده می‌کنیم. این فرصتی عالی برای برندها می‌باشد که از طریق آن می‌توانند در مورد چگونگی بهبود موقعیت خود در شبکه‌های اجتماعی - که بستر خوبی برای کشف برندها است- فکر کنند. با افزایش روزافزون استفاده کاربران از شبکه‌های اجتماعی، به عنوان مثال، کسب و کارها می‌توانند از فعالان اینستاگرامی برای افزایش شانس دیده شدن محصولاتشان توسط مشتری هدف خود را استفاده کنند. 

علاوه بر این ، با وجود پلتفرم‌هایی همچون Shopify ، مشاغل می‌توانند به راحتی فروشگاه‌های آنلاین خود را به صفحات خود در شبکه‌های اجتماعی پیوند دهند تا مردم بتوانند مستقیماً از طریق این شبکه‌ها، از آنها خرید کنند. به عنوان مثال اینستاگرام و فیسبوک به طور مداوم و با هدف افزایش راحتی خریداران آنلاین، ویژگی‌های خود را به‌روز می‌کنند. 

چه کسی می‌تواند TikTok را فراموش کند – جدیدترین سرویس محبوب در دنیای شبکه‌های اجتماعی که نه تنها به قلب نوجوانان راه پیدا کرده است، بلکه بین اهالی هالیوود نیز بسیار خواستنی می‌باشد. این اپلیکیشن اشتراک ویدیو، بسیار روی قابلیتهای فروش آنلاین خود کار کرده و آخرین قابلیت آن نیز ویژگی جدیدی است که با استفاده از آن کاربران می‌توانند لینک خرید محصولات قابل خرید را در ویدئوها یا پروفایل خود قرار دهند. این به این معنی است که با کلیک روی این لینک، بدون اینکه از اپلیکیشن خارج شوید به آدرس URL درون خود TikTok هدایت خواهید شد.

شبکه‌های اجتماعی به عنوان کانال‌هایی برای تشویق مشتری به خرید عمل می‌کنند و به برندها این امکان را  می‌دهند تا در حالی که افراد در این سرویس‌ها گشت و گذار می‌کنند توسط کاربران مشاهده شوند. همانطور که شبکه‌های اجتماعی به بخشی جداناپذیر از زندگی روزمره ما تبدیل می‌شوند ، قدرت تأثیر آنها بر روندهای تجارت الکترونیک نیز در حال افزایش می‌باشد. به همین دلیل است که برندها باید رویکردی متمرکز بر خرید را در استراتژی بکارگیری شبکه‌های اجتماعی خود لحاظ کنند. 

در قسمت بعدی این مطلب به 5 روند دیگر سال 2020 مانند موضوعات زیست محیطی، هوش مصنوعی و واقعیت افزوده خواهیم پرداخت.

مطالب مرتبط

اینترنت چگونه کار می‌کند؟

اینترنت همه زندگی ما را تغییر داده است. به ما امکان می‌دهد فوراً با یکدیگر ارتباط برقرار کنیم ، از هر کجای کره زمین اطلاعات را به اشتراک بگذاریم و بازیابی کنیم و موارد دیگر.

هوشمندسازی و روابط اجتماعی، یک فرصت یا تهدید

امروزه واژه هوشمندسازی کاربرد گسترده‌ای یافته است و کسب‌وکارهای متعددی در حوزه نرم‌افزار و سخت‌افزار خدمات و تولیدات خود را زیر این پرچم معرفی نموده‌اند. اغلب کاربران و کسب‌وکارها بر سهولت و پیشرفتی که معلول هوشمندسازی بر جنبه‌های مختلف زندگی است، تأکید می‌کنند که یک واقعیت انکارناپذیر است. اما برخی نگرانی‌ها نیز همواره با مطرح شدن تکنولوژی‌های نوین نظیر هوش مصنوعی و تأثیر آن بر روابط اجتماعی مطرح بوده است.

اینترنت اشیا چگونه نیازهای خرده‌فروشی را برطرف می‌کند؟

اینترنت اشیا (IoT) شیوه زندگی افراد را تغییر داده است. نرم‌افزارهای اینترنت اشیا می‌توانند پیش‌بینی آب و هوا و یا به‌روز رسانی‌های خود را با دستورات صوتی بلندگوهای هوشمند خود دریافت کنند. در این میان چیزی که مصرف کنندگان ممکن است در مورد آن فکر نکنند این است که چگونه IoT چیزهای بیشتری را در تحقق نیازهای خرده‌فروشی انجام داده است. در ادامه شش نمونه از تأثیرات IoT در این زمینه مطرح شده است.

آیا کسب‌وکارتان آماده پذیرش IOT است

یا به‌عنوان صاحب یک کسب‌وکار آماده پذیرش این فناوری جدید یعنی اینترنت اشیا هستید؟ حتی اگر به‌طور مستقیم با فناوری سر و کار ندارید، اینترنت اشیا تاثیر بسیار زیادی روی چگونگی انجام کسب‌وکارها خواهد گذاشت. در ادامه به توضیح این تاثیرات می‌پردازیم.