بررسی ده روند جذاب تجارت الکترونیک در سال 2020 – بخش دوم

بررسی ده روند جذاب تجارت الکترونیک در سال 2020 – بخش دوم

سال 2020 با ظهور یک پاندمی جدید و فراگیر برای اکثر کسب و کارها با مشکلات فراوانی همراه بوده است. به همین دلیل برای اینکه فروش خود را در سال 2020 به سطح بالاتری برسانید می‌بایست اطمینان حاصل کنید که از این روندهای نوظهور در کسب و کارتان بهره‌مند ‌می‌شوید. در قسمت قبلی به 5روند رو به رشد در سال جاری پرداختیم و در این قسمت به 5 روند داغ دیگر اشاره خواهیم کرد.

کسب و کار

سال 2020 با ظهور یک پاندمی جدید و فراگیر برای اکثر کسب و کارها با مشکلات فراوانی همراه بوده است. به همین دلیل برای اینکه فروش خود را در سال 2020 به سطح بالاتری برسانید می‌بایست اطمینان حاصل کنید که از این روندهای نوظهور در کسب و کارتان بهره‌مند ‌می‌شوید. در قسمت قبلی به 5روند رو به رشد در سال جاری پرداختیم و در این قسمت به 5 روند داغ دیگر اشاره خواهیم کرد. 

6- تأثیر موضوعات زیست محیطی روی خرید

جنبش مصرف‌گرایی سبز در حال رشد می‌باشد ، برندها باید از این مسئله آگاه باشند و هوشمندانه اقدام کنند. نیمی از خریداران آنلاین می‌گویند که نگرانی‌های زیست‌محیطی بر تصمیمات خرید آنها تأثیر می‌گذارد. کسب و کارهای آنلاین باید در جهت ایجاد شیوه‌های پایدار و تاب آوردنی تلاش کنند و بنا به دلایلی کاملاً صحیح، امروزه مردم نسبت به گذشته در رابطه با محیط‌زیست آگاه‌تر شده‌اند. مشاغل آنلاین باید وارد عمل شوند و اطمینان حاصل کنند که اقدامات آنها سازگار با محیط‌زیست می‌باشد. بخشی از این اقدامات شامل تهیه منابع از تولیدکنندگان متعهد به سیستم تجارت عادلانه (عضو World Fair Trade Organization) برای کمک به ایجاد فضایی سبزتر در صنعت تجارت الکترونیک می‌باشد. 
نسل جدید راه را برای مصرف‌گرایی سبز هموار می‌کند. این می‌تواند شامل مصرف محصولات گوشتی با رعایت استانداردهایی همچون امکان گشت‌وگذار حیوانات در محیط باز (free-range meat) یا استفاده از محصولات گیاهی مراقبت از پوست باشد. که هدف تمامی این اقدامات محافظت از محیط‌زیست می‌باشد. مصرف‌کنندگان احساس مسئولیت بیشتری نسبت به کره زمین نشان می‌دهند ، که به‌نوبه خود مسئولیت برندها را برای تأمین نیازهای دوستدار محیط‌زیست مشتریان، افزایش می‌دهد. 

7- نقش هوش مصنوعی

هزینه‌های انجام شده توسط خرده‌فروشان روی هوش مصنوعی در سراسر دنیا تا سال 2022 به 7.3 میلیارد دلار در سال خواهد رسید ، درحالی‌که این میزان در سال 2018 حدود 2 میلیارد دلار تخمین زده شده بود (BusinessWire ، 2018). این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که کسب و کارها با استفاده از هوش مصنوعی به دنبال بکارگیری راه‌های جدیدی برای افزایش میزان شخصی‌سازی تجربه مشتری‌ها می‌باشند. این تحقیق به ما نشان می‌دهد که خرده‌فروشان مایل به سرمایه‌گذاری گسترده در ابزارهایی هستند که به آنها کمک می‌کند خدمات خود را به مشتریان بهبود بخشند و به آنها یک مزیت رقابتی بدهند. این ابزارهای هوش مصنوعی طیف گسترده‌ای از خدمات را ارائه می‌دهند: از، پلتفرم‌های بازاریابی که به صورت خودکار و زمانبندی شده پیشنهادات خرید می‌دهند، تا ربات‌های پیام‌رسانی (chatbox) که بلافاصله به درخواست مشتری پاسخ می‌دهند. از دیگر مزایای AI برای خرده‌فروشان ، قیمت و تخفیف بهینه شده توسط هوش مصنوعی و همچنین پیش‌بینی تقاضا می‌باشد.

نقش هوش مصنوعی در سالهای آینده پررنگ‌تر خواهد شد ، زیرا خرده‌فروشان در بهبود زمینه‌هایی مانند خدمات به مشتری -كه AI می‌تواند برای فهمیدن عکس‌العمل‌های مشتریان نسبت به محصول یا خدمات خریداری شده مفید باشد- سرمایه‌گذاری می‌کنند. این قابلیت نقش بزرگی در افزایش توانایی فروشندگان برای بهبود تجربه مشتری خواهد داشت. برای باقی ماندن در صحنه رقابت صنعت تجارت الکترونیک، بسیار مهم است که مشاغل مختلف روی این روند سرمایه‌گذاری کنند. 

8- واقعیت افزوده روش خرید کردن را عوض خواهد کرد

تا سال 2022 بیش از 120،000 فروشگاه با استفاده از فناوری واقعیت افزوده تجربه خرید بسیار عمیق‌تری را به مشتریان ارائه خواهند داد. (Prnewswire، 2018).در این حوزه واقعیت افزوده بیشتر توسط فروشندگان کسب و کارها و خریداران اینترنتی بکار خواهد رفت. یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌هایی که مردم هنگام خرید آنلاین دارند ، عدم توانایی دیدن محصول از نزدیک می‌باشد. فناوری واقعیت افزوده یا (AR) augmented reality کمک می‌کند تا این شکاف برطرف شده و خریداران آنلاین را قادر خواهد کرد محصولی را که به آن علاقه دارند بهتر تصویرسازی کنند.

کاربرد واقعیت افزوده خصوصاً برای مشتریان آنلاین، همه‌چیز را عوض خواهد کرد. این فناوری می‌تواند فرایند شناسایی و درک محصولاتی که مشتریان آنلاین قصد خرید آن را دارند، تغییر دهد. با استفاده از AR ، مشتریان می‌توانند نیازهای خود را بهتر درک کنند و خواهند دانست آیا محصولی که قصد خرید آن را دارند ، خواسته آنها را برآورده می‌کند. در حال حاضر برخی از برندهای تجارت الکترونیک استفاده آزمایشی از AR را آغاز کرده‌اند که این امر به آنها کمک خواهد کرد تا در این صنعت از سایر رقبا جدا شوند. ارائه تجربیات شخصی‌سازی شده‌ی بیشتر به مصرف‌کنندگان امکان خرید بهتر آنلاین را فراهم می‌کند. شرکت‌ها نه تنها به منظور افزایش کیفیت تجربه مشتری از AR استفاده می‌کنند، بلکه واقعیت افزوده به خریداران این امکان را می‌دهد تا محصولات را به روشی که در طول یک تجربه خرید حضوری انجام می‌دهند آزمایش و کاوش کنند. 

9- شخصی‌سازی آینده ی این صنعت است (personalization) 

بیش از 50 درصد از خریداران می‌گویند که یک تجربه آنلاین شخصی‌سازی شده برایشان بسیار مهم می‌باشد (Bazaarvoice، 2018). علاوه بر این ، 74 درصد از بازاریابان معتقدند شخصی‌سازی تأثیر "قوی" یا "شدید" در پیشبرد روابط با مشتری دارد (Evergage، 2018).

شخصی‌سازی تجربه خرید آنلاین کلید حفظ رضایت مشتری است. افرادی که به صورت آنلاین خرید می‌کنند برای یافتن کالاهای موردنیاز خود کمک می‌خواهند و بنابراین برای یک تجربه که مختص آنها شخصی‌سازی شده ارزش زیادی قائل هستند. مثلاً، اگر هنگام خرید آنلاین، محصولات بی‌کیفیتی به مشتریان پیشنهاد شود، ممکن است آن مشتری دیگر به این فروشگاه خاص برنگردد.

البته وب‌سایت‌های فعال در صنعت تجارت الکترونیک، کاملاً با این روند همراه هستند و با هدف بهبود تجربه خرید آنلاین، در حال سرمایه‌گذاری روی تاکتیک‌های شخصی‌سازی می‌باشند. این می‌تواند شامل شخصی‌سازی پیام‌هایی باشد که از طریق ایمیل برای مشتریان ارسال می‌شود یا ارائه اطلاعات صحیح به گروهی خاص از مصرف‌کنندگان باشد. شخصی‌سازی روش‌های ارتباطی با مشتریان، ارائه تخفیف‌های مرتبط، و تعامل با مشتری در فرآیند خرید به عنوان مثال از طریق محتوای ویدیویی، به شما کمک خواهد کرد تا تجربه خرید بهتری برای مشتریان خود فراهم کرده و ارتباط محکم‌تری نیز با آنها داشته باشید.

10- تجارت از طریق محتوای ویدیویی و بصری (Visual Commerce)

یکی از مشکلاتی که در راه‌اندازی یک فروشگاه تجارت الکترونیک وجود دارد ، فروش محصول به مشتریانی است که هیچگونه تعامل فیزیکی با محصول شما ندارند. اینجاست که تجارت از طریق محتوای ویدیویی و بصری (Visual Commerce) وارد عمل می‌شود. به طور خلاصه ، این روش نسل بعدی کاربرد تصاویر استاتیک عادی است و بازاریابی را به سطحی کاملاً متفاوت خواهد برد. به گونه‌ای که بجای استفاده از تصاویر ساده محصولات در فرآیندهای بازاریابی، گام را فراتر نهاده و از محتواهای ویدیویی همچون محتوای تعاملی، محتوای تولید شده توسط مصرف‌کنندگان، ویدیوهای جذاب و همانطور که قبلاً هم اشاره شد واقعیت افزوده، استفاده کرد. 

همزمان با رشد تکنولوژی یادگیری عمیق (deep-learning) در پشت پرده این فناوری، تجارت بصری(Visual Commerce) به آرامی اما مطمئناً به یک قطعه اصلی در صنعت تجارت الکترونیک تبدیل می‌شود. این تکنولوژی شامل بازار شناسایی تصویر (image-recognition) نیز می‌باشد که پیش‌بینی شده است از 20 میلیارد دلار در سال 2018 به 28 میلیارد دلار تا سال 2026 برسد - که یک رشد سالانه مرکب 19.6 درصد است (MarketWatch ، 2020). 

انتظار می‌رود که استفاده از فناوری شناسایی تصویر (image-recognition) بیشترین رشد را در بازار آمریکای شمالی داشته باشد ، که در واقع به دلیل محبوبیت و تقاضای بالای محتوای ویدیویی در بین مصرف‌کنندگان آمریکایی می‌باشد. در حال حاضر ، تقریباً 75 درصد از کاربران اینترنت در ایالات‌متحده قبل از انجام خرید به دنبال محتوای ویدئویی هستند. 

در یک نگاه

با پیشرفت فناوری و تغییر در رفتار مصرف کننده ، باید مراقب روندهای تجارت الکترونیک در سال 2020 باشید. به یاد داشته باشید هرکدام از این روندها را که تصمیم می‌گیرید بکار ببرید ، این کار را با هدف بهبود تجربه خرید برای مشتریان خود و ایجاد یک رابطه طولانی مدت با آنها انجام دهید و سطح فروش آنلاین خود را با استفاده از این روندها ، به سطح بالاتری برسانید و در این تکامل همگام با فناوری‌های روز قدم بردارید.

خلاصه: روندهای تجارت الکترونیک

در ادامه خلاصه‌ای از این روندها ذکر می‌شود:

  1. پیش‌بینی می‌شود فروش آنلاین از 1.3 تریلیون در سال 2014 به 4.5 تریلیون در سال 2021 افزایش یابد، رشدی سه برابری در 7 سال.
  2. نرخ نفوذ تجارت الکترونیک از 15 درصد در سال 2020 به 25 درصد در سال 2025 افزایش یابد.
  3. تا پایان سال 2021 ، 73 درصد از فروش تجارت الکترونیک از طریق دستگاه تلفن همراه انجام می‌شود.
  4. 13 درصد از صاحبان بلندگوهای هوشمند در ایالات متحده می‌گویند که در پایان سال 2017 با استفاده از دستیارهای صوتی خرید می‌کردند. پیش‌بینی می‌شود این تعداد تا سال 2022 به 55 درصد برسد.
  5. بکارگیری شبکه‌های اجتماعی همچون فیسبوک، اینستاگرام و تیک تاک برای افزایش تعداد خریداران.
  6. به دلیل اینکه مشکلات زیست‌محیطی بر میزان خرید کاربران تأثیرگذار است، جنبش مصرف‌گرایی سبز در حال رشد می‌باشد.
  7. هزینه‌های صرف شده‌ی خرده‌فروشان در مقیاس جهانی روی هوش مصنوعی تا سال 2022 به 7.3 میلیارد دلار در سال خواهد رسید، در حالی که این عدد در سال 2018 حدود 2 میلیارد دلار تخمین زده شده بود.
  8. تا سال 2022 بیش از 120،000 فروشگاه با استفاده از فناوری‌های واقعیت افزوده تجربه خرید بسیار عمیق‌تری را به مشتریان خود ارائه می‌دهند.
  9. بیش از 50٪ از خریداران می‌گویند که یک تجربه آنلاین شخصی‌سازی شده برایشان بسیار مهم می‌باشد و 74 درصد از بازاریابان معتقدند شخصی‌سازی تأثیر "قوی" یا "شدید" در پیشبرد روابط مشتری دارد.
  10. رشد بازار جهانی تکنولوژی شناسایی تصاویر (image-recognition) برای عددی معادل 82 میلیارد دلار در سال 2026 هدف‌گذاری شده است.

مطالب مرتبط

بررسی ده روند جذاب تجارت الکترونیک در سال 2020 – بخش اول

اگرچه سال 2020 با شیوع همه‌گیر ویروس کووید 19 سال خوبی برای بسیار از کسب‌وکارها نیست، با این حال نوآوری از پا نایستاده است و تجارت الکترونیک بیش از پیش در حال گسترش و انطباق با رفتارهای جدید مصرف‌کنندگان و کاربران است.

هوشمندسازی و روابط اجتماعی، یک فرصت یا تهدید

امروزه واژه هوشمندسازی کاربرد گسترده‌ای یافته است و کسب‌وکارهای متعددی در حوزه نرم‌افزار و سخت‌افزار خدمات و تولیدات خود را زیر این پرچم معرفی نموده‌اند. اغلب کاربران و کسب‌وکارها بر سهولت و پیشرفتی که معلول هوشمندسازی بر جنبه‌های مختلف زندگی است، تأکید می‌کنند که یک واقعیت انکارناپذیر است. اما برخی نگرانی‌ها نیز همواره با مطرح شدن تکنولوژی‌های نوین نظیر هوش مصنوعی و تأثیر آن بر روابط اجتماعی مطرح بوده است.

اینترنت اشیا چگونه نیازهای خرده‌فروشی را برطرف می‌کند؟

اینترنت اشیا (IoT) شیوه زندگی افراد را تغییر داده است. نرم‌افزارهای اینترنت اشیا می‌توانند پیش‌بینی آب و هوا و یا به‌روز رسانی‌های خود را با دستورات صوتی بلندگوهای هوشمند خود دریافت کنند. در این میان چیزی که مصرف کنندگان ممکن است در مورد آن فکر نکنند این است که چگونه IoT چیزهای بیشتری را در تحقق نیازهای خرده‌فروشی انجام داده است. در ادامه شش نمونه از تأثیرات IoT در این زمینه مطرح شده است.

آیا کسب‌وکارتان آماده پذیرش IOT است

یا به‌عنوان صاحب یک کسب‌وکار آماده پذیرش این فناوری جدید یعنی اینترنت اشیا هستید؟ حتی اگر به‌طور مستقیم با فناوری سر و کار ندارید، اینترنت اشیا تاثیر بسیار زیادی روی چگونگی انجام کسب‌وکارها خواهد گذاشت. در ادامه به توضیح این تاثیرات می‌پردازیم.