بررسی Wi-FI و آینده آن، آشنایی با جدیدترین پیشرفت‌های Wi-Fi؛ قسمت سوم

بررسی Wi-FI و آینده آن، آشنایی با جدیدترین پیشرفت‌های Wi-Fi؛ قسمت سوم

فناوری وای‌‌فای از موجودی کند به موجودی همه‌کاره و تطبیق‌پذیر تبدیل شده است، استاندارد 802.11ad خیلی متفاوت‌تر از AH نمی‌باشد. در حالی که AH گزینه‌های بالقوه‌ای همچون مصرف انرژی پایین و محدوده گسترده شبکه یا (LPWAN) را پشتیبانی می‌کند،

فناوری

در قسمت اول و دوم سه استاندارد WiFi به تازگی تصویب شده است مطرح شد و استانداردهای 802.11ah (HaLow) — 2016 و استاندارد 802.11af (AF) — 2014 مورد بررسی قرارگرفت، در این پست به بررسی استاندارد 802.11ad (AD)—2012 می‌پردازیم.

استاندارد 802.11ad (AD)—2012 

استاندارد 802.11ad خیلی متفاوت‌تر از AH نمی‌باشد. در حالی که AH گزینه‌های بالقوه‌ای همچون مصرف انرژی پایین و محدوده گسترده شبکه یا (LPWAN) را ساپورت می‌کند، AD ایده‌آل برای سرعت بسیار بالای داده‌ها و ارتباطات بسیار کوتاه می‌باشد. در حقیقت، AD به معنای جایگزینی برای فیبر نوری است که می‌تواند سرعتی معادل با 50 برابر بیشتر از 802.11n را ارائه می‌کند.

AD فقط به این دلیل استفاده نمی‌شود که، بازار چنین محدودی دارد. مشتریان بسیار زیادی نیاز به سرعت‌های چند گیگابیتی در شبکه‌های بسیار کوچک ندارند البته به جز افرادی که نیاز به انتقال بی‌سیم ویدیو دارند.

چه کسی می‌تواند از 802.11ad استفاده کند:

سازمان‌های سطح بالای جهانی که نیازمند پهنای باند وسیعی می‌باشند با دستگاه‌های نزدیک به هم و در فواصل کم کار می‌کنند، مانند انتقال بی‌سیم ویدئو.

مزایا:

بسیار مناسب برای نقل و انتقال و ارتباط فایل‌ها با سرعت بالا می‌باشد. در سرعتهای 8 گیگابیت در ثانیه، AD پنجاه برابر سریعتر از 802.11n است (که سریعترین پروتکلی بود که در سال 2007 معرفی شد). در حقیقت، این پروتکل به قدری سریع است که توانایی «ایجاد کلاس جدیدی از دستگاهها» را دارد، مانند «هارد دیسک‌های بی‌سیم که از نظر سرعت و عملکرد مانند دستگاهی محلی متصل به هم می‌باشند».

معایب:

  • تراشه‌ها برای ساخت بسیار گران هستند، که باعث می‌شود هزینه ساخت بسیار بالا باشد.
  • AD دامنه‌ای بسیار کوتاه را فراهم می‌کند. هنگامی که شما فرکانسی واقعاً بالا مانند 60 گیگاهرتز دارید، ارتباطات با رنج پایین ایده‌آل است. البته این مشکل بزرگی نیست وقتی که یک روتر، درست در کنار شما قرار گرفته باشد. اما اگر نیاز باشد شما به دیوار نفوذ کنید، به روترهای اضافی نیاز خواهید داشت.
  • AD یک استاندارد شناخته شده بین‌المللی نیست.
  • برای سرعت ارائه شده توسط 802.11ad، نیاز بسیار کمی وجود دارد. برای اکثر موارد، ویدیوهایی بسیار فشرده و ارسال شده با شبکه وای فای معمول (به عنوان مثال Apple Video و Chromecast) برای اکثریت مصرف کنندگان مناسب است.

تغییرات و اصلاحات استاندارد 802.11

(802.11a (1990:

 Wifi A اولین اصلاحیه بود که دو سال بعد از تکمیل استاندارد به اتمام رسید. با این اصلاحیه باندهای 5 گیگاهرتز اضافه شد که WiFi را بیشتر انعطاف‌پذیر کرد. (باند 2.4 گیگاهرتز با تلفن‌های بی‌سیم خانگی، سیستم مراقبت از کودکان، امواج ماکروویو و سایر... شلوغ بود.)

(802.11b (2000:

به عنوان اولین و گسترده‌ترین پروتکل استفاده شده، WiFi B، رنج پوشش بهبود یافته و نرخ انتقال داده بهتری نسبت به (802.11a (1990 دارد ولی سرعت پایینی در بازار استانداردهای امروز دارد. (یا سرعت بیشینه 11 مگابیت بر ثانیه). استاندارد 802.11b باندهای 2.4 گیگاهرتز را معرفی کرد. این پروتکل هنوز هم پشتیبانی می‌شود (80 درصد از شبکه وای فای روی باندهای 2.4 گیگاهرتز استقرار دارد.)، اما این تکنولوژی دیگر تولید نمی‌شود زیرا گزینه‌های سریع‌تر جایگزین شده است.

(802.11g (2003:

" سه سال بعد از WiFi B وارد بازار شد و تقریباً پنج برابر نرخ انتقال بیشتری را به اندازه 54 مگابیت در ثانیه ارائه می‌کند. این استاندارد باندهای 2.4 گیگاهرتز را در سرعتهای بالای انتقال اطلاعات معرفی می‌کند. مزیت اصلی آن سرعت بیشتری بود که برای مصرف کنندگان مهم بود. امروزه، با این حال، این سرعت‌ها به اندازه کافی سریع نیستند که بتواند با تعداد زیادی از دستگاه‌های متصل به وای فای در صنایع خانگی با بزرگتر کار کنند.

(802.11n (2007:

WiFi N یک تغییر قابل‌توجه دیگر در نرخ انتقال سرعت -300 تا 450 مگابیت بر ثانیه با توجه به تعداد آنتن‌ها و محدوده- را ارائه داد. این اولین پروتکل اصلی بود که در هر دو باند 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز عمل می‌کرد. این نرخ انتقال به مقادیر زیاد داده‌ها اجازه می‌داد سریع‌تر از همیشه انتقال پیدا کنند.

(802.11ac (2013:

در سال 2013، "WiFi AC" معرفی شد. AC اولین گام در زمینه آنچه "گیگابیت وای فای" محسوب می‌شد بود، به این معنی که سرعت تقریباً 1 گیگابیت در ثانیه را فراهم می‌کند که برابر با 8000 مگابیت بر ثانیه است، که تقریباً 20 برابر قدرتمندتر از 802.11n است و این استاندارد را یک پروتکل مهم و کاربردی می‌سازد. AC در یک باند 5 گیگاهرتزی اجرا می‌شود که به دلیل استفاده کمتر از آن، که قابل‌توجه است، شما مزایایی مانند سرعت بالا را دارید، هر چند فرکانس و میزان مدولاسیون بالاتر باعث می‌شود رنج موردنظر محدودتر گردد. در سال 2016 اصلاحاتی روی AC انجام شد تا عملکرد آن بهبود یابد.

به نظر شما آینده WiFi به کدام سمت می‌رود؟

دو سال پیش، ما اعتقاد داشتیم که HaLow، AD، و AF شواهدی دال بر این هستند که WiFi تغییرات چشمگیری داشته است، اما ما همچنین انتظار داشتیم که هر سه پروتکل پس از انتشارشان به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار گیرند که این‌چنین نشده است. با این وجود IEEE هنوز به طور منظم اصلاحات مربوط به پروتکل 802.11 را بررسی می‌کند، بنابراین ما علاقه‌مند به دیدن آنچه در چند سال آینده اتفاق می‌افتد، هستیم.