609a9665add79d83434ac263_smart-home-and-big-data-featured-image (1).jpg

بهبود زندگی شهری به لطف فناوری‌های هوشمند و داده‌های بزرگ- بخش اول

درحالی‌که خانه‌های هوشمند پتانسیل زیادی برای غنی‌سازی زندگی خانگی انسان‌ها دارند، یک روایت هوشمند دیگری نیز وجود دارد که قرار است جامعه را در سطح عمیق‌تری تغییر دهد. زیرا اکنون ما فناوری‌های ایجاد جوامع "فرا مرتبط" ، فوق‌العاده پایدار و کم مصرف را داریم و همه اینها بدون به‌خطر انداختن باورها و ارزش‌های مشترک ما انسان‌ها ممکن شده است. پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2050 حدود 7 میلیارد نفر در مناطق شهری زندگی کنند، پس اکنون زمان آن است که با روشی هوشمندانه درباره آینده زندگی شهری فکر کنیم.

شهر هوشمند

درحالی‌که خانه‌های هوشمند پتانسیل زیادی برای غنی‌سازی زندگی خانگی انسان‌ها دارند، یک روایت هوشمند دیگری نیز وجود دارد که قرار است جامعه را در سطح عمیق‌تری تغییر دهد.زیرا اکنون ما فناوری‌های ایجاد جوامع "فرا مرتبط" ، فوق‌العاده پایدار و کم مصرف را داریم و همه اینها بدون به‌خطر انداختن باورها و ارزش‌های مشترک ما انسان‌ها ممکن شده است.پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2050 حدود 7 میلیارد نفر در مناطق شهری زندگی کنند، پس اکنون زمان آن است که با روشی هوشمندانه درباره آینده زندگی شهری فکر کنیم.

ساختن خانهها و اجتماعات هوشمندتر و ایمنتر

همه ما می‌دانیم که فناوری‌های هوشمند، راحتی را به ارمغان می‌آورد و می‌تواند به ما در تبدیل شدن به جامعه‌ای پایدارتر کمک کند، اما در مورد پتانسیل آن برای توسعه جوامع فوق‌العاده ایمن نظرتان چیست؟ فناوری‌های هوشمند می‌تواند جان انسان‌ها را نجات دهد. به عنوان مثال می‌توان از دستگاه‌های اینترنت اشیا برای اطلاع آتش‌نشانان و ساکنان در صورت بروز آتش‌سوزی استفاده کرد. سنسورهای تشخیص CO2 یا دود می‌تواند به جلوگیری از آتش‌سوزی کمک کند، درحالی‌که تجزیه و تحلیل دقیق محل و ماهیت آتش‌سوزی نیز می‌تواند به آتش‌نشانان کمک کند تا یک استراتژی موثر در مهار آتش اتخاذ کنند. پیشگیری از جرم و جنایت و کشف جرم زمینه دیگری است که می‌تواند با استفاده از فناوری اینترنت اشیا کاملاً بازآفرینی شود و دارای پتانسیل زیادی برای امن نگه داشتن جوامع از جرم و جنایت است. اگر یک حسگر امنیتی هوشمند، نفوذی را کشف کند، می‌تواند بلافاصله به پلیس اطلاع دهد و متعاقبا ایده یک جامعه هوشمند بهم مرتبط، احتمالاً یک عامل بازدارنده بزرگ برای مجرمان خواهد بود. تجزیه و تحلیل یادگیری ماشین، فناوری هواپیماهای بدون سرنشین هوشمند و تحقیقات جنایی مبتنی بر هوش مصنوعی در حال حاضر در بین نیروهای پلیس انگلیس مورد استفاده قرار می‌گیرد، درحالی‌که ابزارهای پیش‌بینی کننده پلیس مانند Shotspotter و HunchLab اکنون از امکانات معمولی پلیس در ایالات متحده هستند. البته میزان صحت و تأثیر این ابزارها می‌تواند زیر سوال برود. با وجود تبعیض‌های نژادی و عدم دقت احتمالی این ابزارها، پلیس باید مراقب باشد که از هوش مصنوعی به روشی عادلانه (و نه به عنوان روشی برای تشدید اختلاف‌های نژادی در جامعه) استفاده کند. تغییرات در قوانین نظارتی در این بخش بسیار کلیدی خواهد بود، اما شاید حتی مهمتر از آن، باید اطمینان حاصل کنیم که هوش مصنوعی فقط در علوم کامپیوتر توسعه نیافته باشد بلکه توسط جوامع آزمایش و بررسی شود تا مواردی همچون اخلاق و پیچیدگی‌های رفتار انسانی در محاسبات آن کاملا لحاظ شده باشد. اگر ما از اینترنت اشیا، علم داده و هوش مصنوعی به درستی استفاده کنیم، این فناوری‌ها می‌توانند تأثیر زیادی بر توسعه ایمنی در جوامع داشته باشند. تخمین زده می شود که فناوری‌های هوشمند می‌تواند باعث کاهش 8 تا 10 درصدی در تعداد کشته‌شدگان و کاهش 30 تا 40 درصدی در حملات و انواع سرقت‌ها گردد. برای کسانی که در مناطقی که بلایای طبیعی اتفاق می‌افتد زندگی می‌کنند، خانه‌های هوشمند (اینترنت اشیا) آگاهی ازهشدارهای خطرات قریب‌الوقوع را بسیار آسان‌تر می‌کنند. 

تقویت تکنولوژی‌های هوشمند و سبز

در مورد بام‌های سبز به عنوان یک پیشرفت بزرگ در مباحث پایداری شهری صحبت شده است، این سیستم‌ها ضمن اینکه به مدیریت آب باران، کاهش سیلاب و "اثر جزیره‌ای گرمایی شهری" کمک می‌کند، تنوع زیستی را نیز به شهر می‌آورد. اکنون، فناوری بام سبز هوشمند با استفاده از اینترنت اشیا و داده‌های بزرگ (با هدف ایجاد یک بهشت ​​زیست محیطی) می‌توانند به ما در بازآفرینی رویای "یک شهر سبز" کمک فراوانی کند. دستگاه‌های هوشمند می‌توانند سلامت گیاهان و خاک را کنترل کنند و در صورت لزوم آنها را به طور خودکار آبیاری یا درمان می‌کنند. با جلوگیری از جاری شدن سیل و مدیریت موثر سیستم‌های مدیریت آب باران، می‌توان از قبل وضعیت هوا را تجزیه و تحلیل کرد. و البته، از فن‌آوری پنل خورشیدی نیز می‌توان برای تأمین انرژی استفاده کرد. یادگیری ماشینی می‌تواند به این سیستم‌های هوشمند بام سبز کمک کند تا متناسب با هر محیطی و با توجه به نیازهای آن پوشش گیاهی سازگار شوند. شهرهایی را تصور کنید پر از باغ‌های هوشمندی هستند که غذای جامعه را خودشان تأمین می‌کنند! همین حالا پروژه‌های هوشمند بام سبز در بلژیک و هلند در حال اجرا است. هنگامی‌که صحبت از تأمین نیازهای یک جمعیت در حال رشد می‌رسد، کشاورزی هوشمند امری کلیدی خواهد بود. پیش‌بینی شده است که تا سال 2050 ، تولید جهانی مواد غذایی باید 70 درصد افزایش یابد. برای این اتفاق ، "کشاورزی دقیق" مبتنی بر فن‌آوری‌های نو، کمک می‌کند تا غذا به بشقاب ما برسد، درحالی‌که اقتصاد مبتنی بر چرخه تولید مواد غذایی در شهر هوشمند به یک سیستم غذایی معیار تبدیل می‌شود.

خدمات حمل و نقل را از نو تصور کنید

به کمک حسگرها ، ارتباطات هوشمند ، اتوماسیون و یادگیری ماشین ، فناوری های هوشمند قرار است ترافیک جاده ها را به یک خاطره در گذشته تبدیل کنند. ما در حال حاضر در دوره‌ای هستیم که تغییرات عمده‌ای در صنایع خودروهای برقی در حال رخ دادن است. اکنون، زیرساخت‌های حمل و نقل در آستانه یک تحول عظیم قرار دارند. در حالی که به استفاده از اتومبیل‌های بدون راننده هنوز فاصله زیادی داریم ولی به زودی سیستم‌هایی را (مانند Transportation Mobility Cloud (TMC) با پشتیبانی فورد)‌ مشاهده خواهیم کرد. جایی که اتومبیل، دوچرخه، اتوبوس، قطار، تراموا، اسکوتر و همه چیز در آن به هم و یک سیستم عامل مرکزی مرتبط هستند. وسایل نقلیه داده‌هایی (مانند اطلاعات مسیر ، میانگین سرعت و...) را به این سیستم عامل ارسال می‌کنند. سپس سیستم عامل این داده‌ها را دوباره به وسیله نقلیه ارسال می‌کند. با این شکل از ارتباط دو طرفه، شاهد ایجاد یک شبکه حمل و نقل دیجیتال یکپارچه خواهیم بود. یک سیستم مشابه نیز در دانمارک وجود دارد. آزمایشگاه Copenhagen Solutions از داده‌های بزرگ برای ارتباط سیستم‌های پارکینگ، چراغ راهنمایی، ساختمان‌ها، اندازه‌گیری هوشمند و سیستم‌های شارژ، برای هدایت خودروهای برقی در ترافیک استفاده کرده است، در حالی که مصرف انرژی را مطابق با قیمت سوخت، ترافیک و آب و هوا بهینه می کند. اینجا یک مشکلی هم بوجود می‌آید. وقتی ماشین‌ها، قطارها، اتوبوس‌ها و دوچرخه‌ها آنلاین شوند، مسیرهای حرکتی ما نیز قابل پیگیری و رصد کردن می‌شود. با وجود نگرانی در مورد اینکه "کوکی‌های شخص ثالث" چگونه فعالیت‌های آنلاین ما را ردیابی می‌کنند ما باید در مورد انتخاب رویکرد خود به یک سیستم حمل و نقل ابری که می‌تواند اطلاعات شخصی بیشتری را در خود ذخیره کند، هوشمندانه عمل کنیم.

مطالب مرتبط

چند سال پیش، داشتن یک سیستم یکپارچه خانه هوشمند مانند یک رویای محال محسوب می‌شد، اما الکسا همه چیز را تغییر داده است. به لطف افزایش سازگاری با انواع دستگاه‌های خانه هوشمند، Alexa و Amazon Echo هم‌اکنون یک سیستم کنترل مرکزی ایده‌آل برای خانه هوشمند شما هستند. جایی که قبلا ترکیبی متفاوت و متنوع از دستگاه‌ها و برندها بود، حالا Amazon Echo همه اینها را با هم یکپارچه کرده است. راه اندازی یک خانه هوشمند توسط الکسا واقعاً ساده است. البته برخی از دستگاه‌ها هستند که باید بیشتر مورد نظر قرار بگیرند، اما از دیدگاه الکسا، روند کار بسیار ساده است. در این مطلب ما شما را برای راه‌اندزی خانه هوشمندتان راهنمایی خواهیم کرد. اینکه چه تجهیزاتی بخرید و چگونه خانه هوشمند خود را به بهترین شکل راه اندازی کنید.

اولین شهرهای هوشمند در حال پیدایش هستند و به زودی می‌توان همه ما را شهروندان هوشمند نامید. زندگی ما تغییر خواهد کرد و انبوهی از مزایای جدید نیز مانند سیستم‌های حمل و نقل عمومی کارآمد، توزیعِ هوشمند ترافیک، نرخ پایینِ جرم و جنایت، اتوماسیونِ فرآیندها، بهبود کیفیت انواع خدمات و موارد دیگر ظهور خواهد نمود.

نوآوری‌های متعدد در زمینه اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی نوید پیشرفت‌های خارق‌العاده در صنایع مختلف، مانند تولید، کشاورزی و زنجیره تامین را می‌دهد. با ترکیب این دو تکنولوژی که هوش مصنوعی اشیاء یا AIoT نامیده میشود، شاهد انقلابی در کلیه بخش‌ها و صنایع خواهیم بود.

چگونه اینترنت اشیا با فضای ابری سازگار می‌شود؟

بدون شک شما از داده‌های موجود در ابر یا چیزی که در ابر کار می‌کند شنیده‌اید اما در واقع به چه معنی است؟ اگر به فناوری‌های اینترنتی کاملاً آگاه نیستید یا تازه وارد اینترنت اشیا (IoT) شده‌اید ممکن است همه چیز به نظر بسیار مبهم رسد.