Nobka_enviroment.jpg

تاثیر اینترنت اشیا در حفاظت از محیط زیست

اینترنت اشیا نقش مهمی در آینده ی شهرهای هوشمند ایفا می کند. IoT می تواند در حوزه های مختلف خدمات توسط دولت ها برای ایجاد محیطی دوستانه در شهرها استفاده شوند. دستگاه های مجهز به سنسوها می توانند تاثیرات محیط زیست بر شهرها را کنترل و اطلاعات مربوط به فاضلاب ها، کیفیت هوا و جمع آوری زباله ها را جمع آوری نمایند. علاوه بر این، چنین دستگاه هایی می توانند به نظارت بر جنگل ها، رودخانه ها، دریاچه ها و اقیانوس ها کمک کنند.

IoT آینده ی نزدیکی را که در آن اشیاء در زندگی روزمره با میکروکنترلرها، گیرنده های ارتباطات دیجیتال و پروتکل های مناسب مجهز شده اند را ترسیم می کند که در آن اشیا نه تنها قادر به برقراری ارتباط با یکدیگرند بلکه با ایجاد ارتباط با کاربران به بخشی جدایی ناپذیر از محیط زیست تبدیل شده اند. اینترنت اشیا معمولا از سنسورها برای حفاظت از محیط زیست، کنترل کیفیت هوا و یا آب، شرایط جوی و یا خاک و حیات وحش استفاده می نماید.

برخی از کاربردهای مربوط به IoT مثل جمع آوری عوارض، کارت های امنیتی، دستگاه های ردیابی اتومبیل های سرقت شده و انواع مختلف برچسب های هویت برای کالاهای خرده فروشی و دام، جدید نیستند. سایر سیستم های نظارت و ردیابی، استفاده بیشتری در کسب و کار دارند مانند ارسال هشدار به تلفن همراه رانندگان برای آگاه نمودن آن ها از ترافیکی که در مسیر وجود دارد. 

مدیریت جمع آوری زباله یکی از موارد بسیار مهم در حوزه ی محیط زیست است. در حال حاضر این فرآیند به خوبی اجرا نمی شود و دولت ها در حال تلاش برای پیدا کردن راهکارهایی هستند که مانع آسیب زباله ها به محیط زیست شوند. راهکارهای IoT برای مدیریت دفع زباله ها حول دو محور اساسی می چرخد: تعیین بهترین زمان برای جمع آوری زباله و مشخص نمودن مسیری که کامیون های حمل زباله باید دنبال کنند.این دو مزیت می تواند زمان لازم برای رسیدگی به مشکلات احتمالی جمع آوری ضایعات را کاهش دهد.

در مقوله ی دفع زباله، تکنولوژی هایی مثل IoT می تواند به مدیریت شهر برای کنترل مقدار زباله های تولید شده در فواصل منظم کمک کنند و از آن ها برای فعالیت های مثل ساخت جاده یا تامین انرژی نیروگاه ها استفاده نمایند.

آب یکی از گرانبهاترین منابع طبیعی محسوب می شود واین امر در سالهای اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. مدیریت منابع آبی به ویژه در کشاورزی بسیار مهم است چرا که آب ماده کمیاب محسوب می شود. به کارگیری سنسورها و محرک ها، کشاورزان را قادر می سازد تا نسبت به عملکرد خود دید بازتری داشته باشند و امکان بهینه سازی مصرف آب و به حداقل رساندن ضایعات را داشته باشند. مدیریت مصرف آب از طریق IoT می تواند توسط افراد معمولی نیز در آپارتمان ها و خانه ها انجام پذیرد. این دستگاه ها، همراه با تجزیه و تحلیل داده ها می توانند، افراد یک خانه را نسبت به میزان مصرف آب آگاه سازند و به طور بالقوه باعث صرفه جویی در هزینه و حفظ این منبع گرانبها گردند.

قطع درختان جنگلی مسئله ی دیگریست که محیط زیست را تهدید می کند. در این زمینه، از تکنولوژی درن (drone) برای جلوگیری از آتش سوزی جنگل ها و مبارزه با این موضوع استفاده شده است. بر اساس پژوهشی از شرکت BioCarbon Engineering، در حال حاضر بیش از 6.5 میلیارد درخت به دلیل فعالیت های انسانی و بلایای طبیعی از بین رفته است.

IoT تکنولوژی سازگار با محیط زیست است که مزایایی را نه تنها برای حفظ محیط زیست بلکه برای بشریت به ارمغان می آورد.