Nobka_Ecommerce-IoT-2.jpg

تجارت الکترونیک در دنیای اینترنت اشیا - قسمت دوم

اینترنت اشیا (IoT)، جدیدترین اتفاق عصر تکنولوژی می‌باشد، به گونه‌ای که در همه جا در حال وقوع است. اینترنت اشیا شامل تمام وسایل روزمره اطراف ماست که به اینترنت متصل هستند. این دستگاه‌ها مقادیر زیادی از داده‌ها را ارسال و دریافت می‌کنند و ما به صورت روزانه از این دستگاه‌ها استفاده می‌کنیم: گوشی‌های هوشمند، دستیارهای صوتی ، تلویزیون‌های هوشمند و برای بعضی از ما حتی یخچال‌های هوشمند. این دستگاه‌ها مزیت‌های بی‌شماری را وارد زندگی ما می‌کنند، بااین‌حال فرصت‌های تجاری بسیاری نیز برای صنایع مختلف هستند.

اینترنت اشیا IoT

در پست قبل روند روبه رشد تجارت الکترونیک و تغییر در زیر ساخت آن با ورود اینترنت اشیا مورد بررسی قرار گرفت، در این پست به حوزه‌های دیگر تغییرات در تجارت الکترونیک می‌پردازیم.

2.تعمیرات، وارانتی و سرقت

برای فروشگاه‌های اینترنتی که محصولات با ارزش‌تر را می‌فروشند و یا محصولاتی که دارای وارانتی یا دوره‌های نگهداری و تعمیرات هستند، دستگاه‌های اینترنت اشیاء به شکل قابل ملاحظه‌ای با جزئیات همگام می‌شوند. امکان ارسال مستقیم داده‌ها به فروشنده وجود دارد و این قابلیت به فروشنده کمک می‌کند تا از عیوب احتمالی محصول حتی قبل از اینکه به دست مشتری برسد آگاه شود. اینگونه داده‌ها به خصوص برای پیش‌بینی شکایات احتمالی، بهبود خدمات مشتری و رفع سریع نقایص محصول استفاده می‌شود. این دستگاه‌ها همچنین امکان رهگیری مکان جغرافیایی محصول را با استفاده از سیستم GPS، جهت جلوگیری از گم شدن یا سرقت فراهم می‌کنند.

جنرال الکتریک احتمالاً بهترین مثال برای شرکتی است که از این فناوری برای بهبود فرآیندهای مرتبط با زنجیره تأمین و ارائه خدمات به مشتریان، استفاده می‌کند.آنها مجموعه کاملی از لوازم خانگی هوشمند را تولید می‌کنند. خریداران می‌توانند تنها با استفاده از گوشی هوشمند خود و با تنظیمات چرخش بیشتر ماشین لباسشویی از چروک شدن لباس‌های خود جلوگیری کرده، در صورت روشن ماندن اجاق، پیام هشدار دریافت کنند، و به صورت اتوماتیک پودر شستشو سفارش دهند.

البته مهمتر از این ویژگی‌های صرفه‌جویی در زمان، این شرکت می‌تواند از راه دور سیستم تشخیص عیب محصولات خود را اجرا کند و به صاحبان کالا هشدار زمان نگهداری و تعمیرات برنامه ریزی شده را اعلام کند. ضمناً جنرال الکتریک حجم زیادی از داده‌ها را برای اخذ تصمیم‌های بلندمدت هوشمندانه‌تر، در مورد محصولات جمع‌آوری می‌کند.

3.شخصی‌سازی با کمک داده‌های بزرگ

از زمان شروع تجارت الکترونیک، شرکت‌های شاغل در این ناحیه کاری، از این اطلاعات برای تصمیم‌گیری و شخصی‌سازی استفاده میکرده اند.رصد کردن علائق مشتریان برای محصولی خاص، سوابق سفارش، و رفتار خرید مشتری، به خرده‌فروشان این اجازه را می‌دهد تا با مشتری بیشتر تعامل داشته باشند که این امر منجر به ارائه خدمات بهتر به مشتری خواهد شد و در نتیجه درامد بالاتری عاید شرکت می‌شود.

موفقیت‌های چشمگیر شرکت آمازون در تجارت خرید اینترنتی را در نظر بگیرید. اطلاعاتی که شرکت آمازون جمع‌آوری می‌کند، با دقت بسیار بالا، برای نمایش هدفمند نتایج جستجوی این پلتفرم استفاده می‌شود.

هربار که شما در حال خرید از سایت آمازون هستید، لیستی از محصولات پیشنهادی و مشابه را می‌بینید که بر اساس خریدهای مشتریان قبلی که محصولات مشابه شما را مشاهده می‌کردند، نمایش داده می‌شود. در حال حاضر این اطلاعات جهت پیش‌بینی رفتار مشتریان استفاده می‌شود. امروزه پلتفرم‌های فروش آنلاین نیازهای مشتریان را حتی قبل از خودشان، می‌دانند.

درحال حاضر فروشگاه‌های آنلاین قدرت دسترسی به داده‌های بزرگ را برای پیش‌بینی رفتار مشتری و پیشنهاد محصولات به مشتریان، به دست آورده‌اند، حالا سؤال این است چه زمانی اینترنت اشیاء وارد می‌شود؟ اطلاعات دریافتی از دستگاه‌های مجهز به اینترنت اشیاء همه چیز را یک گام به جلوتر می‌برند. این دستگاه‌ها بینش کاربردی و عمیقی در زمینه اولویت‌های برندینگ، شرایط محیطی، و مصرف محصول، به دست می‌دهند. 

یک فروشنده اینترنتی لباس‌های زنانه، شرتی متصل به اینترنت را پیشنهاد می‌کند که اندازه خریدار را برداشت می‌کند و به این طریق از منطبق بودن سایز شلوار مشتری اطمینان حاصل می‌کند. دستیار صوتی الکسا نیز یک مثال عالی برای تغییر روش‌های خرید برای یک مشتری معمولی می‌باشد. علاوه بر تغییر تجربه خرید برای مشتری دستگاه‌های اینترنت اشیاء، به‌طور مداوم درحال جمع‌آوری داده‌هایی است که تصمیمات بازرگانی و تجارت را می‌سازد.

این تازه شروعشه!

جمع‌آوری داده‌ها برای تصمیم سازی در زمینه تجارت و بازرگانی، شاخص‌ترین مزیت IOT می‌باشد، اگرچه ما تنها بخش بسیار کوچکی از این مزیتها را دیده‌ایم.

پیش‌بینی می‌شود تعداد دستگاه‌های متصل به اینترنت در دنیای IOT، تا سال 2020 به 30 میلیارد دلار خواهد رسید. این رشد تأثیر بسیار زیادی روی فروشندگان و خریداران اینترنتی خواهد گذاشت. اگر دنیای تجارت از تکنولوژی به عنوان ابزاری کارا استفاده کند، مزیتهای قابل ملاحظه‌ای برای مشتریان و فروشندگان ایجاد خواهد شد.