Nobka_Medical care with iot.jpg

تجهیزات درمانی IoT و مراقبت های پزشکی

مدتی قبل از پیدایش اینترنت اشیا، صنعت مراقبت های بهداشتی و درمانی از تله متری – گردآوری داده ها از راه دور- برای کمک به بهبود روند درمان در بیماران استفاده می کرد بنابراین می توان گفت این صنعت به نوعی از پیشگامان تکنولوژی اینترنت اشیا محسوب می شود اما هدف IoT صرفا جمع آوری داده ها نیست بلکه اینترنت اشیا با اتصال به داده های آزاد و دسترسی به اطلاعات پزشکی بیماران، روند درمان را بهبود می بخشد.

مدتی قبل از پیدایش اینترنت اشیا، صنعت مراقبت های بهداشتی و درمانی از تله متری – گردآوری داده ها از راه دور- برای کمک به بهبود روند درمان در بیماران استفاده می کرد بنابراین می توان گفت این صنعت به نوعی از پیشگامان تکنولوژی اینترنت اشیا محسوب می شود. اما هدف IoT صرفا جمع آوری داده ها نیست بلکه اینترنت اشیا با اتصال به داده های آزاد و دسترسی به اطلاعات پزشکی بیماران، روند درمان را بهبود می بخشد. این تکنولوژی موجب کاهش خطاهای انسانی در مراقبت های پزشکی می شود و در بهبود سلامت و تشخیص زود هنگام و درمان نقش مؤثری دارد.

اهمیت امنیت داده ها در مراقبت های پزشکی IoT

حفظ امنیت در صنعت IoT مهم است اما اهمیت آن درباره ی حفظ حریم خصوصی بیماران دو چندان می شود. مقرراتی که اپلیکیشن های دارویی باید رعایت کنند نوآوری و خلاقیت در زمینه ی تجهیزات پزشکی اینترنت اشیا را به یک چالش تبدیل کرده است. HIPAA، قانون اجرایی بیمه درمانی، استانداردهایی را برای محافظت از داده های جمع آوری شده ی بیماران وضع کرده است. حریم خصوصی همیشه درباره ی پرونده ی سلامت افراد باید رعایت شود، اما از آنجایی که در حال حاضر سنسورها به صورت خودکار به جمع آوری و ذخیره ی اطلاعات پزشکی افراد می پردازند، حفظ امنیت بسیار حیاتی است. این بدان معناست که هر کسی که یک دستگاه پزشکی IoT ایجاد می کند باید حفظ حریم خصوصی بیمار را به عنوان الویت اصلی در نظر بگیرد.

ادغام IT و حفاظت از اطلاعات

حفظ امنیت سایبری یکی از نگرانی های هر بخش از تکنولوژیست و صنعت مراقبت های پزشکی از این امر متمایز نیست. طبق گفته ی Healthcare IT News، تجهیزات درمانی در کالیفرنیا، کنتاکی، مریلند و ناحیه کلمبیا اخیرا با حملات ransomware مواجه شده است. به عنوان مثال در مارس سال 2016، گروه مراقبت های پزشکی Medstar قربانی یکی از حمله های ransomware به سیستم های کامپیوتری خود شده بود که باعث شد پرونده های مهم و ضروری بیماران در سیستم از دست برود و آن ها برای دسترسی به اطلاعات بیماران مجبور شدند به پرونده های کاغذی رجوع کنند. 

با توجه به این مسائل، امروزه بیمارستان ها برای اضافه کردن تجهیزات جدید در شبکه های خود به شدت حساس و مراقب هستند.

معرفی سه اپلیکیشن در حوزه ی مراقبت های پزشکی IoT 

UroSense

شرکت Future Path Medical راهکارهای هوشمندانه برای بیماران و کادر پزشکی ایجاد کرده است. جدیدترین دستگاه پزشکی این شرکت به نام UroSense به صورت خودکار میزان ادرار و درجه حرارت بدن (CBT) را اندازه گیری می کند و با اندازه گیری این علائم حیاتی، متخصصان پزشکی می توانند سریع تر به نارسایی قلبی، آسیب کلیه، بیماری های عفونی، تومورهای پروستات، دیابت و سوختگی رسیدگی کنند. همچنین اندازه گیری CBT می تواند میزان عفونت در بدن هم نشان دهد.

UroSense در بیمارستان ها اطلاعات CBT بیماران را به صورت مستقیم و بی سیم به مانیتورهای ایستگاه پرستاری منتقل می کند.

سرویس های تجویز دارو شرکت فیلیپس

یکی از بهترین اپلیکیشن های شرکت فیلیپس خدمات تجویز داروی آن است. این اپلیکیشن برای افراد سالمندی که اغلب فراموش می کنند داروی خود را مصرف نمایند یا در مقدار داروی مصرفی و نوع آن دچار اشتباه می شوند ساخته شده است. این دستگاه زمان مصرف قرص را با ایجاد نور یا صدا هشدار می دهد و هنگامی که بیمار دکمه ی مربوطه را فشار می دهد، ظرف های مخصوص که در آن دارو تعبیه شده با داروی مربوطه پر می شوند.

این دستگاه با خط تلفن همراه کاربر همگام سازی می شود، بنابراین اگر بیمار مقدار دوز مصرفی را فراموش کند یا در صورت خاموش شدن برق دستگاه خاموش نمی شود و پیام ها ردیابی می شوند.

Airfinder

Airfinder یک سیستم موقعیت یاب به هنگام برای بیمارستان ها و سایر شرکت هاست. این سیستم می تواند در عرض چند دقیقه نصب شده و با استفاده از تکنولوژی Symphony Link برای ردیابی وسایل و تجهیزات در اتاق عمل یا در کل بیمارستان اقدام نماید. به طور کلی سیستم های موقعیت یاب به هنگام بسیار گران هستند، اما Airfinder با قیمت پایین تر ارائه می شود.

پیش بینی موقعیت دستگاههای پزشکی IoT در آینده سخت است اما به نظر می رسد که با افزایش علاقه به تکنولوژی اینترنت اشیا و درآمدی که در نوآوری های پزشکی وجود دارد، شاهد پیشرفت های خوبی خوبی در این فضا باشیم.