000_1SR4WM-861x484.jpg

تلاقی هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء

نوآوری‌های متعدد در زمینه اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی نوید پیشرفت‌های خارق‌العاده در صنایع مختلف، مانند تولید، کشاورزی و زنجیره تامین را می‌دهد. با ترکیب این دو تکنولوژی که هوش مصنوعی اشیاء یا AIoT نامیده میشود، شاهد انقلابی در کلیه بخش‌ها و صنایع خواهیم بود.

هوش مصنوعی AI

* اینترنت اشیاءیک فناوری هوشمند است که زندگی روزمره ما را به کلی بازآفرینی می‌کند، اما هوش مصنوعی نیروی محرکه واقعی برای استفاده از پتانسیل کامل اینترنت اشیاء است.

* چهار بازار عمده وجود دارد که ترکیب هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء یا همان AIoT (َArtificial Internet Of Things) بر آنها تأثیر می‌گذارد: گجت های پوشیدنی، خانه های هوشمند، شهرهای هوشمند و صنایع هوشمند.

نوآوریهای متعدد در زمینه اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی نوید پیشرفتهای خارقالعاده در صنایع مختلف، مانند تولید، کشاورزی و زنجیره تامین را میدهد. با ترکیب این دو تکنولوژی که هوش مصنوعی اشیاء یا AIoT نامیده میشود، شاهد انقلابی در کلیه بخشها و صنایع خواهیم بود. ترکیب هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء میتواند نحوهی عملکرد صنایع، مشاغل و اقتصاد را مجدد تعریف کند.بکارگیری هوش مصنوعی در اینترنت اشیاء، ماشین‌های هوشمندی را ایجاد می‌کند که رفتارهای هوشمند را شبیه‌سازی می‌کنند و امکان تصمیم‌گیری را با دخالت کم یا بدون دخالت انسان می‌دهند. به عبارت ساده‌تر، می‌توان دستگاه‌های مجهز به اینترنت اشیاء را مثل یک سیستم عصبی دیجیتال تصور کرد که عملکردها را از طریق دستوراتی از سوی مغز سیستم (هوش مصنوعی) انجام می‌دهد.

تاثیر ترکیب AI و IoT

دستگاه‌های مجهز به اینترنت اشیاء شامل دستگاه‌های پوشیدنی، یخچال و فریزر، دستیارهای هوشمند، حسگرها و سایر تجهیزاتی هستند که به اینترنت متصل می‌باشند و توسط دستگاه‌های دیگر نیز قابل شناسایی باشند و امکان جمع آوری و پردازش داده ها را دارند. علاوه بر این هنگامی که یک سیستم می‌تواند مجموعه‌ای از کارها را انجام دهد یا از داده ها به روشی هوشمندانه یاد بگیرد، این به عنوان هوش مصنوعی شناخته می‌شود. از این رو، وقتی هوش مصنوعی به اینترنت اشیاء اضافه می‌شود، به این معنی است که این دستگاه‌ها می‌توانند داده‌ها را تجزیه و تحلیل کرده و تصمیم بگیرند و بدون دخالت انسان بر اساس آن داده‌ها عمل کنند. اتومبیل‌های خودران تسلا یکی از نمونه‌های خوب بکارگیری اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی برای تولید نتایج پیشرفته هستند. به کمک قدرت هوش مصنوعی، اتومبیل‌‌های خودران رفتار عابران پیاده و اتومبیل‌های دیگر را در شرایط مختلف پیش‌بینی می‌کنند. به عنوان مثال، آنها می توانند با هر دفعه سفر، شرایط جاده، سرعت مناسب و وضعیت هوا را یاد بگیرند و هر بار هوشمندتر عمل کنند. 

حتی در یک مغازه کوچک که یک سیستم دوربین مجهز به قابلیت ارتباط رایانه‌ای وجود دارد، می‌تواند از تکنولوژی تشخیص چهره برای شناسایی مشتریان هنگام عبور از درب استفاده کند.این سیستم اطلاعات مربوط به مشتریان را جمع‌آوری می‌کند و داده‌ها را با هدف پیش‌بینی دقیق رفتار مصرف کننده تجزیه و تحلیل می‌کند. سپس از این اطلاعات برای تصمیم‌گیری در مورد فرآیندهای بازاریابی، چیدمان محصولات و سایر موارد استفاده می‌کند. دوربین‌های هوشمند می‌توانند خریداران را شناسایی کرده و به آنها اجازه عبور از صندوق را بدهند، مانند آنچه در فروشگاه های آمازون گو (Amazon Go) اتفاق می‌افتد.

AIoT در شهرهای هوشمند نیز کاربرد دارد.یکی از کاربردهای آن نظارت بر ترافیک توسط پهباد است.اگر بتوان ترافیک را واقعا به‌صورت لحظه‌ای کنترل کرد و جریان ترافیکی را هوشمندانه تنظیم کرد، می‌توان از حجم شلوغی شهرها کم کرد. ET City Brain ، محصول ابری علی بابا، میزان استفاده از منابع شهری را با کمک AIoT بهینه می‌کند.این سیستم امکان شناسایی حوادث و پارک غیرقانونی را دارد و می‌تواند چراغ‌های راهنمایی را مثلا برای باز کردن راه برای آمبولانس‌ها تغییر دهد.

کاربردهای AIoT

شرکت بین المللی پستی DHL قصد دارد تا سال 2028 ده هزار کامیون حمل و نقل با تکنولوژی اینترنت اشیاء، بسازد. طبق گفته این شرکت،AIoT زمان حمل و نقل بار را (با 90٪ قابلیت اطمینان ردیابی لحظه ای بار) نصف کرده است. DHL به صورتی خلاقانه از راهکارهای اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی در سیستم حمل و نقل هوشمند خود استفاده می‌کند. این مدل چابک منجر به کاهش خستگی رانندگان و گذراندن زمان کمتری در جاده‌ها می‌گردد و در نتیجه تعادل بهتری به زندگی کاری و شخصی آنها می‌بخشد. والمارت، بزرگترین فروشگاه  زنجیره‌ای خرده‌فروشی در آمریکای شمالی با بیش از 11000 فروشگاهآنلاین به همراه شعبات متعدد در ایالت های مختلف است. نرم‌افزارهای شناسایی چهره، جستجوی مبتنی بر صدا توسط Google Assistant و راهکارهای متنوع مبتنی بر فن آوری باعث شده است که این صنایع خرده فروشی طی چندین سال به درآمدهای بالاتری برسند. فرودگاه شهر لندن، اولین فرودگاهی که در آن برای رصد جزئیات کامل سفر و با هدف ارائه اطلاعات دقیق به مسافران آن از هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء و شبکه ای از تکنولوژی‌های مختلف استفاده شده است. خدمه کابین می‌توانند محل مسافران، حجم شلوغی صف سوار شدن به هواپیما، اطلاعات دروازه ورودی (Gate) و وضعیت چمدان ها را از طریق دستگاه‌های مجهز به اینترنت اشیاء مشاهده کنند. پیش‌بینی می‌شود تا سال 2025 در دنیا 42 میلیارد دستگاه متصل به اینترنت اشیاء وجود داشته باشد. کاملاً طبیعی است که با رشد این تعداد دستگاه، حجم داده‌ها نیز رشد خواهد کرد. این همان جایی است که هوش مصنوعی وارد می‌شود و قابلیت یادگیری آن با قدرت اتصال اینترنت اشیاء عملکردهای هوشمندانه‌تری را خلق می‌کند.

مطالب مرتبط

اینترنت اشیا برای نظارت بر افراد و فضاها در دوران کرونا کمک می‌کند

شبکه‌های LPWAN (شبکه‌‌های دوربرد توان پایین) مانند Lorawan و Sigfox امکان برقراری ارتباط بین هزاران سنسور را به منظور محافظت از مردم در برابر آلودگی‌ها در اماکن عمومی و خصوصی، ارائه می‌کند.

هوش مصنوعی و اتومبیل‌های خودران؛ مغزی متفکر در دل فولاد

اگر قرار است کارهای متعددی که یک راننده در خودرو برای راندن آن انجام می‌دهد حذف یا محدود شود و همچنان خودرو شما را به مقصد برساند، چگونه انجام این کارها بوسیله خود اتومبیل میسر می‌شود؟

اینترنت اشیا صنعتی و تحول در بخش صنایع سنگین

اینترنت اشیا صنعتی (IIoT) شامل سنسورهای صنعتی و سایر دستگاه‌های دیجیتالی است که از طریق اینترنت اطلاعات ارسال و دریافت می‌کنند. این فناوری تأثیرات قابل‌توجهی را در بخش صنایع سنگین ایجاد خواهد کرد.

سطوح مختلف فناوری رانندگی خودران به چه معناست

ایده اتومبیل‌های خودران مربوط به زمان‌های اخیر نیست، برخی از اولین مفاهیم مربوط به اتومبیل‌های خودران به دهه 1920 باز می‌گردد. با این حال همین اواخر بود که ایده اتومبیل‌های خودران به واقعیت نزدیک شد. از آنجا که فناوری برای اتومبیل‌های خودران در مقیاس بزرگ امکان‌پذیرتر شده است نیاز به بررسی ساختارها در کنار آن افزایش یافته است.