تکامل شبکه‌های بی‌سیم با فناوری 5G (قسمت دوم)

تکامل شبکه‌های بی‌سیم با فناوری 5G (قسمت دوم)

در مطلب گذشته به 3 مورد از چالش‌ها و فرصت‌های مرتبط با تکنولوژی 5G پرداختیم، در این مطلب به 5 مورد باقیمانده می‌پردازیم.

فناوری

در مطلب گذشته به 3 مورد از چالش‌ها و فرصت‌های مرتبط با تکنولوژی 5G پرداختیم، در این مطلب به 5 مورد باقیمانده می‌پردازیم.

4. برنامه‌های کاربردی برای اولین بار از فناوری 5G استفاده خواهند کرد

تقریباً سه‌چهارم شرکت‌کنندگان در نظرسنجی گفته‌اند که 5G قبل از برنامه‌های شخصی برای برنامه‌های کاربردی مورد استفاده قرار می‌گیرد. شبکه‌ی نسل پنجم دارای اثرات قابل‌توجهی مانند جراحی از راه دور و یا وسایل نقلیه خودران برای صنایع مختلف است. به عنوان یک مثال از برنامه‌های تجاری 5G، بیایید فقط یکی از سه مورد استفاده اولیه از NR) 5G) را که توسط مطالعه پروژه‌های جدید خدمات و فناوری Enablers شناخته شده است را بررسی کنیم: افزایش پهنای باند تلفن همراه (EMBB).

EMBB افزایش سرعت داده‌ها و قابلیت دریافت سریعتر ویدیو را فراهم می‌کند که در نهایت منجر به ارائه یک تجربه کاربری بی‌نظیر همراه با تکنولوژی‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده خواهد شد.

این قابلیت‌ها به افراد اجازه می‌دهد تا به برنامه‌های مبتنی بر ابر دسترسی داشته باشند. کارکنان از راه دور می‌توانند با "دفاتر هوشمند" ارتباط برقرار کنند که در آن همه دستگاه‌ها به صورت بی‌سیم با هم متصل هستند. جلسات مجازی، ویدئو 360 درجه، تعاملات و حتی ترجمه‌های به هنگام برای شرکت‌کنندگان در زبان‌های مختلف از جمله‌ی این کاربردها است.

5. برای 5G سود کوتاه‌مدت و بلندمدت وجود دارد

در بلندمدت، یعنی طی سه تا پنج سال آینده، پاسخ‌دهندگان پیش‌بینی می‌کنند که شهرهای هوشمند (50 درصد) مسئولیت اتخاذ 5G را بر عهده خواهند داشت که از انتخاب دوم (وسایل نقلیه متصل) تقریباً 10 درصد جلوتر است. بدون شک، یک عامل در این اختلاف بین اولویت‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت، میزان ساختار مورد نیاز است. ویدئو و IIoT ممکن است نیاز به برخی از تغییرات در دستگاه‌های مربوطه را داشته باشند، اما برای پیاده‌سازی 5G در شهرهای هوشمند و وسایل نقلیه خودران نیاز به تغییرات صنعتی است. علاوه بر این، شهرهای هوشمند و وسایل نقلیه خودران هنوز تا حدودی مفهوم انتزاعی دارند.

6. عوامل مؤثر در پذیرش نسل پنجم

رهبران ارتباطات مخابراتی شرکت‌کننده در نظرسنجی به این نتیجه رسیده‌اند که چرا 5G باید پذیرفته شود. 95 درصد اعلام کردند که تکنولوژی 5G، مدل‌های کسب‌وکار جدیدی را ارائه خواهد کرد و 89 درصد از آنها گفتند که انتقال به 5G فرصت‌های جدیدی برای شرکت‌های مخابراتی ایجاد می‌کند. با ظهور فناوری 5G، شرکت‌های مخابراتی با خدمات جدید، اکوسیستم‌های جدید و جریان‌های درآمد جدید اشباع خواهند شد. بخشی از آن، این کار را با گشودن راه‌هایی برای تکنولوژی جدید انجام می‌دهند که به طور طبیعی شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا زنجیره ارزش‌های جدید و درآمد حاصل از دیجیتالی کردن صنایع را به کار گیرند.

شرکت‌ها همچنین قادر خواهند بود خدماتی را برای بخش‌های اقتصادی یا صنعتی خاص و نیز گروه‌های خاص ارائه دهند. این موجب اختلال در مدل کسب‌وکار فعلی خواهد شد که عمدتاً یک سرویس استاندارد را با تغییراتی در برنامه‌های قیمت‌گذاری ارائه می‌دهد. 88 درصد از شرکت‌کنندگان ادعا می‌کنند قابلیت 5G برای تأمین برنامه مورد نیاز است. گرچه محققان با استفاده از هوش مصنوعی و واقعیت مجازی از امکانات بیشتری برخوردارند اما هیچکس نمی‌تواند دقیقاً روند این برنامه را مشخص کند. پیش‌بینی ماهیت 5G بسیار دشوار است. در حالی که نسل‌های قبلی به منظور حل نیاز خاصی هدف گرفته شده‌اند، 5G به سمت تقاضای خاص برنامه کاربردی هدایت می‌شود و تقاضای کلی برای بازده بالاتر و پهنای باند آن بیشتر است.

7. بسیاری از چالش‌ها پیشرفت فناوری 5G را محدود می‌کنند

بنا بر نظرسنجی انجام شده، 41 درصد از شرکت‌کنندگان اظهار داشتند که چالش‌های تکنولوژیکی ، از چالش‌های مدل کسب‌وکار (36 درصد) و چالش‌های عملیاتی (23 درصد) دشوارتر است. با توجه به 53 درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی، چالش فناوری ترسناک‌ترین پیچیدگی 5G است. نگرش نهایی این است که 5G خدمات تلفن همراه را هم در ارائه‌ی سرعت‌های گیگابیت و هم پهنای‌باند بی‌سیم فراهم می‌کند. شیوه‌های عملیاتی و سیستم‌های مدرن نمی‌توانند سطح خدمات مورد نیاز 5G را حفظ کنند، به این معنی که فناوری 5G به طور قابل‌توجهی شبکه‌های بی‌سیم فعلی را پیچیده‌تر خواهد کرد.

95 درصد از شرکت‌های مخابراتی نیز باید با چالش‌های عملیاتی مواجه شوند. با توجه به نظر 63 درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی، بازدهی پایین عملیاتی نتیجه‌ی عدم دسترسی به دستگاه‌های 5G است. با این حال همانطور که قبلاً ذکر شد، شرکت‌ها در حال حاضر شروع به تولید گوشی‌های 5G با قابلیت پشتیبانی می‌کنند و با توجه به احتمال تبدیل شدن شبکه‌ی نسل پنجم به روند اصلی، شرکت‌های بیشتری را دنبال خواهد کرد.

در نهایت، 94 درصد از شرکت‌کنندگان در ارائه و استفاده از فناوری 5G چالش‌های تجاری را ذکر کرده‌اند. اگرچه اریکسون تخمین می‌زند که اشتراک‌های گوشی‌های هوشمند 5G جهانی تا پایان سال 2020 به 54 میلیون و 551 میلیون در سال پس از آن برسد، یکی از دو شرکت در حال بررسی روند ایجاد یک مدل اشتراک برای 5G است.

یکی از مؤثرترین راه‌های غلبه بر یک چالش‌ها، ایجاد تخصص و منابع اضافی است. همکاران می‌توانند حفره‌های موجود در قابلیت‌های شرکت را پر کنند. قدم اول نیاز به تجهیزات مقرون به صرفه بود، و پس از آن استانداردسازی بیشتر بین فروشندگان برای قابلیت همکاری که یک مشکل رایج برای بازارهای IoT است.

8. تکامل یا انقلاب؟

51 درصد کارشناسان می‌گویند که 5G پیشرفت‌های افزایشی بیش از 4G را ارائه می‌دهد که برخی از تغییرات را برای ارتباطات مخابراتی ایجاد می‌کند و 49 درصد 5G را به عنوان یک فناوری برتر که به طور چشمگیری ارتباطات را تحت تأثیر قرار می‌دهد، پیش‌بینی می‌کنند.

با وجود اینکه 5G منجر به تغییرات بنیادی می‌شود اما در عین حال، جایگزین 4G نیست. 4G، 5G، WiFi و 6G بخشی از یک چرخه تکاملی هستند. 5G صنعت را مجبور ساخت که نوآوری کند، اما این کار را در کنار نسل قبلی بی‌سیم انجام خواهد داد. به جای انتخاب انقلاب بیش از تکامل و یا بالعکس، شاید بهترین راه برای نگاه کردن به 5G به عنوان یک انقلاب تکاملی یا تکامل انقلابی است.

مطالب مرتبط

تکامل شبکه‌های بی‌سیم با فناوری 5G (قسمت اول)

فناوری نسل پنجم باعث جهش در پوشش، ظرفیت و تراکم شبکه‌های بی‌سیم خواهد شد. این فناوری عصر جدیدی از قابلیت‌های تکنولوژیکی را در اختیار شما قرار می‌دهد. به نظر می‌رسد رویای مربوط به آینده توسط نویسندگان علمی تخیلی با قدرت فناوری 5G امکان‌پذیر باشد.

تقابل دو فناوری 5G و WiFi-6 در سال 2019

انتظار می‌رود در سال جدید فناوری‌های جدید WiFi-6 موجب تحول در IoT و به طور کلی ارتباطات تلفن همراه با سرعت بیشتر، توان مصرفی پایین و پهنای باند بالا باشد. در ادامه خواهیم دید که این فناوری‌های در حال ظهور برای آینده IoT بسیار هیجان انگیز هستند.

شبکه‌های سلولی چگونه بستر مناسب را برای IoT فراهم می‌کنند؟ (قسمت اول)

شبکه‌های تلفن همراه اساس عملکرد بسیاری از فعالیت‌هایی که در طول روز با آن مواجه هستیم می‌باشد. به‌عنوان‌مثال این شبکه به ما اجازه می‌دهند به اینترنت دسترسی پیدا کنیم، از سرویس‌های اتومبیل مانند اسنپ استفاده نماییم، با دوستانمان ارتباط برقرار کنیم و فیلم‌های موجود در اینترنت را تماشا کنیم. علاوه بر مزایای شخصی که همه ما آشنایی داریم، شبکه‌های سلولی نیز نقش مهم و رو به رشدی در بسیاری از برنامه‌های کاربردی اینترنت دارند.

شبکه‌های زیرساخت اینترنت اشیا; شبکه‌های سلولی و LPWAN

اینترنت اشیا (IoT) به ارتباطات معتبری برای ایجاد شبکه‌ها و به اشتراک‌گذاری داده‌ها نیاز دارد. با توجه به طیف گسترده‌ای از موارد استفاده، برنامه‌ها و الزامات، طیف وسیعی از فناوری‌های ارتباطی نیز وجود دارند که اپراتورها، توسعه دهندگان و شرکت‌ها / مشتریان می‌توانند انتخاب کنند.