جفت شدن یا Pairing دستگاه‌های IoT به چه معناست؟

جفت شدن یا Pairing دستگاه‌های IoT به چه معناست؟

برای توضیح جفت شدن و اینکه چرا این بخش مهمی از تکنولوژی IoT است، ابتدا باید بدانید که چرا اینترنت اشیا بسیار قدرتمند است. IoT ما را قادر می‌سازد تا یک نمایش دیجیتال با دقت بالا از دنیای فیزیکی ایجاد کنیم. این بدان معنی است که IoT به ما اجازه می‌دهد که از یک اصل کلیدی بهره بیشتری ببریم: بیت‌ها از اتم‌ها راحت‌تر جا به جا می‌شوند.

اینترنت اشیا IoT

برای توضیح جفت شدن و اینکه چرا این بخش مهمی از تکنولوژی IoT است، ابتدا باید بدانید که چرا اینترنت اشیا بسیار قدرتمند است. IoT ما را قادر می‌سازد تا یک نمایش دیجیتال با دقت بالا از دنیای فیزیکی ایجاد کنیم. این بدان معنی است که IoT به ما اجازه می‌دهد که از یک اصل کلیدی بهره بیشتری ببریم: بیت‌ها از اتم‌ها راحت‌تر جا به جا می‌شوند.

این اصل، کلیه‌ی صنایع را پس از آغاز دوران بکارگیری اینترنت متحول می‌سازد. برای درک بهتر این موضوع، کتاب‌ها را در نظر بگیرید: ایجاد یک نسخه دیگر از یک کتاب الکترونیکی و ارسال آن به Kindle شما هیچ هزینه‌ای در پی نخواهد داشت و علاوه بر سرعت بالای ارسال، به روز هم می‌شود. این روند با چاپ و پخش کتاب‌های فیزیکی از نظر صرف انرژی و زمان قابل مقایسه نیست. این فقط یک نمونه کوچک از دیجیتالی شدن دنیای اطراف ما است.

تا به امروز، بسیاری از جهان دیجیتال توسط انسان ساخته شده است. انسان‌ها با نوشتن پست‌های وبلاگ، طراحی صفحات وب، ضبط موسیقی، ارائه‌ی داده‌ها، فیلم برداری، کد نویسی و فعالیت‌های بی‌شمار دیگر در پی ساختن دنیای دیجیتالی غنی و بی‌عیب و نقص هستند. اما این تازه شروع کار است. در دهه‌های آتی ما شاهد تغییری خواهیم بود که اکثریت قریب به اتفاق داده‌ها بوسیله انسان ایجاد نمی‌شود، بلکه به وسیله ماشین‌هایی تولید می‌شود که دنیای ما را درک و تحلیل می‌کنند. این همان مفهوم اینترنت اشیاست.

بنابراین IoT آینه‌ای در دنیای فیزیکی به شکل دیجیتال ایجاد می‌کند. به‌طور گسترده، این به این معنی است که ما توانایی استفاده از مزایای قدرتمند بیت‌ها را بر روی اتم‌ها ایجاد می‌کنیم.
اگر شما از IoT به عنوان بازتاب دنیای فیزیکی در فرم دیجیتال یاد می‌کنید، باید بدانید انتقال داده‌های دیجیتال به اشیاء فیزیکی ضروری است. یک سنسور می‌تواند موقعیت مکانی خود را یا آنچه که در محیط حسگر قرار دارد، به شما بگوید، اما اگر نمی‌دانید که سنسور در کدام محیط قرار دارد، جریان داده‌ها مفید نخواهد بود.

بنابراین اصطلاحات "جفت شدن" و "ارتباط" به فرایندی اشاره می‌کنند که با استفاده از آن می‌توان دنیای دیجیتال را به یک شی فیزیکی متصل نمود. بنابراین اکنون می‌دانید که وقتی Tracker A (که یک سنسور GPS دارد) با قایق 1 جفت می‌شود، به دلیل اینکه شما محل ردیاب A را می‌دانید، محل قایق 1 را نیز خواهید دانست.

شما می‌توانید هر نوع Pairing را به عنوان یکی از چهار دسته زیر ذکر کنید:

  • تنطیم دستی برای یک‌بار
  • تنظیم دستی بیش از یک‌بار
  • تنظیم خودکار برای یک‌بار
  • تنظیم خودکار بیش از یک‌بار

دسته‌بندی تنظیم دستی در مقابل تنظیم خودکار به فرایند مورد نیاز برای اتصال یک سنسور به یک شی فیزیکی اشاره دارد. بسیاری از برنامه‌های کاربردی نیاز به ارتباط دستی دارند، مانند اسکن یک بارکد روی سنسور و یا اسکن یک بارکد از دارایی‌هایی که می‌خواهید پیگیری کنید. ارتباط اتوماتیک ایده‌آل است، زیرا اصطکاک و توان بالقوه خطاهای انسانی را کاهش می‌دهد.

دسته‌بندی یک بار در برابر بیش از یک‌بار به این موضوع اشاره دارد که آیا ارتباط یک‌بار اتفاق می‌افتد یا اینکه آیا حسگر به چندین چیز مختلف فیزیکی در طول عمر مفید آن مرتبط است. هنگامی‌که یک‌بار ارتباط برقرار می‌شود، افزایش ارتباطات قابل کنترل است. هنگامی‌که ارتباط تکرار می‌شود، شما باید کاهش میزان خطا را کنترل کنید.

در واقع، همه چیز به‌طور مرتب در این چهار دسته قرار نمی‌گیرد. تنظیمات خودکار در مقابل تنظیمات دستی و یک‌بار در مقابل تکرار، تعیین دوتایی نیست، بلکه طیفی است که در آن هر مورد استفاده از IoT وجود دارد.

مطالب مرتبط

تعامل ابر و اینترنت اشیا در بازار محصولات صنعتی 2019

خدمات ابری (Cloud) و راهکارهای آن به رشد و تکامل خود ادامه می‌دهند. پیش‌بینی می‌شود در سال آینده پلتفرم‌های عمومی ابری رشد سریعتری نسبت به پلتفرم‌های خصوصی ابری داشته باشند. امنیت همچنان یک مسئله مهم است و ترویج دیجیتال یک امر روزمره خواهد بود.

مزایای یکپارچگی دو تکنولوژی رایانش ابری و اینترنت اشیا

اینترنت اشیا یک میدان وسیع است و شامل انواع مختلفی از برنامه‌های کاربردی است. هیچ راهکار مناسبی برای همه‌ی چالش‌های موجود وجود ندارد. بنابراین شرکت‌های IoT باید تصمیم خود را مبنی بر اینکه آیا ابر برای آنها مناسب است، اتخاذ کنند.

کاربردهای اینترنت اشیا در صنعت ایمنی

در بسیاری از مناطق در سراسر جهان ساختمان‌های جدید مسکونی به سیستم‌های اطفاء حریق اتوماتیک مجهز هستند. تأثیرگذاری آن‌ها در ایمنی ساختمان‌ها انکار ناپذیر است، اما مطالعات متعدد حاکی از آن است که اثربخشی سیستم‌های اطفاء حریق بین 70 تا 93 درصد متغیر است. گرچه این رقم قابل‌ملاحظه است اما نشان دهنده‌ی ایمنی بالای این سیستم ها نیست.

راهکارهای مدیریتی IoT و چالش‌های مربوط به آن

مدیریت دستگاه‌های IoT مجموعه‌ای از چالش‌های مرتبط با امنیت و اتصال را به همراه دارد که به‌طورمعمول خارج از توانایی‌های اصلی تکنولوژی IT/OT می‌باشد.