رعایت حقوق بشر و حق کار منصفانه با بهره‌گیری از اینترنت اشیا (قسمت دوم)

رعایت حقوق بشر و حق کار منصفانه با بهره‌گیری از اینترنت اشیا (قسمت دوم)

حقوق بشر یک چارچوب مفید برای تحلیل خطرات و تأثیرات پیشرفت تکنولوژیکی ارائه می‌دهد و به ما اجازه می‌دهد تا ارزیابی کنیم که آیا فناوری باعث افزایش و یا نقض حقوق بشر می‌شود.

اینترنت اشیا IoT

در قسمت قبل به 2 مورد از تأثیرات اینترنت اشیا در رعایت حقوق بشر و حق کار منصفانه پرداختیم، در این قسمت به دیگر موارد آن می‌پردازیم. حقوق بشر یک چارچوب مفید برای تحلیل خطرات و تأثیرات پیشرفت تکنولوژیکی ارائه می‌دهد و به ما اجازه می‌دهد تا ارزیابی کنیم که آیا فناوری باعث افزایش و یا نقض حقوق بشر می‌شود.

اینترنت اشیا و حمایت بالقوه از حقوق بشر

نوآوری تکنولوژیکی بازار جهانی کار را مختل خواهد کرد، اما از طرفی باعث پیشرفت آن نیز خواهد شد. با در دسترس بودن و قابل اطمینان بودن سنسورها برای ردیابی چرخه عمر تولید، توانایی نظارت بر زنجیره‌های عرضه کالاها و خدمات افزایش می‌یابد. هنگامی‌که نقض حقوق بشر در طول زنجیره تأمین رخ می‌دهد، مانند کار اجباری و یا حضور کارگران در شرایط نامساعد صنعتی، ساختار هوشمند ارائه شده توسط سیستم‌های IoT و الگوریتم‌های یادگیری ماشین کمک خواهد کرد تا به طور دقیق به این مشکلات در جایی که آنها رخ می‌دهند، رسیدگی شود. برای مثال، فن‌آوری‌هایی مانند blockchain می‌توانند برای اعتبار دادن معاملات مصرف کننده و نظارت بر زنجیره‌های عرضه برای شفافیت بیشتر استفاده شوند.

فناوری‌های پوشیدنی و سایر داده‌های سنسور همچنین می‌توانند از طریق تحقیق در مورد تبعیض و سوء استفاده در محل کار، باعث پیروی شرکت از معاهدات حقوق بشر شوند. مشارکت در سیستم‌های IoT، داده‌هایی را تولید می‌کند که با استفاده از آن می‌توان بر موارد نقض حقوق بشر نظارت بهتری داشت و افزایش حفاظت را تضمین نمود.

برخی افراد معتقدند که برخلاف آنچه عده‌ای می‌گویند، IoT در سال‌های آینده مشاغل بیشتری ایجاد می‌کند. بااین‌حال، مهارت‌های موردنیاز برای انجام این شغل‌های جدید در نیروی کار فعلی برای برآورده کردن تقاضای جدید به اندازه کافی نیست. کاربردهای آموزشی تکنولوژی IoT می‌تواند آموزش‌های تجربی و شخصی‌تر برای دانش آموزان و معلمان را به وجود آورد. سیستم‌های IoT همچنین می‌توانند به نگهداری فیزیکی مدارس کمک کنند تا محیط‌های یادگیری ایمن و کاربردی را حفظ کنند. برنامه‌ها و منابع آموزشی جامع فنی به طور فزاینده‌ای برای ارتقاء پذیرش سریع مهارت‌های موردنیاز صنعت IoT لازم هستند.

مسئولیت حفاظت

اجرای حقوق بشر به عملکرد دولت‌ها وابسته است. درحالی‌که شرکت‌های غیردولتی (سازمان‌های غیردولتی، شرکت‌های چند ملیتی، اشخاص حقوقی، جنبش‌های اجتماعی و غیره) در بسیاری از کشورها نقش "عوامل حقوق بشر" را ایفا می‌کنند، لایحه حقوق بین‌الملل با بیشتر دولت‌ها مطرح شده است.

اجرای قانون حمایت از حقوق بشر، نیاز به راهنمایی‌های حرفه‌ای، آموزش، و خدمات استخدامی جهت تقاضای انواع جدید مشاغل خواهد داشت. همچنین به تأیید فرمهای پرداخت (مثلاً کار مراقبت در منزل) برای رفع تأثیرات کامل حذف شغل نیاز است.

مشارکت‌های دولتی و خصوصی (مثلاً مشارکت در AI) می‌توانند راهکارهای تأثیرگذار را برای پیشگیری از اختلال نیروی کار در دهه‌های آتی فراهم کنند. IoT این اختلالات را تشدید می‌کند و امیدواریم شغل‌های جدیدی را به جای کسانی که حذف شده‌اند، ایجاد کنند در جهانی که ممکن است نیاز به نیروی انسانی کمتری داشته باشد، حقوق بشر چارچوب مهمی را فراهم می‌کند که می‌توانیم سیاست‌های مطلوب برای سازمان‌های اجتماعی را ارزیابی کنیم. اصول پایه حقوق بشر با آنچه که برای یک زندگی سالم و شاد زندگی می‌کند، مربوط می‌شود.

ما باید این اصول را درک کنیم تا به اندازه کافی به تغییرات در نحوه ارتباط با کارمان پاسخ دهیم.

مطالب مرتبط

تأثیر اینترنت اشیا در تناسب اندام و ورزش (قسمت اول)

تجهیزات ورزشی فعال IoT و برنامه‌های کاربردی تناسب اندام روی گوشی‌های هوشمند دیگر موارد جدیدی نیستند. سالن‌های ورزشی و تناسب اندام در حال پیشبرد تمرین‌های گروهی با برنامه‌ها و کلاس‌های پشتیبانی شده توسط IoT هستند و همچنین ردیاب‌های تناسب اندام پوشیدنی و ساعت نیز بازار را در بر گرفته‌اند. در واقع، تحقیقات اخیر از IDC پیش‌بینی کرده است که بازار وسایل پوشیدنی هوشمند ورزشی در سراسر جهان تا پایان سال به حدود 125 میلیون واحد خواهد رسید.

مزایای مکان‌یابی داده‌ها در اپلیکیشن‌های اینترنت اشیا (قسمت اول)

تحلیل داده‌های موقعیت مکانی به این معناست که چگونه بسیاری از کسب‌وکارهای مدرن، فرایندها، محصولات و یا خدمات خود را ردیابی می‌کنند

پیش بینی آینده اینترنت اشیا بر اساس مشاهدات سال 2018

طبق پیش‌بینی‌های اوليه Gartner، می‌بایست در حدود 4/8 ميليارد شي متصل به شبكه تا ابتداي سال 2017 وجود می‌داشتند در حاليكه هم‌اكنون در سال 2018 اين آمار به مرز 20 ميليارد شي رسيده است و اين نشاندهنده نقش كليدي IoT در اهداف آتي سال 2018 می‌باشد.

اینترنت اشیا به گرسنگی در جهان پایان می‌دهد

فناوری‌های پیشرفته در اینترنت اشیا (IoT) می‌توانند به از بین بردن علل کلیدی زباله‌های مواد غذایی کمک کنند.

خدمات اینترنت اشیا به سالمندان

بر اساس آخرین مطالعات انجام شده، پیش‌بینی می‌شود که جمعیت سالمندان تا سال 2050 دو برابر خواهد شد. با توجه به این روند، برخی از فناوری‌های مرتبط با اینترنت اشیا می‌تواند به مراقبت از افراد سالخورده کمک نماید.

اینترنت اشیا و رهبری روندهای فناوری اطلاعات

رشد دستگاه‌های هوشمند در سال‌های اخیر چشمگیر بوده است و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تا سال 2025 ، 25 میلیارد شی به اینترنت متصل خواهد بود.

بهره‌وری از انرژی با استفاده از اینترنت اشیا

IoT در تکنولوژی‌های هوش مصنوعی، واقعیت مجازی و فرایندهای صنعتی نقش مهمی ایفا می‌کند و شامل بسیاری از نوآوری‌هایی است که باعث می‌شود ما قوی‌تر و موثرتر عمل کنیم.

اینترنت اشیا و نقش آن در آینده‌ی کودکان و نوجوانان

آینده‌ی اینترنت اشیا متعلق به کودکان است. اگرچه این مضمون ممکن است پیچیده به نظر برسد اما آنچه در حال رخداد است بسیار ساده است. کافی است نگاهی به اطراف بیندازیم، تمام اشیایی که در اطراف ما وجود دارند مثل تلفن، ساعت، بلندگو و لامپ‌ها، همگی می‌توانند به اینترنت متصل شوند.