تعامل ابر و اینترنت اشیا در بازار محصولات صنعتی 2019

روند رو به رشد تکنولوژی‌های رایانش ابری (Cloud) و اینترنت اشیا در صنایع

خدمات ابری (Cloud) و راهکارهای آن به رشد و تکامل خود ادامه می‌دهند. پیش‌بینی می‌شود در سال آینده پلتفرم‌های عمومی ابری رشد سریعتری نسبت به پلتفرم‌های خصوصی ابری داشته باشند. امنیت همچنان یک مسئله مهم است و ترویج دیجیتال یک امر روزمره خواهد بود.

اینترنت اشیا IoT

خدمات ابری (Cloud) و راهکارهای مرتبط با آن به رشد و تکامل خود ادامه می‌دهند. پیش‌بینی می‌شود در سال آینده پلتفرم‌های عمومی ابری رشد سریعتری نسبت به پلتفرم‌های خصوصی ابری داشته باشند. امنیت همچنان یک مسئله مهم است و ترویج دیجیتال سازی یک امر روزمره خواهد بود.

با توسعه‌ی خدمات و ارائه‌ی راهکارهای سرویس‌های ابری (Cloud)، تقاضای مشتریان نیز افزایش می‌یابد. پیشرفت‌های سال گذشته به تعیین سرعت پیشرفت این روند کمک خواهد کرد. به‌عنوان‌مثال، در سه ماهه دوم سال 2018، کسب‌وکار ابری آمازون تقریباً 48.9 درصد رشد کرد و درآمد 6.11 میلیارد دلار را به دست آورد. در ماه جولای گزارش شد که بخش Google Cloud به سرعت رشد کرده است. IBM همچنین در ماه جولای اعلام کرد که درآمد ابری (Cloud) از جمله سخت‌افزار، نرم‌افزار و خدمات برای راهکارهای ترکیبی ابری (Cloud)، عمومی و خصوصی، 18.5 میلیارد دلار در سال، معادل با 23 درصد افزایش یافته است.

از طرف دیگر، کمپانی مایکروسافت نیز درحال‌توسعه در این زمینه است؛ در ماه اکتبر، این شرکت اعلام کرد که درآمد مبتنی بر کسب‌وکار ابر، از جمله فروش Azure، به 8.5 میلیارد دلار رسید که 47 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.

درحالی‌که سرویس‌های ابری (Cloud) طیف گسترده‌ای از ابزار و خدمات برای کمک به رشد این روند را ارائه داده‌اند، کاربران هنوز نیاز به تخصص برای اجرای آن در سیستم‌های IoT خود دارند. این امر نیاز به راهکارهای ترکیبی ابری (Cloud) را به وجود می‌آورد و باعث مختل شدن استفاده از راهکارهای لبه (Edge) عمومی و خصوصی می‌شود.

بدین ترتیب، به نظر می‌رسد سال 2019 تبدیل به سالی خواهد شد که شرکت‌های بزرگ به سمت تکنولوژی IoT سرازیر می‌شوند. گزارشات Forrester حاکی از آن است که 45 درصد محصولات صنعتی تمامی صنایع تعامل با IoT را افزایش می‌دهند و 22 درصد دیگر در صدد برنامه‌ریزی برای تصویب IoT در 12 ماه آینده خواهند بود. طبق گفته Forbes، پیش‌بینی می‌شود ارزش بازار اینترنت صنعتی (IIoT) در سال 2021 به 123.3 دلار برسد. این امر به مدیران توانایی تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ از اطلاعات مربوط به صنعت و یا محصولات خاص را می‌دهد.

هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشین (ML) نیز در این روند نقش مهمی بازی می‌کنند. مدیران فناوری اطلاعات، اطلاعاتی را که به طور رسمی به هم متصل شده‌اند، باز می‌گردانند تا شرکت‌ها بتوانند بینش همه جانبه از نگهداری و توسعه محصول و عملیات روزانه را به دست آورند.

با در نظر گرفتن افزایش همکاری پلتفرم IoT و ابری (Cloud)، امنیت همچنان نگرانی اصلی شرکت‌ها خواهد بود. طبق گفته گارتنر، تا سال 2020، بیش از 25 درصد موارد نقض امنیتی در شرکت صنعتی شامل IoT خواهد شد. بااین‌حال،به نظر می‌رسد IoT کمتر از 10 درصد از بودجه‌های امنیتی IT را تشکیل خواهد داد.

اتصال مبتنی بر IP یکی از چالش‌های پیش روست که دلیل ضرورت ارتباط در میان دستگاه‌های مختلف و خطرات امنیتی ذاتی است. استفاده از ریزپردازنده‌های پیچیده در تجهیزات صنعتی در این زمینه نقش مهمی را ایفا و درعین‌حال تجهیزات صنعتی را به یک هدف آسیب‌پذیر تبدیل می‌کنند.

بینش بالا و آمار صنعت به همه نشان می‌دهد که بخش محصولات صنعتی منجر به راه‌اندازی IoT و پلتفرم ابری در سال 2019 می‌شود. با راه‌اندازی سرویس عمومی ابری، تولیدکنندگان محصولات صنعتی توانایی IoT را برای نظارت بر دارایی‌ها به صورت به هنگام در اختیار خواهند داشت.

مطالب مرتبط

مزایای یکپارچگی دو تکنولوژی رایانش ابری و اینترنت اشیا

اینترنت اشیا یک میدان وسیع است و شامل انواع مختلفی از برنامه‌های کاربردی است. هیچ راهکار مناسبی برای همه‌ی چالش‌های موجود وجود ندارد. بنابراین شرکت‌های IoT باید تصمیم خود را مبنی بر اینکه آیا ابر برای آنها مناسب است، اتخاذ کنند.

راهکارهای مدیریتی IoT و چالش‌های مربوط به آن

مدیریت دستگاه‌های IoT مجموعه‌ای از چالش‌های مرتبط با امنیت و اتصال را به همراه دارد که به‌طورمعمول خارج از توانایی‌های اصلی تکنولوژی IT/OT می‌باشد.

اهداف اینترنت اشیا در سال 2019 چیست؟

اینترنت اشیا فعالیت خود را به عنوان یک تکنولوژی نو ظهور در سال 2019 شروع کرده است اما اهمیت آن توسط عموم مردم هنوز به طور کامل درک نشده است.

مزایای همکاری دو تکنولوژی Blockchain و IoT

از آغاز سال 2018، چند گزارش و مقاله علمی پیش‌بینی کرده بودند که همکاری و ادغام اینترنت اشیا با بلاک چین یک جهش مهم برای این تکنولوژی‌ها خواهد بود. امروزه بیشترین چالش‌های اساسی IoT مربوط به حوزه امنیت آن از جمله اطمینان از حفظ حریم خصوصی داده‌ها، ذخیره‌سازی امن داده‌ها و همچنین مسئله یکپارچگی، تداوم و سازگاری انواع مختلف داده‌ها می‌باشد.