ساز و کار اجرایی یک شهر هوشمند چطور است

ساز و کار اجرایی یک شهر هوشمند چطور است؟

ما در مسیری گام برداشته ایم که شهر های آینده را به مکان های پر جنب و جوش، جذاب و پایدار برای مردم تبدیل می کند. در این شهرهای هوشمند زندگی روزمره آسان و کارآمد است و مردم با یکدیگر و شهرشان هماهنگ هستند. اما یک شهر هوشمند چه اجزایی دارد و چگونه عمل میکند؟

شهر هوشمند

ما در مسیری گام برداشته ایم که شهر های آینده را به مکان های پر جنب و جوش، جذاب و پایدار برای مردم تبدیل می کند. در این شهرهای هوشمند زندگی روزمره آسان و کارآمد است و مردم با یکدیگر و شهرشان هماهنگ هستند. اما یک شهر هوشمند چه اجزایی دارد و چگونه عمل میکند؟

سنسورها و ابزارهای ارتباطی:

ساخت شهر هوشمند مراحل مختلفی دارد. در مرحله ی اول شهرهای هوشمند  به سنسورها و ابزارهای ارتباطی نیاز دارند. این ابزارهای ارتباطی می تواند شامل تجهیزات خیابانی، پایه های روشنایی و درب های اتوماتیک، نقاط شارژ و بردهای اطلاعات الکترونیکی باشد. همه ی این وسایل ارتباطی توسط شبکه ی برق به هم مرتبط می شوند و زیربنای ارتباطی و سنسوری  شهر را شکل می دهند , و می توانند رویدادها و اطلاعاتی را در ارتباط با کیفیت زندگی و و شرایط و زیرساخت های مرتبط با تجهیزات ارائه دهند.

به عنوان مثال سنسورها میتوانند در اتوبوس ها جاسازی شوند.  به این ترتیب اتوبوس ها میتوانند با چراغ های راهنمایی رانندگی و تجهیزات روشنایی شهری ارتباط برقرار کنند و جاهای خالی برای پارک کردن ماشین را شناسایی کرده یا دمای هوا و سطح آلودگی هوا در مناطق مختلف را اندازه گیری نمایند. در مرحله ی بعد این تجهیزات باید به  شبکه ها وصل شوند. شبکه هایی مثل حلقه های فیبر نوری، شبکه های ارتباطی رادیویی و مهم تر از همه  شبکه ی برق که سیستم برق رسانی خیابان ها را تامین میکند. همه ی این شبکه ها و راه های ارتباطی در کنار هم مسیر اصلی جریان اطلاعات را تشکیل می دهند و همه ی زیرساخت ها، تجهیزات و سرویس های یک شهر هوشمند را به هم متصل خواهند کرد.

تعاملات:

 نتیجه ی داده های عملیاتی و محیطی به دست آمده بصورت بلادرنگ به یک پلتفرم واحد فرستاده میشود. تیم های شهری با استفاده از موتورهای قانون گذاری و دیگر رویه ها بیست و چهار ساعته می توانند  در ارتباط با وقایع و اتفاقات تصمیم گیری کرده و سرویس های شهری متناسب با نیاز شهروندان مناسب سازی نمایند.

بانک حافظه ی شهری:

این پلتفرم همچنین به عنوان حافظه ی شهر عمل میکند، جایی که همه ی اطلاعات مفید در آن ذخیره میشود (اطلاعاتی در ارتباط با دارایی ها، جدول زمانی دارایی ها و غیره). این اطلاعات جهت تشویق توسعه های آتی در زمینه راهکارهای شهر هوشمند در دسترس عموم و کارآفرینان قرار میگیرد.

ایجاد سرویس های جدید:

داده های به دست آمده و مشارکت ذینفعان منجربه ایجاد سرویس های جدید و هوشمندتر شدن سرویس های موجود میشود. به عنوان مثال : پارکینگ هوشمند، شبکه های الکتریکی چند منظوره، اینترنت وای فای شهری و ... . مدل های جدیدی از کسب و کار در حال به وجود آمدن هستند  که افزایش کارایی و بهبود عملکرد و صرفه جویی های ناشی از آنها به تامین بودجه ی مالی  برای توسعه های آتی کمک می کند.


با راهکارهای هوشمند نبکا آشنا شوید: