سه استراتژی برای مدیریت داده‌های مرتبط با سلامت (قسمت اول)

سه استراتژی برای مدیریت داده‌های مرتبط با سلامت (قسمت اول)

امروزه، در هر دو فضای تولید و مصرف‌کننده، اینترنت اشیا (IoT) سنسورها و دستگاه‌ها را قادر می‌سازد تا اطلاعات مربوط به همه چیز را درباره‌ی تعاملات کاربران جمع‌آوری کنند. محصولات بهداشتی جدید هوشمند که درحال‌توسعه در بازار هستند، این قابلیت‌ها را افزایش می‌دهند و اطلاعات مربوط به ضربان قلب، فعالیت بدنی، سطح انسولین، مصرف دارو و موارد دیگر را جمع‌آوری می‌کنند. داده‌های بهداشتی مرتبط با آن کاربردهای گسترده‌ای در بازار دارند و همچنین پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه پزشکی ایجاد می‌کنند.

امروزه، در هر دو فضای تولید و مصرف‌کننده، اینترنت اشیا (IoT) سنسورها و دستگاه‌ها را قادر می‌سازد تا اطلاعات مربوط به همه چیز را درباره‌ی تعاملات کاربران جمع‌آوری کنند. محصولات بهداشتی جدید هوشمند که درحال‌توسعه در بازار هستند، این قابلیت‌ها را افزایش می‌دهند و اطلاعات مربوط به ضربان قلب، فعالیت بدنی، سطح انسولین، مصرف دارو و موارد دیگر را جمع‌آوری می‌کنند. داده‌های بهداشتی مرتبط با آن کاربردهای گسترده‌ای در بازار دارند و همچنین پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه پزشکی ایجاد می‌کنند.

محبوبیت Fitbit و دیگر ردیاب‌های تناسب‌اندام پوشیدنی، مصرف‌کنندگان را به نظارت بر شاخص‌های سلامت خود به صورت دیجیتال عادت داده است. در بعضی موارد، مصرف‌کنندگان حتی قادر به استفاده از این دستگاه‌ها برای شناسایی ناهنجارهای بهداشتی هستند و آنها را مجبور می‌کند برای تشخیص بیماری به پزشک مراجعه کنند. آخرین دستاوردها حاکی از آن است که بسیاری از افراد می‌توانند از دریافت درمان با صرفه‌جویی در زمان بهره‌مند شوند.

تولیدکنندگان دستگاه‌های پزشکی نیز درحال‌توسعه دستگاه‌های بهداشتی هوشمند هستند که می‌توانند در خارج بیمارستان یا مطب پزشك، خدمات مؤثری ارائه دهند تا روش‌های درمان بیمار را ساده‌تر کرده و بهبود بخشند. یک استیکر هوشمند مجهز به ژیروسکوپ و فناوری‌های حسگر را در نظر بگیرید که نه تنها زمانی را که بیمار دارو مصرف می‌کند گزارش می‌دهد، بلکه به‌طور مؤثر از دستگاه جهت کنترل بیمار استفاده می‌کند. از طریق اتصال بی‌سیم، داده‌ها با یک نرم‌افزار که اطلاعات مربوط به جهت‌گیری دستگاه و سرعت استنشاق بیمار را نمایش می‌دهد، انتقال داده می‌شوند. کنترل این پارامترها و آنچه می‌تواند به صورت به هنگام جمع‌آوری شود، بیمار را به سمت بهبودی پیش می‌برند.

97 درصد از تولیدکننده خدمات بهداشتی درمانی در Jabil Survey of Technology Trends در سال 2018 گزارش دادند که قصد جمع‌آوری داده‌ها را در دستگاه‌های مراقبت بهداشتی مرتبط خود دارند. بیش از 50 درصد آن‌ها اطلاعات را در یک شبکه‌ی زیرساخت ابر عمومی ذخیره می‌کنند. 39 درصد آن را بر روی یک دستگاه محلی مانند یک گوشی هوشمند ذخیره خواهند کرد، 36 درصد از زیرساخت‌های خود استفاده می‌کنند و 31 درصد اطلاعات مربوط به دستگاه مراقبت بهداشتی هوشمند را ذخیره می‌کنند. تقریباً تمام شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی موافقت کردند که این اطلاعات در پیشرفت تکنولوژی سلامت هوشمند مفید خواهد بود.

1.    مقابله با اضافه‌بار داده‌های بهداشتی

همانطور که دستگاه‌های بهداشت و درمان هوشمند بیشتر و بیشتر به بازار عرضه می‌شوند، مصرف‌کنندگان و توسعه‌دهندگان دستگاه‌ها بیشتر از همیشه نیاز به جمع‌آوری داده‌ها دارند. همانند سایر صنایع، این مسئله نگرانی‌هایی را در خصوص اضافه‌بار داده‌ها افزایش داده است. اگرچه شرکت‌ها ممکن است برای کمک به شکستن داده‌های بزرگ و پیدا کردن معنی اعداد تحلیلگرانی را داشته باشند، اما مصرف‌کنندگان معمولاً چنین پشتیبانی ندارند. احتمال قوی وجود دارد که آنها با مقدار داده‌هایی که در مورد خودشان دریافت می‌کنند، سردرگم شوند. این روند باعث می‌شود که بعضی‌ها داده‌های مهم را نادیده بگیرند زیرا آنها نمی‌دانند چه اطلاعاتی مهم و عملی است و کدامیک کم‌اهمیت‌تر است.

رابط کاربری اپلیکیشن‌ها فرصتی برای ارائه خلاصه‌ای از روند و معیارهایی که خارج از محدوده طبیعی قرار می‌گیرند، فراهم می‌کنند. بدین ترتیب مصرف‌کنندگان می‌توانند بر اهمیت داده‌ها تمرکز کنند. علاوه بر این می‌توان آنها را زمانی که بیمار نیاز به کمک‌های حرفه‌ای پزشکی دارد سریعاً مورداستفاده قرار داد. همانطور که شرکت‌ها این برنامه‌ها را توسعه می‌دهند ، باید با پزشکان و گروه‌های تحقیقاتی پزشکی همکاری کنند تا به تنظیم پارامترهای طبیعی و غیرطبیعی برای معیارهای مختلف جمع‌آوری شده کمک کنند. آنها همچنین باید الگوریتمی را ایجاد کنند که زمان پاسخ به نیازهای شخصی را همزمان با دریافت اطلاعات به صورت بصری برای کاربران محاسبه کنند. ارائه اطلاعات به بیمار بسیار مهم است، چراکه همان‌طور که در بالا اشاره شد، جامعه به تجربه کاربران از تمام سطوح نیاز دارد.

ادامه دارد...

مطالب مرتبط

اهمیت اینترنت اشیا در آینده‌ی تله مدیسین (قسمت اول)

اخیراً Telemedicine به روشی محبوب و فراگیر برای ارائه مراقبت‌های بهداشتی از راه دور تبدیل شده است. در این راستا روش‌های مختلفی وجود دارد که IoT تله مدیسین را تقویت می‌کند و به افراد مراقبت‌های درمانی با کیفیت ارائه می‌دهد که به‌طور بالقوه بهتر از بسیاری از روش‌های درمانی شخصی است.

اپلیکیشن‌های اینترنت اشیا در بهداشت و درمان(قسمت اول)

پیشرفت تکنولوژی اینترنت اشیا در سال‌های اخیر چشمگیر و باورنکردنی بوده است. اتصالات هوشمند را می‌توان در همه‌جا از مزارع تا تولید بطری آب مشاهده نمود. علاوه بر اینترنت اشیا، شاهد افزایش بخش‌های خاص صنعت مانند IIoT (اینترنت صنعتی اشیا) یا IoMT (اینترنت پزشکی) نیز هستیم.

تأثیر اینترنت اشیا در تناسب اندام و ورزش (قسمت اول)

تجهیزات ورزشی فعال IoT و برنامه‌های کاربردی تناسب اندام روی گوشی‌های هوشمند دیگر موارد جدیدی نیستند. سالن‌های ورزشی و تناسب اندام در حال پیشبرد تمرین‌های گروهی با برنامه‌ها و کلاس‌های پشتیبانی شده توسط IoT هستند و همچنین ردیاب‌های تناسب اندام پوشیدنی و ساعت نیز بازار را در بر گرفته‌اند. در واقع، تحقیقات اخیر از IDC پیش‌بینی کرده است که بازار وسایل پوشیدنی هوشمند ورزشی در سراسر جهان تا پایان سال به حدود 125 میلیون واحد خواهد رسید.

درمان بیماری سرطان با کمک تکنولوژی‌های هوش مصنوعی و اینترنت اشیا

تکنولوژی اینترنت اشیا می‌تواند به ساده نمودن زندگی روزانه‌ی ما کمک کند. در این راستا صنعت بهداشت و درمان یکی از زمینه‌هایی است که IoT می‌تواند روی آن تأثیر مثبت بگذارد.