Nobka Smart lighting
سیستم روشنایی هوشمند چیست؟

سیستم روشنایی هوشمند چیست؟

کنترل لامپ‌ها و روشنایی ساختمان از طریق فرمان‌ها صوتی، زمانی فقط یک رؤیا بود اما امروزه سیستم‌های روشنایی هوشمند را در اختیار داریم که حس قدرت را در ما القا می‌کند.

 
کنترل لامپ‌ها و روشنایی ساختمان از طریق فرمان‌ها صوتی، زمانی فقط یک رؤیا بود اما امروزه سیستم‌های روشنایی هوشمند را در اختیار داریم که حس قدرت را در ما القا می‌کند. در این حیطه شرکت فیلیپس با لامپ‌های رنگی هوشمند خود، پیشتاز است اما رقبای دیگری مثل شرکت‌های IKEA، Hive نیز در این عرصه ورود پیدا کرده‌اند.

برای شروع بحث یک سؤال اساسی مطرح است. آیا هزینه‌های بیشتر برای سیستم روشنایی هوشمند توجیه دارد؟ در ادامه به پاسخ این سؤال می‌پردازیم:

روشنایی هوشمند چیست؟

روشنایی هوشمند سیستمی است که شما را قادر می‌سازد از طریق یک اپلیکیشن امکان کنترل روشنایی را داشته باشید. این اپلیکیشن معمولاً روی سیستم عامل‌های اندروید و ios قابل اجراست و امکان کنترل شدت نور لامپ‌ها را دارد و اگر لامپها دارای LED رنگی باشند امکان تغییر رنگ لامپ نیز فراهم می‌گردد. از این طریق می‌توان سناریو یا تم‌های مختلف روشنایی را تعریف، طراحی و اجرا نمود. به‌عنوان مثال می‌توان برای تماشای فیلم، صرف شام، مطالعه و غیره، از طرح و تم‌های متفاوت روشنایی استفاده نمود. تغییر این تم‌ها به سادگی و از طریق لمس آیکون‌ها روی صفحه نمایش تلفن هوشمند و یا از طریق فرامین صوتی انجام می‌شود.

ملزومات مورد نیاز برای یک سیستم روشنایی هوشمند:

سیستم روشنایی هوشمند عموماً با یک شبکه مش پیاده سازی می‌گردد. در شبکه‌های با معماری مش، هر واحد با همسایه‌های خود به صورت بیسیم ارتباط می‌یابد. سپس شبکه از طریق یک hub که در مسیریاب ( router) قرار می‌گیرد کنترل می‌گردد. مسیریاب اتصال اجزای دیگر شبکه مثل تلفن همراه یا تبلت را با لامپ‌ها ممکن می‌سازد و لامپ‌ها نیز از طریق hub به مسیریاب مرتبط می‌شوند. بعضی از سیستم‌ها امکان اتصال از خارج از منزل را نیز دارند. مثلاً می‌توان در مواقعی که در منزل حضور نداشته باشیم، لامپ‌ها را شب‌ها روشن نماییم تا دیگران متوجه عدم حضور ما نشوند.

بعضی از سیستم‌ها نیز نیاز به hub ندارند. مثلاً سیستم LIFX مستقیماً امکان اتصال به WIFI را دارد. این سیستم‌ها علاوه بر لامپ‌ها تجهیزات و قطعات جانبی دیگری نیز مثل انواع دیمرها یا سنسورهای تشخیص حرکت را نیز شامل می‌شوند. انواع پیشرفته‌تر آنها نیز امکان ارائه سرویس‌های (IFTTF) مخفف (If This Then That) را دارند این سرویس امکان برنامه ریزی‌های پیشرفته‌تر برای ایجاد سناریوهای شرطی و چند لایه را مهیا می‌نماید مثلاً می‌توان با اعمال شرط‌ها، بسته به شرایط مختلف تم‌های متفاوت یا ترکیبی را فعال نمود.

استفاده از Siri ، Cortana ، Alexa و دیگر دستیارهای الکترونیکی هوشمند:

علاوه بر تلفن هوشمند یا تبلت، امکان ارتباط و کنترل سیستم‌های روشنایی هوشمند از طریق سیستم‌های دیگری نیز مثل سیستم‌های دستیار صوتی HUE شرکت فیلیپس، HomeKit شرکت اپل، Echo شرکت آمازون و یا Google Home نیز وجود دارد. به‌طور مثال می‌توان به صورت صوتی گفت: " سلام siri، تم سینمایی را فعال کن" و یا می‌توان گفت: " Alexa چراغ‌ها را خاموش کن" و سپس سیستم تقاضای شما را اجرا خواهد نمود.

معمولاً این محصولات روی سیستم عامل ویندوز در ابتدا ارائه نمی‌شوند زیرا پیش فرض‌های این سیستم عامل برای سیستم‌های هوشمند و موبایل نبوده است. برنامه Hue فیلیپس روی سیستم عامل HUETRO اجرا می‌شود و شرکت IKEA نیز فعلاً برنامه‌ای برای ویندوز ندارد.

راهکارهای مرتبط با روشنایی هوشمند:

              


راهکارهای نبکا: