چگونه شبکه‌بندی کنترل روشنایی ساختمان را ساده‌تر می‌کنند

شبکه‌بندی با استاندارد مش کنترل روشنایی ساختمان را ساده‌تر می‌کنند

از زمان تصویب استاندارد مش و شبکه‌بندی بلوتوث در سال 2017، این شبکه همچنان در کاربردهای روشنایی حرفه‌ای به پیشرفت خود ادامه می‌دهد.

خانه‌ هوشمند

از زمان تصویب استاندارد مش و شبکه‌بندی بلوتوث در سال 2017، این شبکه همچنان در کاربردهای روشنایی حرفه‌ای به پیشرفت خود ادامه می‌دهد. اکوسیستم کنترل روشنایی در سطح جهان و همراه با افزایش تعداد قطعات با قابلیت اتصال به بلوتوث در بازار ، در حال رشد است. تعدادی پروژه نیز در فضاهای مختلفی اعم از دفاتر، انبارها و مدارس در این حوزه اجرا شده‌اند.

در این مطالعه، نگاهی دقیق‌تر به بزرگترین دفتر اجرایی شبکه صحیح بلوتوث تا به امروز خواهیم داشت. دفتر مرکزی Macq یک ساختمان اداری 2000 مترمربعی است که در Rue de l’Aronef در بروکسل ، بلژیک واقع شده است. این هتل شامل چندین فضای باز، اتاق‌های جلسات و آتلیه‌ها و همچنین انبار، پارکینگ، سرویس‌های بهداشتی و راهروها می‌باشد. در این پروژه، نورپردازی با لامپ‌های LED جایگزین شده است و سیستم‌های کنترل سیمی ساده با سیستم کنترل بی‌سیم مبتنی بر بلوتوث جایگزین شدند. تمام مؤلفه‌های لازم برای این پروژه تهیه و طراحی شده است. محصولاتی که در بخش مقاوم‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند از تولیدکنندگان مختلفی خریداری شده‌اند که این امر قابلیت عملکرد شبکه بلوتوث را برجسته‌تر می‌کند. همچنین فرایند راه‌اندازی با ابزارهای نرم‌افزاری اختصاصی از شرکت Silvair انجام شده است تا راهکارهای کامل و جامعی در حوزه کنترل بی‌سیم بر اساس استاندارد مش بلوتوث ارائه دهد. این شرکت همچنین فیرم‌ور کنترل بی‌سیم را برای سنسورها و کنترل‌کننده‌های فیکسچر نصب شده در هنگام مقاوم‌سازی توسعه داده است.

تعداد و اجزای روشنایی استفاده شده در پروژه عبارتند از:

  • 301 لامپ LED
  • 301 کنترل لامپ از DG Light
  • 59 سنسور اشغال و نور

چراغ‌های مستقر در طول مقاوم‌سازی محصولات استاندارد و بدون قابلیت کنترل بی‌سیم هستند. مؤلفه‌ای که اتصال شبکه بلوتوثی را در اختیار آنها قرار می‌دهد، کنترلر فیکسچر DG558 از DG Light است. این دستگاه بسیار ساده نصب می‌شود و دارای تراشه‌ای با فیرم‌ور Silvair است. مجهز به درگاه خروجی درایور است که دستورات شبکه بلوتوث را به یک خروجی DALI تبدیل می‌کند و امکان انتقال مجدد و سریع سیستم‌های LED موجود را به شبکه‌های روشنایی بلوتوثی امکان‌پذیر می‌کند. سیستم کنترل روشنایی جدید که در دفتر Macq نصب شده است هیچ سوئیچ بی‌سیمی ندارد.

اجرا و راه‌اندازی

برای به حداقل رساندن اتلاف زمان در وقت اداری، این پروژه در کل یک هفته آخر اجرا شد. مقاوم‌سازی LED ها با بدون نیاز به نصب سیم و یا برهم زدن زیرساخت‌های موجود در ساختمان به انجام رسید.

عملیات راه‌اندازی نرم‌افزاری با استفاده از ابزار راه‌اندازی Silvair انجام شد. کل سیستم کنترل روشنایی بی‌سیم در یک برنامه وب اختصاصی تحت کنترل است که امکان انجام فعالیت‌های راه‌اندازی اولیه را حتی از راه دور فراهم می‌کند. پس از اتمام مرحله برنامه‌ریزی، روند راه‌اندازی می‌تواند با استفاده از یک اپلیکیشن تلفن همراه در محل نهایی شود. برای رفع نیازهای گوناگون روشنایی در محیط پیچیده دفتر مرکزی Macq ، بیش از 50 منطقه روشنایی باید ایجاد شوند.

کنترل پیشرفته و نظارت بر انرژی

برای تمام مناطق مستقر در دفتر Macq ، دو صحنه اصلی روشنایی تنظیم شده است. اولین صحنه از ساعت 6 بامداد شروع می‌شود تا از میزان نور کافی برای کارهای روزمره در دفتر اطمینان حاصل شود. مورد دوم در ساعت 10 بعد از ظهر آغاز می‌شود. میزان نور آن پایین‌تر است و نشان‌دهنده تقاضای کمتری برای روشنایی است. داده‌های مصرف انرژی از مناطق جداگانه جمع‌آوری می‌شود و در قالب شماره‌های خام یا نقشه‌های حرارتی - طیفی مناسب ارائه می‌شود. اینکار به Macq اجازه می‌دهد تا مصرف انرژی در طی دوره‌های موردنظر تجزیه‌وتحلیل شود و داده‌ها را تا کسب راندمان روشنایی بهتر بیشتر بهینه کند.

مطالب مرتبط

مفهوم و عملکرد ساختمان‌های هوشمند

همانطور که ما به دوران ساختمان‌های هوشمند وارد می‌شویم، باید برای مواجه‌شدن با پتانسیل عظیمی که ممکن است در صنعت املاک و مستغلات ایجاد شود، آماده ‌باشیم و آن را درک کنیم.

بلوتوث 5 و نقش آن در اینترنت اشیا

اگر یک ماشین مدرن و یا یک گوشی هوشمند دارید، حداقل برای یک‌بار هم که شده حتماً از بلوتوث استفاده کرده‌اید. این روزها کاربرد بلوتوث تقریباً در همه‌جا مثل بلندگو، هدفون بی‌سیم، اتومبیل‌ها و حتی وسایل پزشکی دیده می‌شود.

خانه هوشمند؛ تاریخچه پروتکل‌های بیسیم و اهمیت آنها

اگر شما در صنعت اینترنت اشیا مشغول به فعالیت هستید، احتمالاً از طریق گزارشات سالانه و داده‌های آماری، با فرصتهای پیش روی خانه‌های هوشمند، آشنا هستید. بر اساس گزارشی از شرکت Crimson Hexagon که اخیراً منتشر شده است، از سال 2014 تا 2017 مسائل مرتبط با تکنولوژی خانه‌های هوشمند، با علاقه‌مندی بیش از 60% از سوی مصرف‌کنندگان مواجه شده است.

Nobka Smart lighting
سیستم روشنایی هوشمند چیست؟

کنترل لامپ‌ها و روشنایی ساختمان از طریق فرمان‌ها صوتی، زمانی فقط یک رؤیا بود اما امروزه سیستم‌های روشنایی هوشمند را در اختیار داریم که حس قدرت را در ما القا می‌کند.