شبکه‌های مانیتورینگ مبتنی بر اینترنت اشیا در صنایع نفت و گاز-بخش اول

شبکه های مانیتورینگ مبتنی بر اینترنت اشیا در صنایع نفت و گاز-بخش اول

سنسورهای مانیتورینگ مبتنی بر اینترنت اشیا (IoT) نظارت بر خطوط انتقال، کامیون‌ها، حمل‌ونقل ریلی و ردیابی سلامت و موقعیت انتقال محموله‌های نفتی و گازی را ممکن می‌سازد.

اینترنت اشیا IoT

سنسورهای مانیتورینگ مبتنی بر اینترنت اشیا (IoT) نظارت بر خطوط انتقال، کامیون‌ها، حمل‌ونقل ریلی و ردیابی سلامت و موقعیت انتقال محموله‌های نفتی و گازی را ممکن می‌سازد. برخی از حوادث ویرانگر به طرز چشمگیری نیاز به نظارت دقیق بر حمل‌ونقل سوخت‌های فرار و ناپایدار نظیر انفجار ویرانگر گاز در سال 2010 در سان‌برونو کالیفرنیا را افزایش داده‌اند.

پارگی و انفجار یک لوله گاز 30 اینچی گاز طبیعی موجب تخریب مسیر خط طوله، کشته شدن هشت نفر و ویرانی 38 خانه غیرمسکونی در محله سان‌برونو شد. هر ابزاری که در لوله‌هاست ، نتوانسته نقص‌های موجود در خط لوله را تشخیص دهد و کنترل‌ها به حدی ناکافی بودند که بیش از یک ساعت طول کشید تا پرسنل اورژانس بتوانند نشت گاز را مهار کنند.

در جریان تحقیقات کمیسیون خدمات عمومی کالیفرنیا مشخص شد که PG&E نتوانسته است تجهیزات تشخیصی مناسبی را در محل خود داشته باشد زیرا این ابزار از نظر آزمایش دوره‌ای خطوط انتقال بی‌دقت هستند.

سنسورها نمی‌توانند مشکل را پیدا کنند!

حادثه سان‌برونو در واقع در نتیجه نقص سنسورها و سیستم‌های انتقال و حمل‌ونقل بود و نشان داد که چگونه یک اتفاق نسبتاً کوچک می‌تواند یک سیستم مبتنی بر سنسور را فلج کند.

ایستگاه ملی رادیو KQED گزارش مفصلی را درباره انفجار سان‌برونو منتشر کرده است. در این گزارش ذکر شده است که قطع برق یک ترمینال انتقال باعث شده سیستم نظارتی به حالت اولیه برگردد و فشار گاز در خط لوله را به سطوح خطرناک برساند اما در ادامه این گزارش گفته شده است که سنسورها نیز به دلیل قطع برق غیرفعال شده‌اند، بنابراین تکنسین‌ها نمی‌توانند ببینند فشار چقدر در حال افزایش است.

نظارت بر انتقال‌های مبتنی بر اینترنت اشیا (IoT) بهبود پیدا کرده است!

درحالی‌که انفجار سان‌برونو درست یک دهه پیش رخ داده است امروزه پیشرفته‌ترین سیستم‌های انتقال، مجهز به پشتیبان گیری از باتری و سایر بخش‌های ناقص سیستم هستند که اطمینان می‌دهند در بحرانی‌ترین لحظه‌ها عملیاتی شوند. شبکه‌های مانیتورینگ مبتنی بر IoT نیز برای ردیابی حرکات گاز و نفت از طریق انواع عناصر حمل‌ونقل و انتقال طراحی شده‌اند. این سطح از پیشرفته بودن لازم است زیرا سیستم‌های توزیع گاز و نفت در ایالات‌متحده گسترده و پیچیده هستند.

در مقاله‌ای که سال 2018 توسط موسسه Geoscience آمریکا (، نویسندگان ادیت آلیسون و بن ماندلر) متنشر شد، گفته شده است که میلیون‌ها مایل خط لوله نفت و گاز در آمریكا وجود دارد. علاوه بر این در هر شبکه خطوط لوله نفت و گاز نیز تقریباً 100 هزار کامیون و هزاران دستگاه تانکر حمل می‌شود. تمام وسایل انتقال به سنسورهایی مجهز هستند که می‌تواند حجم گاز یا روغن در حال جابجایی و محل استقرار آن و همچنین سلامتی و ایمنی لوله‌ها یا وسایل نقلیه حامل محصولات را تشخیص دهند.

ادامه در قسمت دوم

مطالب مرتبط

سنسورهای برتر در اینترنت اشیا صنعتی-بخش اول

شرکت‌ها همواره به دنبال راه‌هایی هستند که بتوانند از طریق راهکارهای اینترنت اشیا (IoT) پلی بین دنیای واقعی و دنیای دیجیتال بسازند. در فناوری‌های سخت‌افزاری و راهکارهای ابری یک اندازه متناسب برای همه کاربردها وجود ندارد به همین علت باید لیستی از سنسورهای صنعتی IoT که به پوشش اغلب الزامات نظارت کمک می‌کند، تهیه شود.

با گذر از یک دهه در حوزه امنیت اینترنت اشیا (IoT) بلوغ رو به رشدی در این زمینه به وجود آمده است اما موجی از خطرات جدید نیز در راه است.

6 زبان برتر برنامه‌نویسی برای توسعه اینترنت اشیا-بخش اول

هر روز دستگاه‌های بیشتری به اینترنت متصل می‌شوند و در انتظار دستورات ما جهت اجرای عملکرد مطلوب هستند اما این دستگاه‌ها واقعاً با چه زبانی صحبت می‌کنند؟

در هنگام انتخاب پردازنده IoT ملاحظاتی را باید در نظر بگیرید. به‌علاوه باید نگاهی به نحوه تأثیرگذاری بنیاد RISC-V بر چشم‌انداز پردازنده داشته باشید.

ازآنجاکه پیش‌بینی می‌شود میزان مصرف انرژی در جهان طی 25 سال آینده 40 درصد افزایش داشته باشد، نیاز به راهکارهای هوشمندانه جهت مصرف انرژی به بالاترین اهمیت خود رسیده است.