Nobka_learning_with_vr.jpg

مزایای استفاده از واقعیت مجازی در کلاس درس

تا همین چند سال پیش، واقعیت مجازی برای اکثر مردم یک مفهوم علمی تخیلی بود. اما این روزها VR ، در حال تغییر نقش در بازسازی صنایعی مانند دارو و املاک است و مربیان بسیاری از این تکنولوژی در سیستم آموزشی استفاده می‌کنند.

تا همین چند سال پیش، واقعیت مجازی برای اکثر مردم یک مفهوم علمی تخیلی بود. اما این روزها VR ، در حال تغییر نقش در بازسازی صنایعی مانند دارو و املاک است و مربیان بسیاری از این تکنولوژی در سیستم آموزشی استفاده می‌کنند. بسیاری از افراد معتقدند که این تکنولوژی در آینده‌ی آموزش و پروش تاثیر مهمی دارد و دانش‌آموزان از کتاب‌های درسی و کلاس‌های مجازی استقبال خواهند کرد. در ادامه تاثیر واقعیت مجازی بر دانش‌آموزان و مربیان و مزایای استفاده از آن در کلاس درس مطرح می‌شود. 

VR استفاده از گوشی‌های هوشمند در کلاس درس را کاهش می‌دهد.

بر اساس مطالعات انجام شده، دانش‌آموزان یک پنجم از وقت خود در کلاس درس را از طریق گوشی‌های هوشمند صرف فعالیت‌های غیر درسی می‌کنند. 

طبق یافته‌های این پژوهش، دانشجویان در یک کلاس درس به طور متوسط 11.43 بار گوشی‌های خود را چک می‌کنند. اگر این گوشی‌های هوشمند برای تکنولوژی VR مورد استفاده قرار گیرند این مشکل به طور بالقوه برطرف می‌شود چرا که دانش‌آموزان باید از گوشی خود برای ارتباط با نرم افزار VR استفاده کنند و دیگر نمی‌توانند وقت خود را با برنامه‌های دیگر تلفن همراه هدر دهند.

رفع محدودیت‌های زبانی

تفاوت‌های زبان در جوامع چند فرهنگی امروز می‌تواند چالش برانگیز باشد. اگر دانش‌آموزان بخواهند در یک کشور خارجی تحصیل کنند، آنها باید در یک زبان خارجی تسلط کافی داشته باشند تا بتوانند مطالب آموزشی را به خوبی درک نمایند. با تکنولوژی واقعیت مجازی، ترجمه‌ی زبان در نرم افزار ایجاد می‌شود و هیچ مانعی برای دانشجویان وجود ندارد تا از دستیابی آن‌ها به اهداف آموزشی جلوگیری کند. 

تجسم‌های برجسته

شبیه‌سازی VR به دانش‌آموزان این امکان را می‌دهد تا واقعیت‌های مختلف را بیاموزند و یادگیری کاملا متفاوتی نسبت به کلاس‌های درس سنتی داشته باشند. با استفاده از هدست‌های VR ، دانش‌آموزان می‌توانند تجربیات آموزشی با کیفیت بالا را تجربه کنند که بر روند یادگیری تاثیر مثبتی دارد و به دانش‌آموزان در درک مفاهیم پیچیده‌ی یادگیری کمک می‌کند.

به‌طور متوسط، افراد تنها 20 درصد از اطلاعاتی که شنیده‌اند و 30 درصد از آنچه را که دیده‌اند به خاطر می‌سپارند، اما اگر این اطلاعات را از طریق تجربه شخصی به دست آورند تا 90 درصد از آن را به یاد می‌آورند. تکنولوژی VR با ایجاد یک تجربه‌ی بی‌نظیر به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا به‌طور مؤثری آموزش ببینند.

تحقیقات نشان داده است که غوطه‌ور شدن دانشجویان در دنیای مجازی باعث یادگیری بهتر آن‌ها می‌شود. چنین فعالیت‌های یادگیری، خسته کننده نیستند و دانش‌آموزان از فرآیند یادگیری لذت می‌برند و انگیزه آنها افزایش می‌یابد.

ادغام اجتماعی دانشجویان

هنگامی که دانش‌آموزان با همسالان خود ارتباط برقرار می‌کنند ، نتایج مثبتی در محیط یادگیری به دست می‌آید. واقعیت مجازی می‌تواند یکپارچگی اجتماعی دانش‌آموزان با نیازها و سبک‌های مختلف را افزایش دهد.

بر اساس یافته‌های دکتر Connor Galvin، دانش‌آموزانی که برای تبدیل شدن به بخشی از یک گروه تلاش می‌کنند ، به علت مهارت‌های فناوری قوی که داشتند، توسط همسالان خود پذیرفته می‌شوند. این تکنولوژی می‌تواند نتایج مثبتی را برای کودکانی که در خانواده با مشکلات عاطفی درگیر هستند یا برای اقلیت‌های قومی به همراه داشته باشد.

واقعیت مجازی شیوه یادگیری ، آموزش و برقراری ارتباط را تغییر می‌دهد. دانش‌آموزان در طول مدت آموزش در فعالیت‌های درسی مشارکت می‌کنند چرا که هیچ عاملی برای حواس پرتی آن‌ها وجود ندارد. این تکنولوژی در ذات خود خلاقانه و الهام بخش عمل می‌کند.

در حال حاضر ما شاهد افزایش به کارگیری تکنولوژی VR در مدارس سراسر جهان هستیم. معلمان می‌توانند موضوعات مختلف را به شیوه‌های جدید و هیجان انگیز تدریس کنند که همین موضوع باعث می‌شود فرآیند یادگیری سرگرم کننده شود.

این تکنولوژی توانایی کامل در اجرای برنامه های درسی را دارد و فرصت‌های بی‌نظیری برای موسسات آموزش عالی فراهم می‌کند و به نظر می‌رسد روند استفاده از آن در سطوح آموزش عالی رو به افزایش است. با اینکه این تکنولوژی نمی‌تواند جایگزین رابطه‌ی رو در رو بین معلم و دانش‌آموزان شود ولی با این حال برای افزایش تجربیات آموزشی دانش‌آموزان بی‌نظیر است.