مزایای یکپارچگی LoRa و Platform Google Cloud در اینترنت اشیا صنعتی

مزایای یکپارچگی LoRa و Platform Google Cloud در اینترنت اشیا صنعتی

یکپارچگی LoRa و پلتفرم ابری گوگل (Google Cloud Platform (GCP می‌تواند دامنه گسترده ای از موارد استفاده از اینترنت اشیا صنعتی (IIoT) را ارائه دهد. طول عمر و انعطاف پذیری LoRa همراه با معماری قوی GCP تعهد به نوآوری در مقیاس وسیع‌تر، نیاز اپراتورهای صنعتی را برای ساختن دنیای فردا فراهم می سازد.

اینترنت اشیا IoT

به دلایل گوناگونی،کاربردهای صنعتی اینترنت (IIoT) از سایر برنامه‌های مصرفی و سازمانی متفاوت است. آنها اغلب توسط دسترسی محدود به قدرت، چالش‌های اتصال به شبکه، نیازهای امنیتی شبکه و محیط‌های فیزیکی خطرناک محدود می‌شوند. راهکارهای IIoT باید با بالاترین استانداردها از دوام محصولات تا بهینه‌سازی باتری زیر نظر افراد متخصص طراحی شود.

در این راستا LoRa بر لایه فیزیکی فناوری شبکه‌های کم‌توان LPWAN تمرکز دارد. این دستگاه در فرکانس‌های رادیویی مجاز عمل می‌کند. همانطور که از نامش بر می‌آید، LoRa در طیف گسترده‌ای از جمله Wi-Fi، بلوتوث و شبکه‌های Zigbee عمل می‌کند و همچنین قادر به ارسال امواج به فاصله‌های زیاد در شرایط ایده‌آل است.

سنسورهای LoRa مستقر در طرح "Pure ALOHA" اطلاعات خالص را به طور غیرمستقیم روی این باند فرکانس رادیویی به نزدیکترین دستگاه خروجی انتقال می‌دهند. سپس این پیام‌ها را با استفاده از تلفن همراه، وای فای یا اینترنت دریافت می‌کند. هر یک از این خروجی‌ها می‌توانند تا ده‌ها هزار سنسور را پشتیبانی کنند.

در بسیاری از موارد IIoT، دسترسی به شبکه‌های محلی (WiFi / Ethernet) با محدودیت روبرو است. اکثر محیط‌های صنعتی با فرایندهای مکانیکی و شیمیایی اتوماتیک کار می‌کنند که به اینترنت وابسته نیستند و یا می‌توانند به طور کامل از اینترنت استفاده کنند. علاوه بر این ارائه‌ی خدمات به طور پیوسته علاوه بر مشکلات آن، می‌تواند خطراتی را نیز به همراه داشته باشد. بنابراین وجود حسگرهای با دوام و کم‌توان در این زمینه اهمیت زیادی دارد. 

اکثر دستگاه‌های LoRa متناسب با این استانداردها طراحی شده‌اند، به این معنی که آنها را می‌توان با چندین خروجی برای پوشش کل طبقه کارخانه جهت استقرار بلند مدت نصب کرد. علاوه بر این، احراز هویت دستگاه در خروجی و رمزنگاری AES128 اطمینان حاصل می‌کند که داده‌ها تا زمانی که به ابر دسترسی پیدا می‌کنند، از حفاظت امنیتی برخوردار باشند.

برای مدیریت استقرار سنسورها در مقیاس بزرگ، الزامات بسیاری برای یک پلتفرم ابر جهت به حداکثر رساندن ارزش برنامه‌های کاربردی IIoT وجود دارد. در این راستا، پلتفرم Google Cloud به طور خاص از دیگر ارائه دهندگان تکنولوژی ابر در این زمینه پیشی گرفته است. این شرکت مجموعه وسیعی از ابزارهایی را که برای مدیریت داده‌های بزرگ طراحی شده‌اند، از سرویس‌های تجزیه و تحلیل بدون سرور به شبکه جهانی مراکز داده و فیبر اختصاصی جهت استقرار سریعتر ارائه می‌دهند.

مطالب مرتبط

جفت شدن یا Pairing دستگاه‌های IoT به چه معناست؟

برای توضیح جفت شدن و اینکه چرا این بخش مهمی از تکنولوژی IoT است، ابتدا باید بدانید که چرا اینترنت اشیا بسیار قدرتمند است. IoT ما را قادر می‌سازد تا یک نمایش دیجیتال با دقت بالا از دنیای فیزیکی ایجاد کنیم. این بدان معنی است که IoT به ما اجازه می‌دهد که از یک اصل کلیدی بهره بیشتری ببریم: بیت‌ها از اتم‌ها راحت‌تر جا به جا می‌شوند.

تعامل ابر و اینترنت اشیا در بازار محصولات صنعتی 2019

خدمات ابری (Cloud) و راهکارهای آن به رشد و تکامل خود ادامه می‌دهند. پیش‌بینی می‌شود در سال آینده پلتفرم‌های عمومی ابری رشد سریعتری نسبت به پلتفرم‌های خصوصی ابری داشته باشند. امنیت همچنان یک مسئله مهم است و ترویج دیجیتال یک امر روزمره خواهد بود.

مزایای یکپارچگی دو تکنولوژی رایانش ابری و اینترنت اشیا

اینترنت اشیا یک میدان وسیع است و شامل انواع مختلفی از برنامه‌های کاربردی است. هیچ راهکار مناسبی برای همه‌ی چالش‌های موجود وجود ندارد. بنابراین شرکت‌های IoT باید تصمیم خود را مبنی بر اینکه آیا ابر برای آنها مناسب است، اتخاذ کنند.

مزایای همکاری دو تکنولوژی Blockchain و IoT

از آغاز سال 2018، چند گزارش و مقاله علمی پیش‌بینی کرده بودند که همکاری و ادغام اینترنت اشیا با بلاک چین یک جهش مهم برای این تکنولوژی‌ها خواهد بود. امروزه بیشترین چالش‌های اساسی IoT مربوط به حوزه امنیت آن از جمله اطمینان از حفظ حریم خصوصی داده‌ها، ذخیره‌سازی امن داده‌ها و همچنین مسئله یکپارچگی، تداوم و سازگاری انواع مختلف داده‌ها می‌باشد.