معرفی پنج پروژه برتر اینترنت اشیا با هدف کمک به مبارزه با ویروس کرونا

معرفی پنج پروژه برتر اینترنت اشیا با هدف کمک به مبارزه با ویروس کرونا

شیوع ویروس کرونا یا COVID-19 ممکن است زمان درخشش فناوری باشد. این اولین تجربیات شیوع یک بیماری در مقیاس جهانی نیست و فناوری‌های موجود برای کمک به مبارزه با آن جدید است. دولت‌ها و شرکت‌ها در سرتاسر جهان شروع به استفاده از اینترنت اشیا (IoT) برای پیشگیری و مبارزه از این ویروس نوظهور می‌کنند.

اینترنت اشیا IoT

شیوع ویروس کرونا یا COVID-19 ممکن است زمان درخشش فناوری باشد. این اولین تجربیات شیوع یک بیماری در مقیاس جهانی نیست و فناوری‌های موجود برای کمک به مبارزه با آن جدید است. دولت‌ها و شرکت‌ها در سرتاسر جهان شروع به استفاده از اینترنت اشیا (IoT) برای پیشگیری و مبارزه از این ویروس نوظهور می‌کنند.

شما ممکن است قبل از شیوع این بیماری در مورد اینترنت اشیا IoT در زمینه‌های پزشکی شنیده باشید. شرکت‌های IoT قبلاً برای کمک به بهداشت عمومی درحال‌توسعه فناوری بودند بنابراین اکنون زمان آن رسیده است که آن را در عمل مشاهده کنیم. در ادامه از پنج پروژه اینترنت اشیا IoT در مورد کمک به مهار و مبارزه با این ویروس مطلع شوید.

1. تشخیص علائم با رزبری‌پای

سال گذشته محققان دانشگاه Massachusets یک دستگاه اینترنت اشیا IoT را آزمایش کردند که می‌تواند علائم آنفلوانزا را ردیابی کند. سنسور موجود در Raspberry Pi با نام FluSense می‌تواند بیماران احتمالی آنفولانزا را در جمعیت تشخیص دهد. احتمالاً شنیده‌اید که افرادی که به ویروس COVID-19 مبتلا شده‌اند را با آنفولانزا مقایسه می‌کنند.

از آنجایی که آنفولانزا و COVID-19 علائم زیادی دارند، دانشمندان به راحتی می‌توانند FluSense را برای شناسایی کرونا ویروس تولید کنند. FluSense می‌تواند حاملان احتمالی ویروس را در اتاق‌های انتظار، فروشگاه‌های مواد غذایی یا حتی در خیابان شناسایی کند. با این اطلاعات مقامات بهداشتی می‌توانند کار بسیار بهتری در مورد مهار ویروس انجام دهند.

2. استفاده از تلفن‌های هوشمند برای گزارش بیماری

برخی از کشورها ردیابی ویروس را از طریق تلفن‌های مردم شروع کرده‌اند. در حالی که تلفن‌های هوشمند روشی مناسب برای ردیابی بیماران coronavirus ارائه می‌دهند، این مفهوم ممکن است شما را در مورد حفظ حریم خصوصی نگران کند.

هر بار که از طریق دستگاه بلوتوث با دستگاه دیگران ارتباط برقرار میکنید، تلفن شما اطلاعات مربوط به آن را جمع می‌کند. اپلیکیشن از این ارتباط استفاده می‌کند تا به شما بگوید آیا با بیمار COVID-19 تماس برقرار کرده‌اید یا خیر اما این اپلیکیشن فقط می‌داند که آیا کاربران در صورت گزارش بیماری، ویروس را حمل می‌کنند یا خیر و شناسه کاربران را ناشناس نگه می‌دارد و از حریم شخصی محافظت می‌کند.

3. نقشه برداری شیوع

تهیه نقشه‌هایی در زمان واقعی ابزاری مفید برای تلاش در جلوگیری از شیوع بیماری است. با استفاده از HealthMap، می‌توانید اطلاعات به روز را در مورد ویروس در مکان موردنظر و سرعت رشد آن را مشاهده کنید.

HealthMap از سال 2006 شروع به کار کرده است. اکنون داده‌ها را از دستگاه‌های اینترنت اشیا IoT و نه فقط از منابع خبری بیرون می‌کشد و تصویری کامل‌تر و دقیق‌تر از شیوع آن به شما ارائه می‌دهد. اگر نگران نحوه پخش شدن ویروس در یک منطقه هستید می‌توانید از HealthMap استفاده کنید.

4- مراقبت از بیماران با استفاده از لباس پوشیدنی هوشمند

اینترنت اشیا IoT فقط به رفع این ویروس کمک نمی‌کند بلکه می‌تواند به درمان آن نیز کمک کند. یک استارتاپ بهداشتی به نام VivaLNK از پوشیدنی‌های هوشمند در بیمارستان‌ها برای نظارت بر بیماران مبتلا به کرونا ویروس استفاده می‌کنند. با وجود این پوشیدنی‌ها کارکنان بیمارستان یک روش مقرون به صرفه برای ردیابی داده‌های بیمار از راه دور دارند.

هرچه بیمارستان‌ها شلوغ‌تر می‌شوند، کارکنان فرصت و دقت کافی برای نظارت مکرر بر تمام بیماران ندارند اما ابزارهای کنترل از راه دور نظیر پوشیدنی‌های VivaLNK ، پرستاران می‌توانند بیماران را بدون اینکه در یک اتاق قرار بگیرند، بررسی کنند. به این ترتیب، آنها می‌توانند با وجود کمبود کارکنان، مراقبت‌های لازم را برای همه ارائه دهند.

5- اندازه‌گیری کیفیت هوا با سنسورهای اینترنت اشیا IoT

COVID-19 یک بیماری تنفسی است بنابراین با گسترش آن، کیفیت هوا به یک نگرانی گسترده‌تر تبدیل می‌شود. برخی از ذرات مضر نظیر کرونا ویروس فقط اندازه نانومتر دارند و قادر به عبور از فیلترهای سنتی تهویه هوا (HVAC) هستند اما سنسورهای IoT می‌توانند این ذرات ریز را تشخیص دهند تا به کیفیت هوا کمک کند.

شرکت‌هایی نظیر mCloud Technologies قبلاً این دستگاه‌های اینترنت اشیا IoT را ساخته‌اند. سیستم‌های تهویه هوشمند HVAC مجهز به این سنسورها می‌توانند برای مقابله با تغییرات کیفیت هوا تنظیم کنند. به این ترتیب مردم یک لایه اضافی محافظتی برای محافظت در برابر بیماریهای ناشی از هوا نظیر COVID-19 دارند.

وقتی به IoT فکر می‌کنید احتمالاً به دستگاه‌های خانگی فکر می‌کنید که زندگی را آسان‌تر می‌کنند. در حالی که این یک نمونه عالی هزاران کاربردیست که IoT می‌تواند در اختیارتان قرار دهد و نقش آن در این بحران پزشکی آشکارتر می‌شود.

پذیرش گسترده اینترنت اشیا می‌تواند فواید خوبی برای جهان داشته باشد. هرچه شرکت‌ها و دولت‌های بیشتری متوجه پتانسیل‌های خود شوند، پروژه‌های IoT بیشتری ظاهر می‌شوند و به مردم در سراسر جهان کمک می‌کنند.

مطالب مرتبط

5 دلیل برتر برای انتخاب زبانJavaScript  در پروژه‌های اینترنت اشیا

در دنیایی که تحت سلطه دیجیتال‌سازی است اینترنت اشیا (IoT) نقش اساسی در شیوه زندگی ما و کسب‌وکارها ایفا می‌کند. از زندگی هوشمند گرفته تا همکاری در محل کار، IoT همچنان به صرفه‌جویی در وقت و افزایش بهره‌وری کمک می‌کند.

فرصت‌ها و موانع اصلی پیش روی اینترنت اشیا

در چند دهه اخیر چشم‌انداز دیجیتالی ما به سرعت توسعه یافته است و روشهای غیرمنتظره‌ای برای ادغام علوم رایانه در فضاهای کاری، تفریحی و خانوادگی کشف کرده‌ایم. واقعاً حیرت‌انگیز است که چقدر اینترنت اشیا (IoT) در دنیای ما جا پیدا کرده است. این تکنولوژی هرچه بیشتر در دسترس قرار گیرد، چالش‌های بیشتری را رفع می‌کند.

چگونه سنسورها و پوشیدنی‌ها نظارت از راه دور بر بیماران را ممکن می‌سازند

مانیتورینگ از راه دور بیمار یا (RPM) با سرعت سریع در حال پیشرفت است. شرکت‌هایی نظیر اپل، گوگل و آمازون در صنعت مراقبت‌های بهداشتی در حال کار و پیشرفت هستند.

نیاز توسعه‌دهندگان اینترنت اشیا به کسب مهارت‌های تجزیه‌وتحلیل داده‌های سری زمانی

برای بسیاری از توسعه‌دهندگان اینترنت اشیا (IoT)، تجزیه‌وتحلیل داده‌های سری زمانی یک مرز جدید است. این افراد ممکن است نیاز به گسترش مجموعه مهارت‌های خود برای ایجاد برنامه‌هایی داشته باشند که می‌توانند از داده‌های سنسورهای جدید استفاده کنند.