نقش اپلیکیشن‌های تلفن همراه در اینترنت اشیا

نقش اپلیکیشن‌های تلفن همراه در اینترنت اشیا

اینترنت اشیا (IoT) بخش قابل توجهی از زندگی ما را تشکیل می‌دهد و بسیاری از فعالیت‌های روزانه را آسان‌تر می‌کند. اما اینترنت اشیا واقعاً چیست؟

اریک اشمیت ، معاون بازرگانی گوگل می‌گوید : " IoT برای همیشه بخشی از حضور ما خواهد بود." مردم بدون آنکه آگاه باشند با تکنولوژی اینترنت اشیا زندگی می‌کنند. انواع مختلفی از دستگاه‌ها بدون تعامل با ما بر حرکات و رفتار ما نظارت می‌کنند. بدین ترتیب پیش‌بینی می‌شود تا سال 2020 ، بیشتر از 26 میلیارد دستگاه هوشمند در دسترس عموم باشد.

معرفی اینترنت اشیا

به‌طور خلاصه اینترنت اشیا ، همه‌ی اشیا اطراف ما را با یک کلید روشن / خاموش و با اینترنت به یکدیگر متصل می‌کند. هنگامی که این دستگاه‌ها به وب متصل می‌شوند، می‌توانند با انتخاب خودشان ، با ابزارهای مختلف از جمله دستگاه‌های تلفن همراه و پایگاه داده‌ها ارتباط برقرار کنند. همه چیزهایی که می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند ، به یک محیط هوشمند متصل می‌شوند. به‌بیان‌دیگر، اینترنت اشیا تنها یک پایگاه داده‌ی بزرگ است. جهت تبادل اطلاعات ، دستگاه باید با سنسورها ، تجهیزات الکترونیکی ، سخت‌افزارها و سیستم‌های شبکه ارتباط برقرار کند.

بسیاری از دستگاه‌های IoT به‌طور نظری از طریق یک تلفن همراه کنترل می‌شوند و برای توسعه دهندگان برنامه‌ها فرصت توسعه‌ی اپلیکیشن‌های جدید را فراهم می‌کنند. این نه‌تنها یک دنیای کاملاً جدید را برای توسعه برنامه‌های موبایل ایجاد می‌کند، بلکه برای بسیاری از محصولات دیگر نیز فرصت‌های جدید را فراهم می‌کند. در واقع، Tesla تا به حال ثابت کرده که کنترل خودرو با استفاده از نرم افزار تلفن همراه امکان پذیر است و این فقط آغاز توسعه‌ی برنامه‌های IoT است، زیرا چیزهای بیشتری وجود دارد که به‌طور بالقوه می‌تواند به اینترنت اشیا ( قهوه ساز، تلویزیون ، ماشین لباس‌شویی) متصل شود. بنابراین شرکت‌ها باید به انطباق محصولات خود با اینترنت اشیا بپردازند.

تعداد قابل توجهی از دستگاه‌های IoT با استفاده از اپلیکیشن‌های تلفن همراه کنترل می‌شوند و توسعه دهندگان برنامه‌های تلفن همراه در حال توسعه برنامه‌های جدیدتر و بهتر هستند و این امر به‌طور انحصاری دنیای متفاوتی را به دستگاه‌های مختلف نشان می‌دهد. در حقیقت Tesla به‌طور مؤثر نشان داده است که کنترل خودرو با استفاده از تلفن همراه امکان پذیر است. از طرفی این تنها آغاز بهبود برنامه‌های IoT است ، زیرا چیزهای بیشتری وجود دارد که احتمالاً می‌توانند با اینترنت اشیا مرتبط شوند. وسایلی مانند قهوه ساز، قفل‌های در و سیستم‌های تلویزیونی با یک USP به اینترنت اشیا متصل می‌شوند.

هدف اینترنت اشیا

اینترنت اشیا از دو بخش تشکیل شده است : یک شبکه حسگر و یک کنترل هوشمند. شبکه حسگر شامل دستگاه‌هایی است که می‌توانند محیط را کنترل کنند. کنترل‌های هوشمند، دستگاه‌هایی هستند که مسئول اطلاعات موجود در اطراف ما هستند و می‌توانند از این داده‌ها برای کنترل محیط استفاده کنند.

مثال‌هایی از شبکه‌های حسگر شامل رگلاتورها ، دوربین‌ها، سنسورهای نور و انرژی ، سنسورهای تشخیص هوای محلی و یا منطقه‌ای هستند. در واقع شبکه‌ی سنسور شما را در مورد هر رویدادی که به صورت به‌هنگام اتفاق می‌افتد ، مطلع می‌کند.

کنترل هوشمند شامل استفاده از اطلاعات جمع آوری شده توسط سیستم‌های حسگر برای کنترل محیط می‌شود. صرف‌نظر از اینکه آیا به‌صورت خودکار یا دستی تنظیم شده باشد. به‌عنوان‌ مثال شما می‌توانید از یک اپلیکیشن درب ورودی ساختمان خود را باز کنید و یا اینکه حسگرها زمانی که متوجه شوند شما به در نزدیک شده‌اید آن را به صورت خودکار باز کنند. این اپلیکیشن با استفاده از اطلاعات جمع آوری شده توسط شبکه حسگر و سپس بخش کنترل هوشمند اقدام موردنظر را انجام می‌دهد.

مشکلات و ریسک‌های موجود

اینترنت اشیا موضوعی پیچیده است و مشکلات و خطرات آن نیز غیرقابل پیش‌بینی است. برای سازماندهی این مشکلات ، می‌توان آن‌ها را به مشکلات سازگار، ریسک پذیری و تخمین‌ها تقسیم بندی کرد.

فواید اینترنت اشیا

مهم‌ترین نکته برای استفاده از IoT در دستگاه‌های مختلف ، قابلیت همکاری و استاندارد سازیست. هنگامی که وظایف مشترک با استفاده از IoT اتوماتیک می‌شوند، انرژی کمتری مصرف می‌شود؛ با این حال انرژی الکتریکی بیشتری مصرف می‌شود. به‌منظور استفاده از قدرت کم، شرکت‌های برتر و توسعه دهندگان برنامه نیاز به دسترسی به بهترین برنامه توسعه IoT دارند.

خطرات مرتبط

حفاظت از داده‌های کاربران اهمیت زیادی دارد و بدین منظور سیستم‌های IoT باید ظرفیت تشخیص و ترویج بدافزارها یا تهدیدها را داشته باشند، زیرا کل یک چارچوب می‌تواند توسط اتصال یک دستگاه متصل در شبکه به خطر بیفتد. سایر خطرات شناخته شده عبارت‌اند از کلان داده‌ها که از سیستم خارج می‌شوند و داده‌های ضروری که از طریق ارائه اطلاعات با ارزش‌تر، قدرت و فواید اینترنت اشیا را افزایش می‌دهند. این اطلاعات شامل اطلاعات هماهنگ در دستگاه‌های هوشمند است. 

چشم انداز تکامل اینترنت اشیا

تکامل اینترنت پهن باند بسیار مهم است و با IoT همخوانی دارد. هر سال، اینترنت پهن باند سریعتر و ارزان‌تر می‌شود. علاوه بر این، دستگاه‌های دیگری با عملکرد داخلی Wi-Fi ایجاد می‌شوند. در نتیجه ، در زمینه IoT، اشیا می‌توانند با سرعت بیشتر و ارزانتری به اینترنت متصل شوند.

مزایای احتمالی IoT عبارتند از کاهش مصرف انرژی همراه با افزایش کارایی آنها. به‌عنوان مثال، مردم می‌توانند با استفاده از یک خانه هوشمند که به‌طور خودکار روشن یا خاموش می‌شود، هزینه‌های انرژی را به حداقل برساند. 

با توجه به Web of Things ) WoT )، جریان داده‌ها از فرد به فرد، از فرد به دستگاه و از دستگاه به دستگاه وجود دارد. ارتباط دستگاه‌ها به‌طور فزاینده‌ای به اتصلات اینترنتی ختم می‌شود. در کل، IoT می‌تواند وسیله‌ای برای سود بیشتر و استفاده بهتر و حفظ انرژی باشد.