نقش اینترنت اشیا در آینده‌ی صنعت حمل و نقل

نقش اینترنت اشیا در آینده‌ی صنعت حمل و نقل

با توجه به روند پیشرفت تکنولوژی اینترنت اشیا و هوشمندسازی، شرکت‌ها و دولت‌ها از IoT برای کمک به حل مشکلات حمل و نقل، ترافیک و حتی مالکیت وسایل نقلیه بهره برداری می‌کنند.

اینترنت اشیا IoT

 
با توجه به روند پیشرفت تکنولوژی اینترنت اشیا و هوشمندسازی، شرکت‌ها و دولت‌ها از IoT برای کمک به حل مشکلات حمل و نقل، ترافیک و حتی مالکیت وسایل نقلیه بهره برداری می‌کنند. در این راستا می‌توان گفت اینترنت اشیا در جهت غلبه بر مشکلات حمل و نقل و ارائه‌ی راهکار، مفید و مؤثر بوده است.

زندگی روزانه‌ی ما بر اساس تعاملات حمل و نقل در جریان است. اگرچه نگاه بیشتر افراد به سیستم حمل و نقل، نگاهی سنتی و قدیمی است، با این حال تکنولوژی اینترنت اشیا، بستری برای بهبود و توسعه‌ی این سیستم فراهم می‌آورد.

تکنولوژی IoT همواره بر آینده‌ی کسب و کارها تأکید کرده است. نرخ رشد سالیانه‌ی کسب و کار IoT حدود 28.5% است و بر اساس داده‌ها 457 میلیارد دلار درآمد ایجاد می‌کند. کارشناسان پیش بینی می‌کنند که در صورت به‌کارگیری IoT در حمل و نقل تا سال 2020، درآمدی بالغ بر 40 میلیارد دلار کسب خواهد شد. این بدان معناست که فناوری‌های IoT به طور چشمگیری افزایش می‌یابند و اپلیکیشن‌های اینترنت اشیا در حمل و نقل در این راستا اهمیت بیشتری خواهند داشت چرا که منجر به تغییر زندگی روزمره‌ی ما می‌شوند.

به عنوان مصرف کننده، افزایش ایمنی و تعهد به خدمات توسط شرکت‌ها در صنعت مهم است و از نقطه نظر ذینفعان کسب و کار، درک اهمیت این تکنولوژی‌ها و به‌کارگیری آن‌ها به عنوان پیشگامان اولیه در این صنعت، به ویژه در فضای هوشمند، چیزیست که باید مورد توجه قرار بگیرد.

حفظ سلامت خودرو

افراد بسیاری هستند که علیرغم داشتن خودرو، اطلاعاتی از بخش فنی اتومبیل خود ندارند. ماشین‌ها بخش‌های پیچیده‌ای دارند که برای درک عملکرد آن‌ها به دانش اساسی وجود دارد؛ اما برای نگه داری مناسب از یک خودرو درک عملکرد قطعات مختلف، ضروری به نظر می‌رسد.

خوشبختانه، از سال 1996، درگاه‌های تشخیصی (OBD) در اتومبیل‌ها نصب شده‌اند تا به تولید کنندگان و مکانیک‌ها کمک کنند تا اطلاعات مربوط به سلامت ماشین را به دست آورند. مصرف کنندگان به این اطلاعات از طریق دستگاه‌هایی مانند آداپتور اتوماتیک که به پورت OBD وصل می‌شوند، دسترسی دارند. این روند منجر به صرف هزینه‌ی کمتر در نگهداری از وسایل نقلیه می‌شود.
این نوع فناوری برای کسب و کارهایی که در این صنعت کار می‌کنند بسیار مهم است. شرکت‌هایی با ناوگان وسایل نقلیه میلیون‌ها دلار صرف هزینه‌های غیرمستقیم مانند زمانی که ناگهان وسایل نقلیه در وسط یک مسیر یا در دست یک مشتری خراب می‌شوند، می‌کنند. با استفاده از IoT، شرکت‌ها می‌توانند عملکرد ناوگان خود را بدون توجه به جایی که هستند و پیش از وقوع مشکلات، مدیریت نمایند.

شرکت‌ها همچنین می‌توانند، عوامل دیگر مانند مصرف سوخت را بهینه سازند. بدین ترتیب نه تنها به کاهش هزینه‌ها در کسب و کار کمک می‌شود بلکه وظایفی مانند ارائه‌ی گزارش دستی توسط رانندگان از بین می‌رود.

جلوگیری از ترافیک

ترافیک علاوه بر ایجاد خستگی در افراد، منجر به اتلاف وقت و تولید میلیون‌ها گالن گاز مضر می‌گردد. بر اساس گزارش‌ها ارائه شده در مناطق شهری افراد 42 ساعت در سال را در ترافیک می‌گذرانند که این رقم در مناطق شلوغ تر به 80 ساعت نیز رسیده است. از جمله برنامه‌های کاربردی شهر هوشمند، به‌کارگیری اینترنت اشیا برای رفع معضلات ترافیک در حمل و نقل است.

IoT فرصت بزرگی برای بهینه سازی این روند محسوب می‌شود. در واقع پژوهشگران معتقدند اتومبیل‌های خودران نقش مهمی در حل معضل ترافیک خواهند داشت. وقتی که یک اتومبیل بر سنسورهای هوش مصنوعی برای ارتباط با اتومبیل‌های اطراف خود متکی باشد، ترافیک جریان ثابت حرکت خود را دنبال خواهد کرد و از عملکرد نادرست رانندگان در ترافیک جلوگیری به عمل می‌آورد و بدین ترتیب از حجم ترافیک کاسته می‌شود.

پیش از تحقق کامل به کارگیری اینترنت در حل مشکلات ترافیک، می‌توانیم از IoT برای استفاده از Mapping مسیر هوشمندانه‌تر استفاده کنیم. اپلیکیشن Waze با اجازه دادن به رانندگان و مسافران برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات در مورد مسیر خود با سایر رانندگان، فرصتی برای کسب و کار خود فراهم کرده است. با استفاده از وسایل نقلیه دارای سنسور و دوربین‌های هوشمند در جاده‌ها، فرصت‌های زیادی برای کسب و کار در حمل و نقل به وجود می‌آید تا سیستم‌هایی را ایجاد کنند که مسیرها را به صورت به هنگام بدون اینکه از ورودی‌هایی که توسط انسان‌ها اعمال می‌شوند، بهینه سازی نمایند.

انتقال مالکیت خودرو

یکی از جالب‌ترین برنامه‌های کاربردی آینده IoT در حمل و نقل، مالکیت خودرو است. بر اساس مطالعات اخیر، مالکیت خودرو تا سال 2030 به میزان 80 درصد کاهش می‌یابد. ساکنان شهرها دیگر اقدام به خرید و فروش اتومبیل‌ها نخواهند کرد. در حال حاضر بسیاری از افراد در حال استفاده از سیستم‌های به اشتراک گذاری وسایل نقلیه سواری مانند اوبر (اسنپ یا تپسی) هستند که به طور پیوسته به بهبود خدمات حمل و نقل عمومی کمک می‌کند.

با افزایش تعداد شرکت‌هایی که از IoT استفاده می‌کنند، این سیستم عامل‌ها به گسترش و ارزان سازی ادامه داده و تقاضا برای مالکیت خودرو را کاهش می‌دهند. بدین منظور، یک وسیله نقلیه باید بدون توجه به موقعیت مکانی ردیابی شود و از یک پلت فرم برای پیدا کردن کاربران استفاده کند.

صنعت حمل و نقل در حال شروع به‌کارگیری بیشتر از تکنولوژی IoT است. برنامه های کاربردی به مراتب فراتر از موارد ذکر شده در بالا هستند. هر شرکتی که در این صنعت مشغول به کار است، به زودی IoT را به کسب و کار خود متصل می‌کند تا از بازار جهانی و رقابت در این عرصه عقب نماند.


با راهکارهای هوشمند نبکا آشنا شوید:

مطالب مرتبط

راهکارهای غلبه بر چالش‌های اینترنت اشیا در سراسر جهان

طبق تحقیقات انجام شده در سال2017، 8.4 میلیارد دستگاه هوشمند وجود داشته که با توجه به پیشرفت تکنولوژی این مقدار به 20 میلیارد در سال 2020 خواهد رسید. در این راستا تعدادی از چالش‌ها و مسائل مربوط به IoT، از ایجاد امنیت تا یکپارچه‌سازی ارتباطات وجود دارند که ادغام بسیاری از این مسائل با هم پیچیدگی‌ها و چالش‌هایی را ایجاد کرده است.

نگاهی به کاربردهای اینترنت اشیا در تولید

در طول تاریخ ، بیشتر تولیدات به دست کارگران انجام گرفته است. زمانی که انقلاب صنعتی به اوج رسید ، همکاری ماشین‌آلات با کارگران شروع شد تا در مدت زمان تولید تسریع شود، کیفیت محصولات ارتقا یابد و در آخر راندمان افزایش پیدا کند. در حال حاضر، اینترنت اشیا (IoT) برای افزایش بهره‌وری، قابلیت اطمینان و قابلیت دسترسی به منابع مالی، به دنبال راه تازه‌ای برای تبدیل مواد خام به محصولات آماده برای ورود به بازار است.

نقش اپلیکیشن‌های تلفن همراه در اینترنت اشیا

اینترنت اشیا (IoT) بخش قابل توجهی از زندگی ما را تشکیل می‌دهد و بسیاری از فعالیت‌های روزانه را آسان‌تر می‌کند. اما اینترنت اشیا واقعاً چیست؟

اتومبیل‌های خودران و تکنولوژی اینترنت اشیا

بدیهی است که حمل و نقل توام با آسایش و آرامش، باعث افزایش رضایتمندی از زندگی می‌گردد. در این راستا اتومبیل‌های خودران می‌توانند صنعت حمل و نقل را متحول سازند.

اینترنت اشیا تلفیق بهینه ای از فرآیندها، داده ها و ارتباطات مردم که به صورت هوشمندانه ای از طریق اینترنت به یکدیگر مرتبط هستند را فراهم می کند. هدف IoT در بخش خودرو، بهینه سازی تعاملات انسان با انسان، ماشین با ماشین و انسان با ماشین است که منجر به بهبود فعالیت های روزانه ی مردم می شود.