Nobka_augmented-reality-tourism.jpg

نقش واقعیت افزوده در صنعت گردشگری

برای بسیاری از کشورها ، گردشگری یکی از بزرگترین صنایع توسعه دهنده‌ی اقتصاد داخلی محسوب می‌شود. کسب و کارهای مرتبط با گردشگری همیشه در تلاش هستند تا جدیدترین تکنولوژی‌ها را برای جذب توریست به‌کار گیرند به‌ویژه این روزها که بخش زیادی از مسافران را افراد جوان تشکیل می‌دهند. واقعیت افزوده در گردشگری دارای پتانسیل زیادی برای افزایش تجارب مسافران است.

برای بسیاری از کشورها ، گردشگری یکی از بزرگترین صنایع توسعه دهنده‌ی اقتصاد داخلی محسوب می‌شود. کسب و کارهای مرتبط با گردشگری همیشه در تلاش هستند تا جدیدترین تکنولوژی‌ها را برای جذب توریست به‌کار گیرند به‌ویژه این روزها که بخش زیادی از مسافران را افراد جوان تشکیل می‌دهند. واقعیت افزوده در گردشگری دارای پتانسیل زیادی برای افزایش تجارب مسافران است. اپلیکیشن‌های جدید AR گوشی‌های همراه ، اطلاعات مفید سفر ، نقشه‌یابی و ترجمه را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

صنعت گردشگری بر چهار اصل استوار است : اقامت ، حمل و نقل ، غذا و جاذبه‌های توریستی. در ادامه چگونگی عملکرد واقعیت افزوده در هر یک از این زمینه‌ها را بررسی می‌کنیم:

اقامت

مهمانداری ، یکی از اولین بخش‌هایی است که تکنولوژی AR را به کار گرفته است. شما از نحوه‌ی استفاده از این تکنولوژی در هتل‌ها و طیف وسیع گزینه‌های در دسترس شگفت زده می‌شوید

  • تبلیغات و اطلاعات

تکنولوژی AR در نمایش اتاق‌های هتل با تمام جزئیات اقامتی کاربرد دارند. این یک روش مناسب برای تبلیغ هتل و ترغیب مسافران برای رزرو اتاق است.

  • راحتی بیشتر

تصور کنید در اتاق هتل خود نشسته‌اید و می‌خواهید در مورد خدمات ، امکانات و مناظر دیدنی نزدیک به هتل خود اطلاعاتی را به دست آورید. کافیست از تبلت یا گوشی هوشمند خود استفاده کرده و اپلیکیشن هتل را باز کنید و دوربین را به سمت نشانه مشخص شده قرار دهید ، بدین ترتیب تمام اطلاعات مورد نظر در اختیار شما خواهد بود.

نقش واقعیت افزوده در گردشگری

  • راه‌های جدید برای مشاهده

امروزه گردشگران به متون چاپی توجه نمی‌کنند. واقعیت افزوده امکان کشف اطلاعات در یک سطح جدید مثل انیمیشن‌های 3D از فلوچارت‌های چاپی را فراهم می‌آورد. به عنوان مثال هتل‌های ماریوتا با Blippar همکاری کرده‌اند تا چنین تبلیغات تعاملی را در مجله خود تولید کنند. 

  • هتل‌های تعاملی

Pokemon Go الهام‌بخش بسیاری از کسب و کارها برای به کارگیری تکنولوژی AR بوده است. تصور اینکه چگونه این بازی قادر است تا مردم به خصوص افراد جوان‌تر را در اتاق هتل سرگرم کند ، دور از ذهن نیست. در این راستا PAI Hotels اپلیکیشنی ارائه می‌دهد که هر بخش از وسایل این هتل را به صورت AR نمایش می‌دهد و با جمع آوری 7 تا از این اشیا، مهمانان می‌توانند برنده‌ی جایزه شوند.

حمل و نقل

هنگامی که در یک مکان ناآشنا از هواپیما ، قطار و یا ماشین شخصی خود خارج می‌شوید ، می‌توانید با استفاده از یک اپلیکیشن سفر AR و قرار دادن گوشی هوشمند خود در مقابل نشانه‌های مخصوص ، مسیرها ، ایستگاه‌ها و مکان‌های مورد نظر خود را به صورت واقعیت افزوده مشاهده نمایید.

این ویژگی برای مسافران خارجی بسیار جذاب و لذت بخش است. با AR شما می‌توانید نقشه‌ی مترو را به یک راهنمایی تعاملی تبدیل کنید که قابلیت استفاده در زبان‌های متفاوت را نیز دارد.

در اکثر شهرهای بزرگ اتوبوس‌های گردشگران در شهر دیده می‌شود. با استفاده از تکنولوژی AR می‌توان ظاهر کلاسیک آن‌ها را عوض کرد و با نصب یک پروژکتور روی پنجره‌های آن، بناها و مقبره‌های تاریخی را روی اتوبوس‌ها نمایش داد.

رستوران‌ها/ تهیه‌ی غذا

به طور خلاصه رستوران‌ها ، کافه‌ها و سایر امکانات پذیرایی می‌توانند از واقعیت افزوده برای بهره‌وری بیشتر استفاده کنند:

  • برندهای جدید رستوران از منوهای 360 درجه استفاده می‌کنند که ظرف غذا ، مواد تشکیل دهنده و میزان آن را با اپلیکیشن AR نمایش می‌دهند.
  • ارائه‌ی بازی‌های واقعیت مجازی برای جذب بیشتر مشتریان.
  • کمک به مسیریابی با اپلیکیشن‌های ویژه‌ی تلفن همراه با استفاده از AR برای ارائه‌ی اطلاعات در مورد رستوران‌ها و کافه‌های اطراف.

جاذبه‌های گردشگری

کشف جاذبه‌های توریستی با واقعیت افزوده روند گردشگری را متحول می‌کند. استفاده از این تکنولوژی برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری باعث می‌شود در زمان سفر کنیم و نشانه‌های تاریخی را به صورت کامل ببینیم. یک نمونه‌ی بسیار جالب در استفاده از این تکنولوژی شهربازی‌ها و باغ وحش هاست.

گزارش‌های بدست آمده حاکی از آنست که مدیر شرکت والت دیزنی استفاده از AR را به VR ترجیح می‌دهند چرا که واقعیت افزوده اجتماعی‌تر و تعامل با آن ساده‌تر است.
متأسفانه در طول دهه گذشته ، تعداد بازدید کنندگان موزه‌ها در سراسر جهان کاهش یافته است.

واقعیت افزوده می‌تواند راهکاری مناسب در این زمینه باشد. در واقع، هر قطعه‌ای از هنر بر روی صفحه نمایش می‌تواند یک مدل AR شود. یک مثال خوب در این زمینه موزه ملی تاریخ طبیعی است. آنها اپلیکیشنی را اندازی کرده‌اند که دیدن حیوانات منقرض شده را با استفاده از ساختار اسکلت آن‌ها امکان پذیر می‌نماید.

مسافرت همیشه با تجربه‌های جدید همراه است. با استفاده از AR گردشگری با سهولت بیشتری همراه خواهد بود. رزرو هتل‌ها ، اطلاعات مسافرتی در دسترس ، نقشه یابی پیشرفته و رفع محدودیت‌های زبانی همگی از مزایای به کارگیری این تکنولوژی به شمار می‌آیند.