نگاهی به کاربردهای اینترنت اشیا در تولید

نگاهی به کاربردهای اینترنت اشیا در تولید

در طول تاریخ ، بیشتر تولیدات به دست کارگران انجام گرفته است. زمانی که انقلاب صنعتی به اوج رسید ، همکاری ماشین‌آلات با کارگران شروع شد تا در مدت زمان تولید تسریع شود، کیفیت محصولات ارتقا یابد و در آخر راندمان افزایش پیدا کند. در حال حاضر، اینترنت اشیا (IoT) برای افزایش بهره‌وری، قابلیت اطمینان و قابلیت دسترسی به منابع مالی، به دنبال راه تازه‌ای برای تبدیل مواد خام به محصولات آماده برای ورود به بازار است.

در طول تاریخ ، بیشتر تولیدات به دست کارگران انجام گرفته است. زمانی که انقلاب صنعتی به اوج رسید ، همکاری ماشین‌آلات با کارگران شروع شد تا در مدت زمان تولید تسریع شود، کیفیت محصولات ارتقا یابد و در آخر راندمان افزایش پیدا کند. در حال حاضر، اینترنت اشیا (IoT) برای افزایش بهره‌وری، قابلیت اطمینان و قابلیت دسترسی به منابع مالی، به دنبال راه تازه‌ای برای تبدیل مواد خام به محصولات آماده برای ورود به بازار است.

ایده‌ی اینترنت اشیا برای تولید واضح است . تولیدکنندگان در زمینه‌های تکنولوژیکی سرمایه گذاری‌های کلانی می‌کنند که به‌نوبه‌ی خود منجر به کاهش هزینه‌های عملیاتی در دراز مدت است چراکه دستگاه‌های شبکه و سنسورها اشتباه نمی‌کنند، به استراحت و آموزش نیاز ندارند و مرخصی نمی‌گیرند بنابراین یک جایگزین قابل اعتماد و مقرون به‌صرفه برای بهره‌وری در تولید محسوب می‌شوند.

در ادامه نگاهی به سه نمونه‌ی به‌کارگیری IoT در تولیدات و برخی پیشنهادات در مورد چگونگی مدیریت IoT در یک سازمان تولیدی می‌اندازیم:

سه مورد از موارد استفاده‌ی IoT در تولید

  • ردیابی فرآیند کار

برای تولیدکنندگانی که تولیدات بزرگ یا پیچیده‌ای مانند اجزای هواپیما را تولید می‌کنند ، ردیابی اتصال اجزا به صورت یکپارچه می‌تواند بسیار ارزشمند باشد. در حالی که بسیاری از سازمان‌ها بر اسکن بارکد برای ردیابی روند پیشرفت کار تکیه می‌کنند ، این روش دسترسی سریع به بخش‌های مختلف را امکان‌پذیر نمی‌کند. با استفاده از تکنولوژی ردیابی می‌توان از هزینه‌های اضافی برای فعال کردن قسمت‌های نامناسب جلوگیری کرد. علاوه بر این با استفاده از گزارشات ارائه شده به ‌سرعت می‌توان از اشتباهاتی که در حال وقوع است جلوگیری نمود.

  • ابزارهای پیگیری و Fixtures

بعضی از کارخانه‌ها به ابزار گران قیمت برای اجرای عملیات روزمره خود متکی هستند. هر گونه ابزار نادرست می‌تواند باعث تاخیر در گردش کاری کارخانه شود و تاثیر منفی روی زمان‌بندی تکمیل و حمل و نقل شما داشته باشد. علاوه بر این ، اگر سازمان شما از تجهیزات گمرکی (GFE) استفاده می‌کند و مجبور است همیشه برای این تجهیزات پاسخگو باشد ، داشتن توانایی پیگیری چنین تجهیزاتی می‌تواند سازمان شما را حفظ کند.

  • نظارت بر Cold Chain

نظارت بر حمل و نقل و ذخیره‌ی کالاهای حساس به دما مانند داروها و واکسن‌ها در حین تولید بسیار مهم و حیاتیست. در این راستا تکنولوژی اینترنت اشیا می‌تواند برای حصول اطمینان از درستی روند کار و دمای موردنظر، مورد استفاده قرار بگیرد.

مدیریت به‌کارگیری IoT در تولید

در این مرحله ، واضح است که IoT می‌تواند نقش مهمی در سازمان تولیدی خود داشته باشد. همانطور که تکنولوژی انتخابی شما مهم است ، چگونگی ادغام فناوری IoT در محیط تولید نیز مهم است.

  • اطمینان حاصل کنید که به ‌موقع خرید می‌کنید.

بسیاری از افراد در برابر تغییر مقاوم هستند بنابراین بعضی از کارکنان احتمالاً از اینکه تکنولوژی با هدف بهبود کارایی و کاهش هزینه‌ها جایگزین آن‌ها خواهد شد، ناراحت می‌شوند. پیشگامی در به‌کارگیری IoT در محیط تولید مزایایی نه تنها برای تولیدکنندگان بلکه برای کارکنان هم دارد ، و بهترین راهکار برای کمک به خرید به موقع است.

  • اطمینان حاصل کنید که قبل از شروع آزمایش یا راه‌اندازی یک بخش، خرید خوبی داشته باشید.

ممکن است آزمایش یک اپلیکیشن IoT در تجهیزات قبل از خرید امری ساده به نظر برسد که ارزش تلاش و پرداخت هزینه نداشته باشد. اما دقت در این زمینه اهمیت بسیاری دارد. در صورتیکه تست و راه‌اندازی یک تکنولوژی جدید مورد توجه قرار بگیرد اما خرید موردنظر انجام نپذیرد این امر منجر به از دست رفتن اعتماد کارکنان می‌گردد. بنابراین برای جلوگیری از این احتمال، قبل از آزمایش، برای اپلیکیشن IoT خود خرید کنید.