هوش مصنوعی و اتومبیل‌های خودران؛ مغزی متفکر در دل فولاد

هوش مصنوعی و اتومبیل‌های خودران؛ مغزی متفکر در دل فولاد

اگر قرار است کارهای متعددی که یک راننده در خودرو برای راندن آن انجام می‌دهد حذف یا محدود شود و همچنان خودرو شما را به مقصد برساند، چگونه انجام این کارها بوسیله خود اتومبیل میسر می‌شود؟

اگر قرار است کارهای متعددی که یک راننده در خودرو برای راندن آن انجام می‌دهد حذف یا محدود شود و همچنان خودرو شما را به مقصد برساند، چگونه انجام این کارها بوسیله خود اتومبیل میسر می‌شود؟ یکی از ارکان اصلی این چشم‌انداز بشر، هوش مصنوعی (AI) است. هوش مصنوعی می‌تواند به سرعت به داده‌های آنی واقعی تولید شده از صدها سنسور مختلف پاسخ دهد اما مطمئناً مدتی طول می‌کشد تا این تکنولوژی پا به خیابان‌ها بگذارد.

موضوع اتومبیل‌های خودران اخیراً موردتوجه اخبار قرار گرفته و در روندهای تکنولوژی نیز جایگاه بالایی پیدا کرده است، و ازآنها به عنوان جایگزینی مناسب برای سیستم ناکارآمد فعلی حمل‌ونقل و رفت‌وآمد عمومی یاد می‌شود. مطمئناً در دوران هوش مصنوعی (AI) همانگونه که در حال حاضر برای تکمیل ساخت خودروهای بدون سرنشین استفاده می‌شود، این تکنولوژی توهمی فانتزی و بی‌اساس نخواهد بود.

شرکت‌هایی نظیر Waymo و Tesla سرمایه‌گذاری سنگینی در صنعت اتومبیل‌های خودران انجام می‌دهند.در حال حاضر ، Waymo آزمایش اتومبیل‌های بدون راننده را پس از توقف در سال 2017 دوباره آغاز کرده است. این آزمایش‌ها تا زمانی که شرکت قادر به کسب اطلاعات کافی برای حرکت به سمت یک راهکار کاملاً بدون راننده باشد، با رانندگان داخل وسایل نقلیه انجام می‌شود.

اما قبل از اینکه به جزئیات بیشتری بپردازیم بگذارید در مورد معنای واژه خودران بحث کنیم. مؤسسه SAE international (انجمن بین‌المللی استانداردسازی مهندسان خودرو)، اخیراً نمودار تصویری " سطوح مختلف در اتوماسیون رانندگی" را برای مشتریان خود به روز کرده است. این استاندارد به عنوان مرجعی برای وسایل نقلیه خودران در نظر گرفته می‌شود و شامل سطوح زیر است:

  1. اتوماسیون در سطح دستیار راننده: سطحی مقدماتی و ابتدایی برای ایجاد اتوماسیون خودروها می‌باشد و سیستم تنها به راننده کمک خواهد کرد ولی کنترل خودرو را به دست نخواهد گرفت. (مانند سنسورهای پارک خودرو)
  2. رانندگی نیمه خودکار: سیستم، کنترل بخشی از فرایند رانندگی را بر عهده می‌گیرد ولی راننده مسئول اصلی کنترل خودرو می‌باشد.
  3. رانندگی بسیار خودکار: این تکنولوژی رانندگان را قادر می‌سازد تا به سیستم اجازه دهند کنترل وسیله نقلیه را برای مدت‌زمان طولانی‌تری در دست داشته باشند.(به‌عنوان‌مثال در بزرگراه).
  4. رانندگی کاملاً خودکار: این سیستم وظیفه رانندگی با وسیله نقلیه را بدون دخالت انسان بر عهده دارد.بااین‌حال حضور انسان هنوز مورد نیاز است.
  5. اتومبیل‌های کاملاً خودران: در این سطح خودرو می‌تواند به صورت کامل و بدون کمک راننده از نقطه‌ای به نقطه دیگر حرکت کند.

بسته به سطح اتوماسیون، تعریف واژه خودران متفاوت است.در حالی که تکنولوژی اتوماسیون در سطح دستیار راننده و اتومبیل‌های نیمه خودکار در حال استفاده تجاری می‌باشد، سایر سطوح هنوز در حال آزمایش هستند.

در این مطلب قصد داریم در مورد تأثیر هوش مصنوعی (AI) در رانندگی بسیار خودکار (سطح 3) و چگونگی استفاده از هوش مصنوعی (AI) برای تحقق رانندگی کاملاً مستقل در واقعیت صحبت کنیم.

نقش هوش مصنوعی در عملیاتی کردن استفاده از اتومبیل‌های خودران

از منظر پذیرش اجتماعی و سیستم‌های نظارتی، تأثیر اتومبیل‌های کاملاً خودران تنها به تداخل با سیستم حمل‌ونقل عمومی محدود نمی‌شود، بلکه پتانسیل بالایی نیز در ایجاد انقلاب در سایر صنایع نیز وجود دارد.

هنگامی‌که صحبت از اتومبیل‌های خودران می‌شود، تقریباً غیرممکن است که از هوش مصنوعی (AI) بحثی به میان نیاید.هوش مصنوعی برای کمک به خودروها جهت مسیریابی در ترافیک و مدیریت موقعیتهای پیچیده استفاده می‌شود.همچنین با استفاده از نرم‌افزاری ترکیبی مشتمل بر فناوری هوش مصنوعی و سایر سنسورهای اینترنت اشیا (IoT) نظیر دوربین‌ها، دستیابی به رانندگی ایمن بسیار آسان‌تر می‌شود.

اکنون بیایید در مورد چهار محدوده برتر که هوش مصنوعی در آنها به عنوان عنصری تأثیرگذار در مسیر دستیابی به فناوری اتومبیل‌های خودران استفاده می‌شود، صحبت کنیم.

کاربرد هوش مصنوعی در ایمنی اتومبیل‌های خودران

قبل از اینکه هوش مصنوعی کاملاً کنترل خودرو را به خود اختصاص دهد، از آن به عنوان کمک راننده و با هدف جلب اطمینان رانندگان، سیستم‌های نظارتی و تولیدکنندگان استفاده می‌شود. هوش مصنوعی می‌تواندبا تجزیه‌وتحلیل داده‌های دریافتی از سنسورها و در شرایطی که امکان بروز خطای انسانی وجود دارد، بسیار مفید باشد. کنترل خودرو در شرایط اضطراری، تشخیص حضور خودروهای دیگر، همگام‌سازی با علائم راهنمایی و رانندگی، ورود به خودرو در شرایط گم کردن کلید و نظارت فعال بر نقاط کور، از جمله امکاناتی هستند که هوش مصنوعی برای رانندگان فراهم خواهد کرد. این ویژگی‌ها به راننده کمک می‌کند تا توجه خود را تنها به رانندگی معطوف کند.با این حال ، قدرت پردازش مورد نیاز برای رانندگی یک وسیله نقلیه بسیار زیاد است.بدون امکان کنترل شرایط خارج از خودرو شما با متغیرهای بی‌شماری روبرو هستید ، بنابراین هوش مصنوعی به یادگیری موارد زیادی نیاز دارد.شرکت‌های زیادی وجود دارند که در حال آزمایش هوش مصنوعی در رانندگی می‌باشند اما قابل‌توجه‌ترین دستاوردها توسط Waymo و Tesla حاصل شده است.

الگوریتم‌های هوش مصنوعی Waymo با داده‌های لحظه‌ای سنسورها، GPS ، رادار، لیدار، دوربین‌ها و سرویس‌های ابری تغذیه می‌شوند.این داده‌ها برای تولید سیگنال‌هایی که برای کنترل ماشین استفاده می‌شوند، پردازش می‌شوند.

سرویس‌های ابری تخصصی برای رانندگان

از هوش مصنوعی می‌توان برای سنجش دقیق وضعیت فیزیکی خودرو استفاده کرد بنابراین داده‌های جمع‌آوری‌شده می‌توانند برای ایجاد سیستم نگهداری و تعمیرات خودرو، پردازش شوند.

داده‌های دقیق برای نهاده‌ای نظارتی و شرکت‌های بیمه

از داده‌های اتومبیل‌های خودران می‌توان برای راستی آزمایی تخلفات رانندگی استفاده کرد. از دیدگاه یک شرکت بیمه، هوش مصنوعی می‌تواند در تشخیص صحت موارد زیر کمک کند:

  • ارزیابی ریسک خطای راننده: با استفاده از هوش مصنوعی (AI)، رفتار راننده می‌تواند به طور دقیق سنجش شود و بر اساس مقایسه با فاکتورهای دخیل در ریسک، هزینه بیمه می‌تواند متناسب با آن تنظیم شود.
  • سهولت در بررسی ادعاها: از این داده‌ها می‌توان برای پردازش سریعتر ادعاها در صورت تصادف استفاده کرد.

نظارت بر راننده و رفتار کاربر

کاربرد هوش مصنوعی در اتومبیل‌های خودران محدود به فاکتورهای سختگیرانه تری نظیر ایمنی نیست و از آن می‌توان برای ایجاد سیستم کنترلی و سرگرمی‌های داخل ماشین نیز استفاده کرد.

هوش مصنوعی برای ارائه سرگرمی‌هایی مطابق با سلیقه هر کاربر، در طول سفر بسیار مفید است، به این صورت کهبر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده در طول زمان، هوش مصنوعی می‌تواند سلایق و ترجیحات کاربران را بر اساس رفتارشان پیش‌بینی کند. مانند: تنظیم موقعیت صندلی، آینه، تهویه مطبوع و لیست آهنگهایی که پخش می‌شود.

هوش مصنوعی با هدف حذف تمام و کمال دخالت راننده در فعالیت رانندگی، در حال سرعت بخشیدن به پیشرفت فناوری اتومبیل‌های خودران می‌باشد. دولت‌ها نیز وارد این رقابت شده‌اند و سرمایه‌گذاران را ترغیب می‌کنند که اتومبیل‌های خودران مبتنی بر هوش مصنوعی را به استفاده تجاری برسانند.

جهان در حال تغییر است و هوش مصنوعی هر روز هوشمندتر می‌شود ولی نباید فراموش کرد رانندگی کاملاً خودران و بدون دخالت انسان هنوز یک راه طولانی در پیش دارد.

مطالب مرتبط

سیستم مدیریت ناوگان حمل و نقل چیست و چه کاربردهایی دارد

ردیابی ناوگان مجموعه‌ای از سیستم‌های دارای فناوری پیشرفته است که برای کمک به مدیریت ناوگان و رانندگان طراحی شده است.

سطوح مختلف فناوری رانندگی خودران به چه معناست

ایده اتومبیل‌های خودران مربوط به زمان‌های اخیر نیست، برخی از اولین مفاهیم مربوط به اتومبیل‌های خودران به دهه 1920 باز می‌گردد. با این حال همین اواخر بود که ایده اتومبیل‌های خودران به واقعیت نزدیک شد. از آنجا که فناوری برای اتومبیل‌های خودران در مقیاس بزرگ امکان‌پذیرتر شده است نیاز به بررسی ساختارها در کنار آن افزایش یافته است.

تفاوت بین فناور‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین و یادگیری عمیق

همه ما با اصطلاح هوش مصنوعی آشنا هستیم اماممکن است اخیراً اصطلاحات دیگری نظیریادگیری ماشین و یادگیری عمیق نیز شنیده باشید که بعضی‌اوقات به همراه هوش مصنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در نتیجه تفاوت بین هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و یادگیری عمیق بسیار نامشخص است.

آیا فناوری platooning آینده اینترنت اشیا در صنعت حمل و نقل است

آیا به یاد دارید یک قطار اسباب‌بازی چگونه توسط آهنرباها به هم وصل می‌شود؟ کشش مغناطیسی هر قطار جداگانه را مجبور می‌کند که یکی پس از دیگری حرکت کند. با کشش مغناطیسی کافی، سه یا چهار قطار به هم متصل می‌شوند و در مسیرهای مشابه یکدیگر را دنبال می‌کنند. حال بیایید تفکر خود را گسترش دهیم و این مسئله را در فناوری مدرن امروز بکار گیریم.