what is lora-min.jpg

پروتکل لورا چیست

یکی از انواع پروتکل‌هایی که در هوشمندسازی به کار گرفته می‌شود، پروتکل "لورا" است. این پروتکل به دلیل اینکه دامنه پوشش گسترده‌تری دارد، بیشتر در ایجاد شهرهای هوشمند به کار گرفته می‌شود

شهر هوشمند

همه چیز درمورد پروتکل لورا LORA: Long-Range Addition

یکی از انواع پروتکل‌هایی که در هوشمندسازی به کار گرفته می‌شود، پروتکل "لورا" است. این پروتکل به دلیل اینکه دامنه پوشش گسترده‌تری دارد، بیشتر در ایجاد شهرهای هوشمند به کار گرفته می‌شود و در مقایسه با پروتکل وای‌فای، یک شبکه اختصاصی و امن را برای راه‌اندازی اماکن هوشمند ایجاد می‌کند.

لورا نیز مانند زیگ‌بی یک تکنولوژی برای برقراری ارتباط میان دستگاه‌های هوشمند است با این تفاوت که این فناوری در دسته‌بندی شبکه‌های کم‌مصرف/دوربُرد (تا 10 کیلومتر دامنه پوشش) قرار می‌گیرد، بنابراین برای ایجاد شهرهای هوشمند بسیار مناسب است.

لورا در باند فرکانس‌های زیر گیگاهرتزِ بدون مجوز (رایگان)، فعالیت می‌کند.

در پروتکل وای‌فای، کاربران زیادی می‌توانند هم‌زمان به شبکه متصل شوند و آن را دچار اختلال کنند اما در پروتکل لورا، کل شبکه اختصاصاً در خدمت دستگاه‌های هوشمند قرار دارد.


 

کاربردهای لورا

این پروتکل به دلیل اینکه در طبقه‌بندی شبکه‌های LPWAN یا همان کم‌مصرف/دوربُرد، قرار می‌گیرد برای اجرای پروژه‌های شهر هوشمند، کشاورزی هوشمند و زنجیره تأمین هوشمند مناسب است. 

اجزای پروتکل لورا

۱. نودها (سنسورها و عملگرها)

۲. گیت وی ها

۳. سرورهای شبکه

4. نرم افزار کاربر


 

مزایای پروتکل لورا

  1. امواج لورا زیان کمتری برای بدن انسان دارد.
  2. مصرف انرژی این پروتکل بسیار کم است و عمر باتری سنسورها 2-5 سال می‌باشد.
  3. امکان برقراری ارتباط در مسافت‌های طولانی‌تر را فراهم می‌کند.
  4. تا حد قابل‌توجهی در برابر نویزهای محیط اطراف ایمن است.
  5. این پروتکل داده‌ها را بادقت زیادی ارسال می‌کند.
  6. در این پروتکل داده‌ها به‌صورت رمزنگاری دوطرفه منتقل شده بنابراین امنیت بالایی دارد.

مطالب مرتبط

حسگرهای محیطی بسیار دقیق شرکت Semtech با استفاده از فناوری LoRaWAN ، و با همکاری ICT International نظارت هوشمندانه‌تری را برای مدیریت درختان شهری (با رویکردی داده‌محور) امکان‌پذیر می‌سازد.

در قسمت اول در مورد خانه‌ها و اجتماعات هوشمندتر و ایمن‌تر، تکنولوژی‌های هوشمند و سبز، خدمات نوین حمل و نقل و کاربرد علم داده در آنها صحبت کردیم، اکنون در این بخش (قسمت دوم) به برخی دیگر از کاربردهای هوشمندسازی و علم داده در زندگی شهری خواهیم پرداخت.

درحالی‌که خانه‌های هوشمند پتانسیل زیادی برای غنی‌سازی زندگی خانگی انسان‌ها دارند، یک روایت هوشمند دیگری نیز وجود دارد که قرار است جامعه را در سطح عمیق‌تری تغییر دهد. زیرا اکنون ما فناوری‌های ایجاد جوامع "فرا مرتبط" ، فوق‌العاده پایدار و کم مصرف را داریم و همه اینها بدون به‌خطر انداختن باورها و ارزش‌های مشترک ما انسان‌ها ممکن شده است. پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2050 حدود 7 میلیارد نفر در مناطق شهری زندگی کنند، پس اکنون زمان آن است که با روشی هوشمندانه درباره آینده زندگی شهری فکر کنیم.

اگرچه بسیاری از افراد معمولاً اینترنت اشیا و فناوری رباتیک را به عنوان بخش‌های جداگانه از هم می‌بینند، علی‌رغم توسعه روش‌های جدید مهندسی هر یک از این فناوری‌ها، به نظر می‌رسد که این دو تکنولوژی به طور همزمان در حال رشد هستند. انجمن‌های اینترنت اشیا و رباتیک برای ایجاد فناوری جدیدی به نام اینترنت رباتیک اشیا یا IoRT دور هم جمع شده اند. IoRT مفهومی است که در آن دستگاه‌های هوشمند می‌توانند حوادث اطراف خود را رصد کنند، داده‌های سنسورهای خود را تحلیل کنند، از هوش مصنوعی برای تصمیم‌گیری در مورد اقدامات استفاده کنند و سپس برای کنترل اشیا در دنیای فیزیکی عمل کنند.