پنج روند رو به رشد شهرهای هوشمند در سال 2018

پنج روند رو به رشد شهرهای هوشمند در سال 2018

با کمک تکنولوژی های ارتباطات و اطلاعات (ICTs) که برای بهبود عملیات، خدمات و کیفیت زندگی طراحی شده اند، به نظر می رسد شهرهای هوشمند در سال 2018 شاهد پیشرفت های عمده ای باشند. توسعه سریع اینترنت اشیا (IoT) و اکوسیستم دستگاه های متصل به هم، روند پیشرفت شهرهای هوشمند را در سرتاسر جهان تسریع می کند.

از سیستم های روشنایی هوشمند گرفته تا شبکه های برق هوشمند تا پردازش های پیشرفته ابری که با عنوان fog computing مطرح می شوند همه و همه تکنولوژی هایی هستند که در هوشمندسازی شهرها اثر دارند در ادامه ی پست برخی از روندهای رو به پیشرفت شهرهای هوشمند در سال 2018 معرفی می گردند:


روند1: چراغ های روشنایی خیابان

رایان کتران، تحلیلگر تکنولوژی، می گوید انتظار می رود که بر سرعت مصرف تکنولوژی های هوشمند سازی شهرها در طول 18 ماه آینده، افزوده شود.
شبکه های هوشمند روشنایی خیابان، می توانند به عنوان یک نقطه شروع با توجیه اقتصادی مناسب برای روی آوردن به راهکارهای مبتنی بر IoT مطرح باشند.
کیتران می گوید: «هزینه ی افزودن یک واحد کنترل کننده تا حدود 75 تا 80 درصد باعث صرفه جویی در مصرف برق می شود، در مقایسه با هزینه های نصب یک سیستم روشنایی با چراغ های LED، چندان قابل ملاحظه نیست.»
چراغ های هوشمند روشنایی خیابان، باعث صرفه جویی در هزینه می شوند و از آنجا که برای کم نور یا پر نور شدن قابل برنامه ریزی هستند، می توانند ریسک جرائم و تصادفات ناشی از ترافیک را کاهش دهند.
شرکت نبکا با محصول نیلیگو، در ارتباط با روشنایی هوشمند قابل برنامه ریزی، می تواند سیستم هوشمند روشنایی را به خیابان ها بیاورد. روشنایی هوشمند در خیابان ها بخشی از تعهدات گسترده تر نبکا جهت یافتن راه کارهایی برای پیاده سازی شهر هوشمند است.


روند 2: گسترش شبکه ی برق هوشمند

صرفه جویی های منتج ازاستفاده از سیستم روشنایی هوشمند خیابان ها، شهرها را قادر می سازد تا در زمینه های دیگر تکنولوژی هوشمند سرمایه گذاری کنند.
 سیستم روشنایی هوشمند خیابان ها، زیرساخت های فیزیکی مبتنی بر شبکه های برق را فراهم می کنند که می توانند به عنوان مبنایی برای تحقق انواع خدمات وابسته به وجود حسگرها مثل نظارت برتردد وسایل نقلیه و عابران پیاده، چراغ راهنمایی و رانندگی، پارکینگ هوشمند، اطلاعات لحظه ای ازترافیک و مدیریت جمع آوری زباله ها، باشند.
در سان دیگو با توجه به آخرین ارتقایی که بر روی 14000 عدد سیستم روشنایی هوشمند خیابان ها انجام شده است، انتظار می رود که  سالانه معادل 2.4 میلیون دلار صرفه جویی در هزینه ی برق ایجاد شود.این امر همچنین موجب استقرار  همزمان بیش از 3000 نود حسگر شده است که می تواند طیفی از اپ ها که شامل حسگر کیفیت هوا تا تشخیص گلوله است را در بر بگیرد.


روند 3: ظهور رایانش در مه (Fog computing)

راجر لی، مدیر عامل IoT startup Sense Tecnic، تائید می کند که پلتفرم به وجود آمده از رویکرد سیستم روشنایی هوشمند، توزیع شده است. او همچنین خاطرنشان می کند، در بعضی موارد کوچکترین بخش های تجهیزات خیابانی شهرها، کامپیوتر خود را به این پلتفرم اضافه خواهند کرد که این امر باعث افزایش اهمیت پردازش های شناخته شده با عنوان پردازش مهی (Fog computing) می شود.
پردازش مهی ترکیبی از پردازش ابری (Cloud computing) – که از سرورهای ریموت برای ذخیره سازی، مدیریت و پردازش داده استفاده می کند- و پردازش لبه (Edge computing) که شامل منابع و سیستم هاییست که به وسیله ی کاربر نهایی کنترل می شوند، می باشد.
با توجه به اینکه در شهرهای هوشمند تعداد زیادی زیرساخت های ناهمگون در ارتباط با هم تعریف می شوند، شهرهای هوشمند نمونه بسیار خوبی برای استفاده و کاربری این فریم ورک هستند. علاوه بر این ، از نقطه نظر لی، آنچه به عنوان فن آوری های اختصاصی به طور معمول به دست می آید هم اکنون از طریق ایجاد  ارتباطات پروتکل های آزاد در حال وقوع است.
ظهور پردازش مهی منجر به افزایش عظیم حجم داده ها خواهد شد، چیزی که لی به عنوان فرصت بهره وری از شرایط اقتصادی ایجاد شده در این روند، توسط ذینفعان می بیند. بدین ترتیب به نظر می رسد که داده های تحلیلی و کلان داده ها نقش حیاتی تری در اثبات ارزش سرمایه گذاری در شهر هوشمند، ایفا خواهند کرد.


روند 4: مشارکت شرکت ها

به گفته ی لی، استانداردهای آزاد IoT فرصت های جدیدی را برای مشارکت شرکت های خصوصی فراهم آورده است. او نمونه ای از تجهیزات تولیدکنندگان وسایل نقلیه را فراهم می کند که وسایل و محیط اطراف و شرایط ترافیکی و داده های تصادفات را حس می کنند و به خدمات ترافیکی که توسط شهر ارائه می شوند، می پیوندند.

پابلو توماس ، تحلیل گر HIS MArkit، اضافه می کند که این بازار هنوز جوان و در حال رشد است. بنابراین شرکت ها هنوز برای حفظ موقعیت خود در این زمینه فرصت دارند، اما هشدار می دهد که رقابت بین شرکت ها در حال افزایش است.
طبق انتظارات Navigant Research، نرخ بازار جهانی برای ارائه ی راهکارها و خدمات شهرهای هوشمند از 36.8 میلیارد دلار در سال 2016 ، با رشد سالانه ی 10.3%، به 88.7 میلیارد دلار تا سال 2025 خواهد رسید.


روند5: ایجاد دستاوردهای مفید مردمی

لی خاطر نشان می کند که شهروندان در توسعه ی شهرهای هوشمند در سراسر جهان نقش مهمی دارند. او اضافه می کند در طی پنج سال گذشته حرکتی به سمت رویکرد شهروند محور و مردمی روی داده است که عموما به دلیل تعریف پروژه هایی با بودجه محدود، بدلیل سرمایه گذاری پایین اولیه، منجر به توسعه سریع و سطح بالایی از ابتکار و نوآوری می شوند.
« اگر پروژه های پایداری در زمینه شهر هوشمند می خواهید، که ارزش آفرینی کرده و مورد حمایت قرار بگیرند، باید این پروژه ها را از نقطه نظر مردم دیده و اجرایی کنید، چرا که در نهایت شهر متعلق به مردم است.»