پیش بینی آینده اینترنت اشیا بر اساس مشاهدات سال 2018

پیش بینی آینده اینترنت اشیا بر اساس مشاهدات سال 2018 - قسمت اول

طبق پیش‌بینی‌های اوليه Gartner، می‌بایست در حدود 4/8 ميليارد شي متصل به شبكه تا ابتداي سال 2017 وجود می‌داشتند در حاليكه هم‌اكنون در سال 2018 اين آمار به مرز 20 ميليارد شي رسيده است و اين نشاندهنده نقش كليدي IoT در اهداف آتي سال 2018 می‌باشد.

طبق پیش‌بینی‌های اوليه Gartner، می‌بایست در حدود 4/8 ميليارد شي متصل به شبكه تا ابتداي سال 2017 وجود می‌داشتند در حاليكه هم‌اكنون در سال 2018 اين آمار به مرز 20 ميليارد شي رسيده است و اين نشاندهنده نقش كليدي IoT در اهداف آتي سال 2018 می‌باشد.

در سال 2017 خبرهای مهمی درباره IoT وجود داشت. صدها استارتاپ که امکان انقلاب IoT را فراهم كردند، میلیاردها دلار کمک مالی دریافت نمودند. دولت‌ها و سازمان‌های جهانی سعي در انطباق خود با دستاوردهاي IoT داشتند و ارائه دهندگان نرم‌افزار، زیرساخت‌های نرم‌افزاری IoT را تقویت كردند و راهکارها و راهبردهای جدیدی را برای ادغام IoT در صنایع و بازارها ارائه دادند.

در سال 2018 نيز شاهد گسترش روزافزون IoT هستيم. این توسعه در مقياسي متناسب با مسائل عمده در زمینه‌های مختلف می‌باشد طبق بررسی‌ها و مشاهدات ميداني به نظر می‌رسد اهداف عمده براي توسعه IoT در سال 2018 به بعد در حول محورهاي زير خواهند بود:

  • انطباق و هماهنگ نمودن زیرساخت‌های متنوع IoT
  • به كارگيري تکنولوژی‌های AI و AR و ML در IoT
  • به كارگيري داده‌هاي مختلف در قالب جداول مشابه Excell
  • مقابله با مخاطرات و تهديدات امنيتي IoT

در ادامه به بررسي دقيق‌تر اين محورهاي توسعه‌اي خواهيم پرداخت.

انطباق و هماهنگ نمودن زیرساخت‌های متنوع اینترنت اشیا

طبق تحقيق Forrester Wave، محققين و متخصصين به سرعت در حال پیاده‌سازی زیرساخت‌هایی می‌باشند كه امكان بهره‌برداری كامل از قابلیت‌های IoT را فراهم سازند. این تحقیق تائید می‌کند که 60 درصد از مديران ارشد در حال استفاده و يا برنامه‌ریزی براي استفاده از نرم‌افزارهای کاربردی تحت IoT در طی دو سال آینده خواهند بود. اين نرم‌افزارهای طيف وسيعي از كاربردها شامل محصولات متصل با يكديگر تا برنامه‌های مديريت اجرايي را شامل می‌گردد.

بااین‌حال، انطباق IoT با استانداردها و پروتکل‌های موجود امري پيچيده است و به نظر می‌رسد که در اين زمينه به طور منسجم عمل نمی‌شود. طبق گفته Forester Wave، تصميم گيرندگان و برنامه ريزان اصلي اين تكنولوژي باید از ايجاد سخت‌افزارها، پروتکل‌ها، نرم‌افزارها، برنامه‌های کاربردی، و راهکارهای پراكنده و سلیقه‌ای ممانعت به عمل آورند و چنانچه پراكندگي و تنوع زيادي براي محصولات و شیوه‌های اجرايي اين تکنولوژی ايجاد گردد سرعت پذیرش و پيشرفت IoT به شدت کاهش خواهد يافت.

در حال حاضر، زیرساخت‌های نرم‌افزاری قدرتمندي توسط شرکت‌های بزرگي مثل IBM، Amazon، Cisco، GE و دیگر کمپانی‌های صاحب نام ارائه شده است كه با ارائه سرویس‌های چند منظوره براي طراحی، پیاده‌سازی، ادغام ، مدیریت زیرساخت‌های IoT و داده‌های سازمانی شرايطي بسيار مطلوب براي توسعه دهندگان نرم‌افزاری مهيا نموده‌اند. این راهکارهای چند منظوره، مسائل باقی‌مانده را نيز به تدريج حل می‌کنند و به شرکت‌ها و دولت‌ها کمک می‌کنند تا در مقیاس وسیع نسبت به ساخت، ایمن‌سازی، اتصال و مدیریت فناوری IoT اقدام کنند.

علاوه بر این، رقابت بین زیرساخت‌های مختلف نرم‌افزاری باعث بهبود مستمر و نوآوری می‌شود. در حال حاضر، شركت AWS IoT نرم‌افزاری براي اجرای الگوریتم‌های یادگیری ماشین در دستگاه‌های لبه شبكه ارائه داده است. پلتفرم IBM Watson IoT قابلیت‌های شناختی قوی و منحصربه‌فردی را ارائه می‌دهد. همچنين محصول Azure IoT از ميكروسافت ویژگی‌های جدیدي براي توسعه سازگار با نرم‌افزارهای قبلي برای مدیریت دستگاه‌ها را دارد که باعث می‌شود یکپارچه‌سازی و تجميع دستگاه‌های متصل به زیرساخت‌های سازمانی بسیار ساده‌تر انجام شود.
در نهايت در سال 2018، شاهد توسعه و تطبيق سیستم‌های نرم‌افزاری IoT و توافقات گسترده‌ای در برنامه‌های مدیریت عملیات سخت‌افزاری، امنیت، نگهداری و ردیابی دارایی‌ها می‌باشیم.

به كارگيري تکنولوژی‌های AI و AR و ML در اینترنت اشیا

مجموعه گسترده‌ای از نرم‌افزارهای IoT قابلیت‌های یادگیری ماشين، شناسایی تصویر، واقعیت افزوده و بلاک چین را در خود دارند و همچنین از دیگر اکوسیستم‌های تکنولوژی پشتیبانی می‌کنند.

به طور مثال IoTA (استارتاپ بلاک چین) با همكاري شرکت‌های اصلی IoT وعده داده است که معاملات الكترونيكي با پرداخت نامرئی و غیرقابل رديابي را بین دستگاه‌های هوشمند مستقل انجام دهد. پلتفرم Zappar AR برای هماهنگی و تعامل با برنامه‌های روزمره دستگاه‌های هوشمند در راستاي افزايش ارزش افزوده برای کسب و کار و مصرف کنندگان فعاليت می‌نماید.
مفهوم تعمیرات و سرویس‌های قابل پیش‌بینی یکی از كاربردهاي هوشمند IoT در كانون توجهات است و براي تحقق آن نياز به استفاده از روش‌های هوش مصنوعي و یادگیری ماشین می‌باشد، پایگاه‌های اطلاعاتي مناسب می‌توانند به طور زمان واقعی داده‌های لازم براي مدل‌های پیش‌بینی را تأمین نموده و از اين طريق قادر خواهيم بود تا از ماشین‌آلات نگهداری مؤثری داشته باشيم و هزينه تعميرات و توليد را كاهش دهيم

در سال 2018، همکاری‌های بیشتر بین پروژه‌های با تمرکز مشترك را مشاهده می‌کنیم به طور مثال می‌توان به نرم‌افزارهایی مثل ThingWorx و یا AR SDK Vuforia و يا سرویس‌های زبان شناسي و آموزش زبانIBM Watson و پلتفرم IBM IoT Watson اشاره نمود.

ادامه دارد...

مطالب مرتبط

رمزگذاری، آینده‌ی اینترنت اشیا را تقویت می‌کند

به گزارش گارتنر، تا سال 2020 بیش از 20 میلیارد واحد IoT نصب خواهد شد که نشان دهنده‌ی به وجود آمدن فرصت‌های جدید در کسب و کار است.

اتومبیل‌های خودران و تکنولوژی اینترنت اشیا

بدیهی است که حمل و نقل توام با آسایش و آرامش، باعث افزایش رضایتمندی از زندگی می‌گردد. در این راستا اتومبیل‌های خودران می‌توانند صنعت حمل و نقل را متحول سازند.

اینترنت اشیا و رهبری روندهای فناوری اطلاعات

رشد دستگاه‌های هوشمند در سال‌های اخیر چشمگیر بوده است و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تا سال 2025 ، 25 میلیارد شی به اینترنت متصل خواهد بود.

بهره‌وری از انرژی با استفاده از اینترنت اشیا

IoT در تکنولوژی‌های هوش مصنوعی، واقعیت مجازی و فرایندهای صنعتی نقش مهمی ایفا می‌کند و شامل بسیاری از نوآوری‌هایی است که باعث می‌شود ما قوی‌تر و موثرتر عمل کنیم.

نقش اینترنت اشیا در آینده‌ی صنعت حمل و نقل

با توجه به روند پیشرفت تکنولوژی اینترنت اشیا و هوشمندسازی، شرکت‌ها و دولت‌ها از IoT برای کمک به حل مشکلات حمل و نقل، ترافیک و حتی مالکیت وسایل نقلیه بهره برداری می‌کنند.

راهکارهای غلبه بر چالش‌های اینترنت اشیا در سراسر جهان

طبق تحقیقات انجام شده در سال2017، 8.4 میلیارد دستگاه هوشمند وجود داشته که با توجه به پیشرفت تکنولوژی این مقدار به 20 میلیارد در سال 2020 خواهد رسید. در این راستا تعدادی از چالش‌ها و مسائل مربوط به IoT، از ایجاد امنیت تا یکپارچه‌سازی ارتباطات وجود دارند که ادغام بسیاری از این مسائل با هم پیچیدگی‌ها و چالش‌هایی را ایجاد کرده است.