چالش‌های توسعه نرم‌افزاری اینترنت اشیا (قسمت دوم)

چالش‌های توسعه نرم‌افزاری اینترنت اشیا (قسمت دوم)

امروزه توسعه نرم‌افزاری IoT در واقع یک زمینه‌ی بسیار گسترده و سود ده است. بازار نیاز به راهکارهایی با کیفیت بالا، مقیاس‌پذیر، قوی، امن و کاربر پسند دارد. در مطلب گذشته به 3 مورد از چالش‌های توسعه نرم‌افزاری IoT پرداختیم، در این مطلب به 4 مورد باقیمانده می پردازیم.

اینترنت اشیا IoT

امروزه توسعه نرم‌افزاری IoT در واقع یک زمینه‌ی بسیار گسترده و سود ده است. بازار نیاز به راهکارهایی با کیفیت بالا، مقیاس‌پذیر، قوی، امن و کاربر پسند دارد. در مطلب گذشته به 3 مورد از چالش‌های توسعه نرم‌افزاری IoT پرداختیم، در این مطلب به 4 مورد باقیمانده می پردازیم.

4) باز هم امنیت

ازآنجایی‌که فناوری IoT شامل چندین دستگاه متصل است، به همین دلیل هکرها دارای اهداف متعددی برای نفوذ به دستگاه‌ها هستند. همه دستگاه‌هایی که شبکه را تشکیل می‌دهند، اگر به اندازه کافی به منظور نفوذ ناپذیری آزمایش نشده باشند در نهایت منجر به تهدید کل سیستم می‌شوند.

گارتنر اظهار می‌دارد که 25 درصد از همه حملات شناسایی شده شرکت‌ها تا سال 2020، IoT را شامل می‌شوند، درحالی‌که فقط 10 درصد از بودجه‌های امنیتی IT برای محافظت از سیستم‌ها در برابر این حملات اختصاص داده می‌شود.

تعداد حملات سایبری همچنان رشد خواهد داشت و امنیت یک چالش بزرگ برای توسعه دهندگان پروژه‌های IoT است. سطح حمایت در این زمینه تا حد زیادی به اینکه چقدر شرکت آماده سرمایه‌گذاری در تخصص امنیت است، بستگی دارد. برای کاهش امکان حملات و دسترسی غیر مجاز، می‌توان از موارد زیر استفاده کرد:

  • فناوری‌های رمز نگاری SSL / TLS
  • جداول VLA
  • VPN مجاز شرکت
  • ضد ویروس مدرن و به‌روز شده
  • اهراز هویت کاربر و ماشین به ماشین
  • چارچوب Vetted برای توسعه وب و طراحی

5) کنترل کامل بر کیفیت

تضمین کیفیت یک نکته مهم دیگر از نرم‌افزار برای IoT است. ازآنجاکه دستگاه‌های IoT نه تنها برای کنترل دما در انبارها بلکه برای پمپ‌های انسولین استفاده می‌شوند، آزمایش آن‌ها باید بسیار مهم باشد. هر موضوع کوچک می‌تواند به معنای یک فاجعه‌ی مرگبار باشد.

اطمینان حاصل کنید که آزمایش‌های امنیتی در فرایند توسعه نرم‌افزار را از همان ابتدا در رأس کار قرار دهید. برای بهینه‌سازی این فرایند، ماژول‌هایی را که نیازی به آزمایش با هر نسخه ندارند، بررسی کنید. پروتکل‌هایی را که قبلاً تحت آزمایش امنیتی قرار گرفته‌اند پیدا کنید، بدین ترتیب برای چند نسخه دیگر نیاز به تغییرات نخواهد بود.

علاوه بر تست امنیتی، از قابلیت استفاده و سازگاری نیز باید اطمینان حاصل شود. پشتیبانی فنی بعد از انتشار این پروژه نیز یک ایده‌ی خوب است.

6) طراحی کاربر پسند

برنامه IoT مصرف کننده باید علاوه بر طراحی مناسب و ساده باشد؛ هیچ کس نمی‌خواهد از کتابچه راهنمای کاربر برای به‌روزرسانی ساعت هوشمند خود استفاده کند. طراحی کاربر پسند نیز برای راه‌اندازی‌های صنعتی IoT اهمیت دارد زیرا آنها باید بر تجسم داده‌ها و تصمیم گیری سریع تمرکز کنند. ازآنجاکه در جریان عملیات IoT هر دستگاه، اشیا و اشخاص با یکدیگر صحبت می‌کنند، همکاری‌های میان توسعه دهندگان و طراحان IoT باید برای حصول اطمینان موارد زیر باشد:

  • احراز هویت امن و بدود دردسر
  • انتقال بدون درز داده‌ها بین دستگاه‌ها و سیستم‌ها
  • شخصی‌سازی تجربه کاربر و تنظیم محصولات با الگوهای رفتاری
  • محیط یکپارچه برای کل سیستم IoT

7) راه‌اندازی مجدد پلتفرم

اکوسیستم IoT شامل دستگاه‌هایی با معماری‌ها، پروتکل‌ها و سیستم‌عامل‌های مختلف می‌باشد. همه این متغیرها باید با یکدیگر هماهنگ شوند و یکپارچه کار کنند. بنابراین موسسه (IETF) و مهندسان برق و الکترونیک موسسه (IEEE) و دیگر سازمان‌های معتبر با استانداردهای منبع‌باز و مدل‌های معماری برای گسترش پلتفرم مطرح شده‌اند. آنها تمام وقت به‌روزرسانی می‌شوند و خدمات IoT باید بهترین شیوه‌ها را برای اطمینان از ارتباطات مناسب برقرار کنند.

با وجود رشد اینترنت اشیا در سال‌های گذشته، توسعه نرم‌افزار IoT هنوز چند مشکل باقی مانده ‌است که باید حل شود. در حال حاضر، شرکت‌های IoT و استارتاپ‌ها باید به دنبال جزئیاتی باشند که قبلا در نظر نگرفته‌اند.

مطالب مرتبط

7 چالش در توسعه نرم‌افزاری IoT (قسمت اول)

توسعه نرم‌افزاری IoT یک میدان پر از چالش است. این بازار نیازمند راهکارهای کیفیت بالا، مقیاس پذیر، مقاوم، ایمن و کاربر پسند است و تیم‌های توسعه IoT باید روش‌ها و جریان‌های کاری خود را مورد ارزیابی قرار داده و همه چیز را در نظر بگیرند. در این پست 3 مورد از 7 چالش توسعه نرم‌افزاری پروژه‌های IoT بیان شده ‌است.

راهکارهای IoT چگونه می‌توانند منجر به بهبود فرآیندهای مدیریت دفع زباله شوند؟

دفع زباله یک چالش بزرگ برای کلان شهرها است. امروزه ادارات دولتی در شهرهای هوشمند مانند سنگاپور، دبی، هنگ کنگ، آمستردام، استکهلم، توکیو، ملبورن، سیاتل، شیکاگو و سئول فشار زیادی را برای تطبیق فناوری در هر جنبه‌ای از شهرهای خود ایجاد کرده‌اند. روند دفع زباله در بسیاری از این شهرها به یک فعالیت مدیریت عملی بسیار هوشمند تبدیل ‌شده است.

مزایای یکپارچگی LoRa و Platform Google Cloud در اینترنت اشیا صنعتی

یکپارچگی LoRa و پلتفرم ابری گوگل (Google Cloud Platform (GCP می‌تواند دامنه گسترده ای از موارد استفاده از اینترنت اشیا صنعتی (IIoT) را ارائه دهد. طول عمر و انعطاف پذیری LoRa همراه با معماری قوی GCP تعهد به نوآوری در مقیاس وسیع‌تر، نیاز اپراتورهای صنعتی را برای ساختن دنیای فردا فراهم می سازد.

مصرف هوشمند انرژی با اینترنت اشیا و ساختمان‌های دیجیتال

اینترنت اشیا (IoT) گام بعدی در بهره‌برداری از تکنولوژی‌هایی است که بخشی از آن پیش از این توسط گوشی‌های هوشمند در دسترس بوده است. کارایی تکنولوژی‌های گوشی‌های هوشمند موجب شده است تا امکان استفاده از تعدادی دیگر از دستگاه‌های عمومی با استفاده از اتصالات شبکه‌های توان پایین فراهم شود.

تعامل ابر و اینترنت اشیا در بازار محصولات صنعتی 2019

خدمات ابری (Cloud) و راهکارهای آن به رشد و تکامل خود ادامه می‌دهند. پیش‌بینی می‌شود در سال آینده پلتفرم‌های عمومی ابری رشد سریعتری نسبت به پلتفرم‌های خصوصی ابری داشته باشند. امنیت همچنان یک مسئله مهم است و ترویج دیجیتال یک امر روزمره خواهد بود.