کاربردهای اینترنت اشیا در صنعت توربین‌های بادی

کاربردهای اینترنت اشیا در صنعت توربین‌های بادی

دنیای متصل به انرژی است؛ اگر تولید کنندگان سخت‌افزارها بتوانند نیاز به ابزارهای الکترونیکی را تضمین کنند، باد می‌تواند بخش بزرگی از این تصویر باشد. باد می‌تواند بخش بزرگی از این تصویر باشد اگر تولید کنندگان بتوانند نیازهای بی‌سیم را برآورده سازند.

اینترنت اشیا IoT

دنیای متصل به انرژی است؛ اگر تولید کنندگان سخت‌افزارها بتوانند نیاز به ابزارهای الکترونیکی را تضمین کنند، باد می‌تواند بخش بزرگی از این تصویر باشد. باد می‌تواند بخش بزرگی از این تصویر باشد اگر تولید کنندگان بتوانند نیازهای بی‌سیم را برآورده سازند.

سال گذشته توربین‌های بادی دریای شمالی آسیب‌های جدی دیدند و مهندسان مجبور شدند تا درباره‌ی وجود این 206 واحد در این ناحیه تحقیقاتی انجام دهند. دریای شمالی در معرض وزش بادهای شدید و سهمگین قرار دارد اما علاوه بر این مشکلات مربوط به تعمیر و نگهداری نیز شرایط را سخت‌تر می‌کند.

تحقیقات 15 هفته پس از نابودی توربین بادی آلمان شروع شد و نتیجه‌ی آن تعمیرات گسترده و منجر به مهندسی مجدد پره‌های غول پیکر شد. تعمیر و نگهداری پیش‌بینی شده در طراحی مهندسی این توربین‌ها اهمیت زیادی دارد. نظارت بر سنسورهای باد، درجه حرارت، سرعت باد، گشتاور و ارتعاش مشکل‌ترین بخش طراحی است. هر طراحی باید شامل هشدارهای فوری و زود هنگام در مورد درجه حرارت، یکپارچگی و سیم‌کشی، در بالا و پایین خط آبی باشد.

در طی سال‌های گذشته سیستم‌های ایمنی متصل به اینترنت در خودروها، کامیون‌ها و هواپیما استاندارد شده‌اند و هزینه‌های زیادی برای سیستم‌های متصل در این زمینه شده است. مهندسی سیستم‌های شکست خورده بخشی از بودجه تحقیق و توسعه برای هر مدل جدید است. مهندسان برق ایمنی را برای اساسی‌ترین دستگاه‌ها ساخته‌اند اما سیستم پیچیده‌تر، به اطلاعات امن بیشتری نیاز دارد.

برای شبکه‌های صنعتی متصل به سازه‌های دور افتاده مانند توربین‌های بادی، سیستم‌های توسعه پذیر حائز اهمیت هستند. هر طراح نیاز به ترکیب هشدارهای اولیه، امنیت و پاسخ‌های متناسب در طرح‌های جدید توربین را دارد. استراتژی‌های نگهداری همیشه با توجه به روال عادی عملکرد دستگاه طراحی شده‌اند اما این رویه‌ها نیاز به ارتقاء جدی دارند. یک رویکرد تهاجمی‌تر این است که دستگاه مجهز به هشدار فعال شود.

بهترین سیستم‌ها در حال حاضر توانایی ترکیب بهینه‌سازی عملکرد، پیش‌بینی نیازهای تعمیر و نگهداری را دارا هستند. سیستم‌های جدید هم سریع و هم قدرتمند هستند. این مقاله می‌گوید: "توانایی منحصر به فرد این پلتفرم برای تجزیه و تحلیل ترابایت داده‌ها با زمان پاسخ دو ثانیه بیشتر باعث افزایش توانایی ما در تولید ارزش قابل‌توجهی از برنامه‌های IoT می‌شود." هر توربین بادی تحت عملیات این مطالعه، دارای بیش از 150 سنسور است که سرعت، هوا، ارتعاش و شتاب (کاهش سرعت) را بررسی می‌کنند.

نرم‌افزار هوشمند

شبکه برای محیط‌های حساس باید در هر دو جهت کار کند، هم باید بتواند از طریق سنسورها یا پراب‌ها برای انتقال داده ها به پردازنده مرکزی استفاده کند و هم تصمیم‌گیری در مورد خاموش شدن باید از طریق همان شبکه انجام شود. برای مثال، پاسخ به گرمای بیش از حد می‌تواند خاموش شدن یا کند شدن باشد.

در هر حادثه، داده‌های بیشتری می‌توانند جمع‌آوری شوند و بهتر است که شبکه بتواند "یاد بگیرد" به عملکرد خود ادامه دهد. یادگیری ماشین با ایمنی تجهیزات به عنوان اولویت اول شروع می‌شود. نمونه‌هایی از این نوع یادگیری نرم‌افزار صنعتی از جمله اتومبیل‌های خودران، تشخیص تقلب، رباتیک و شبکه‌های اجتماعی در همه‌جا هستند.

مزارع باد یک نمونه عالی از دستگاه‌های هوشمند هستند که می‌توانند به طور مستقل عمل کنند تا زمانی که چیزی که اشتباه است برطرف شود. سیستم‌های یادگیری ماشین‌ها می‌توانند به ترتیب اپراتورها را انتخاب کنند، نیاز به سیستم را حذف یا حتی یک واحد را خاموش کنند. تجربه‌های برگرفته از سیستم‌های ردیابی و عیب‌یابی در دریای شمالی، به حفظ ایمنی در مزارع توربین کوچکتر، در شبکه‌های برق شهر کمک می‌کنند. اکثر شرکت‌های آب و برق برنامه‌هایی برای انرژی باد و خورشید دارند اما هنوز در مورد هزینه‌ها، ایمنی و پشتیبانی نگران هستند.

نمونه‌های بسیاری از شرکت‌هایی که در حال طراحی برای آینده هستند وجود دارد. کشورهایی که چند سال پیش به نظر کمتر علاقه‌مند به توسعه انرژی باد و خورشید بودند اما اکنون به شدت در این زمینه سرمایه‌گذاری می‌کنند. مثلاً ترکیه طی 11 سال گذشته 12 میلیارد دلار در این راستا سرمایه‌گذاری کرده است. تولید ناخالص برق داخلی این کشور در سال 2007 به 146 مگاوات رسید؛ این در حالیست که در گزارش سال گذشته، توربین‌های بادی 6500 مگاوات برق تولید کرده‌اند.

ترکیه از جمله کشورهای در حال رشد در زمینه‌ی انرژی باد است. اگر سازندگان سخت‌افزار می‌توانند نیازهای ابزار الکترونیکی بی‌سیم خود را برآورده سازند، انرژی باد می‌تواند بخش بزرگی از این تصویر باشد.

مطالب مرتبط

کاربردهای اینترنت اشیا صنعتی و صنعت تدارکات و پشتیبانی

اینترنت اشیا صنعتی در بخش‌های مختلف فناوری از صنعت تدارکات جمله نقش کلیدی دارد. به همین منظور، در ادامه برخی از نکات تاثیرگذار در پذیرش IIoT در تدارکات بررسی می‌شوند. توجه به این نکته که تعامل این دو تکنولوژی منجر به کاهش کمبود غذا در سطح جهانی می‌گردد، حائز اهمیت است.

کاربردهای اینترنت اشیا در صنعت کشاورزی

کشاورزی در آستانه یک تغییر بزرگ قرار دارد. اینترنت اشیا (IoT) و هوش مصنوعی (AI) کشاورزان را قادر می‌سازد تا مدیریت کارامدی بر محصولات کشاورزی و دام‌ها داشته باشند. تجهیزات خودران کشاورزی، سیستم‌های پایش احشام، و راهکارهای دقیق کشاورزی، کشاورزان را توانمند می‌سازد تا جهان رو به رشد را تغذیه و محیط‌زیست ناپایدار خود را کنترل کنند.

کاربردهای اینترنت اشیا در صنعت ایمنی

در بسیاری از مناطق در سراسر جهان ساختمان‌های جدید مسکونی به سیستم‌های اطفاء حریق اتوماتیک مجهز هستند. تأثیرگذاری آن‌ها در ایمنی ساختمان‌ها انکار ناپذیر است، اما مطالعات متعدد حاکی از آن است که اثربخشی سیستم‌های اطفاء حریق بین 70 تا 93 درصد متغیر است. گرچه این رقم قابل‌ملاحظه است اما نشان دهنده‌ی ایمنی بالای این سیستم ها نیست.

راهکارهای مدیریتی IoT و چالش‌های مربوط به آن

مدیریت دستگاه‌های IoT مجموعه‌ای از چالش‌های مرتبط با امنیت و اتصال را به همراه دارد که به‌طورمعمول خارج از توانایی‌های اصلی تکنولوژی IT/OT می‌باشد.