Nobka_virtual-reality-gaming.jpg

کاربردهای AR و VR در بازی

بررسی عملکرد اپلیکیشن های واقعیت افزوده و بازی های واقعیت مجازی تبلت

بازی یکی از اپ های نوظهور واقعیت مجازیست. هر دو شرکت های اصلی مطرح بین مشتریان در فضای مجازی Oculus و HTC ریشه در صنعت بازیهای ویدیویی دارند. برای یک بازیکن مشتاق هیچ چیز هیجان انگیزتر از انتقال به فضای داخلی بازی و مبارزه با کاراکترهای تخیلی و خارق العاده نیست. برای بازیکنی که با پرسش " کدام VR را باید بخرم؟"به جای " آیا باید VR را بخرم؟" پاسخ همان است که همیشه در سناریوهای مشابه وجود داشته است. پاسخ ساده است: از بازی ها پیروی کن. بهترین راه برای تصمیم گیری اینست که به عناوین منحصر به فرد نگاه کنید و تصمیم بگیرید کدام پلتفرم VR دارای بیشترین بازی هاست که شما نمی توانید به سادگی از آن بگذرید.

ماجراهای AR با Google Ingress و Pokemon GO

ماجراهای AR با Google Ingress و Pokemon GO

همه ی بازی هایی که در فضای تکنولوژی هایی مثل AR و VR وجود دارند، به هدست های واقعیت مجازی نیاز ندارند. واقعیت افزوده که تکنولوژی افزودن عناصر مجازی به دنیای واقعیست، اپلیکیشن های خاص خود را دارد.

یکی از اولین بازی های واقعیت افزوده در سال 2012 توسط شرکت Niantic، که قبلا یک شرکت تابع گوگل بود ساخته شد. این بازی که Ingress نام دارد، مدت ها قبل از فراهم شدن نمایشگرهای head-mounted و Google Glass، از طریق گوشی های هوشمند قابل اجرا بود.

بازی محبوب Pokeman Go نیز توسط شرکت Niantic توسعه داده شد، حتی می توان گفت که بازی Ingress عامل پیشرفت واقعیت افزوده در این بازی بوده است.حال سؤال اینجاست که عملکرد بازی هایی مثل Pokeman Go و Ingress چگونه است؟ این بازی ها از Google Maps برای مشخص کردن موقعیت بازیکنان در دنیای واقعی استفاده می کنند. بازیکنان به طور مستقیم با یکدیگر تعامل ندارند ولی اغلب به صورت گروهی در بازی با هم مشارکت می کنند.

اگرچه Ingress در مقایسه با Pokeman Go قدیمی به نظر می رسد، ولی نقطه ی عطف بازی های واقعیت افزوده است. بازی های AR با قرار دادن بازیکنان در موقعیت های فیزیکی دنیای واقعی و ایجاد ارتباط با هدف های مجازی، دنیای واقعی و مجازی را با هم ادغام می کند. در واقع بازی Ingress اساس شکل گیری همه ی بازی های واقعیت افزوده است که در آینده بازی خواهیم کرد.

بازی های VR و تعاملات اجتماعی

بازی های VR و تعاملات اجتماعی VR Cade

اگرچه تجهیزات مورد نیاز واقعیت مجازی برای مشتریان این بازی ها در دسترس است، اما تعداد زیادی از این تجهیزات وجود دارند که هنوز قابل استفاده نیستند و شرکت های اختصاصی می توانند آن ها را ارائه دهند. برای مثال HTC Vive می تواند با ایجاد یک فضای مجازی در یک اتاق بزرگ و خالی موقعیت جذاب تری را برای بازیکنان ایجاد کند.

واقعیت مجازی می تواند کاری فوق العاده برای صنعت بازی انجام دهد و به همین دلیل سرمایه گذاران و توسعه دهندگان در این زمینه سرمایه گذاری کرده اند. در این راستا راه حل های تجاری مانند VR Cade که فراتر از ارائه خدمات در خانه هستند، وجود دارد. توسعه دهنده ی بازی های ویدیویی مثل Starbreeze با IMAX برای ایجاد مرکز سرگرمی در لس آنجلس، مشارکت و همکاری کرده اند و تلاش های مشابهی به نام Validity Club برای کسب و کار در روسیه نیز باز شده است.
بهترین جنبه ی این توسعه ایجاد تعاملات اجتماعی از طریق بازیست. اگرچه بازی های چند نفره “Couch-co-up”  ، که در آن بازیکنان یک صفحه نمایش را به اشتراک می گذارند در حال حاضر وجود دارند، اما روند پیشرفت بازی ها به صورت انفرادی بیشتر شده است. حتی بازی های قدیمی چند نفره مثل Halo بدون حضور فیزیکی دیگران، به صورت آنلاین بازی می شود.

در مقابل VR می تواند بازیکنان را وارد دنیای مجازی کند که در آن نه تنها خود بلکه چگونگی قرار گرفتن دیگر بازیکنان را هم ببینند. این مسئله باعث تعاملات اجتماعی بیشتر بین افراد هم در دنیای مجازی و هم در واقعیت می شود.

بازی های Tabletop و واقعیت مجازی

بازی های Tabletop و واقعیت مجازی Altspace VR، V20

واقعیت مجازی شیوه های جالبی را برای بازی های قدیمی، ابداع کرده است. بازی های tabletop که شامل بازی های چند نفره و بازی های تخته ای می شوند، به عرصه ی واقعیت مجازی وارد شده اند.

اپلیکیشن اجتماعی واقعیت مجازی Altspace VR، اخیرا V20 را معرفی کرده است، سیستمی که توسط آن بازیکنان می توانند تجربه ی خوبی از حضور در دنیای مجازی بازی ها کسب کنند و از آن لذت ببرند. Altspace تنظیمات مربوط به بازی ها را فراهم می کند و بازیکنان می توانند طبق قواعد مورد علاقه ی خود، بازی را انجام دهند.
Simulator Tabletop که با HTC Vive سازگار است، از طیف گسترده ای از مجموعه قوانین و بازی های تخته ای پشتیبانی می کند و اجازه می دهد، افرادی که از نظر جغرافیایی از هم دور هستند، بتوانند با یکدیگر بازی کنند.

تکنولوژی VR بر اساس بازی ها شکل گرفته است. بازی یکی از بخش های مهمی است که علاقمندان به تکنولوژی برای سرگرمی و لذت بردن ار آن استفاده می کنند. به کارگیری این تکنولوژی در حال رشد است و مدیران و افراد مؤثر در هر صنعتی، فراگیر شدن این تکنولوژی را در همه ی زمینه ها پیش بینی می کنند.