گوگل با ARCore به جشن واقعیت افزوده پیوست

گوگل با ARCore به جشن واقعیت افزوده پیوست

واقعیت افزوده (AR) چیزی است که به نظر می رسد همه ی افراد درگیر با تکنولوژی، بر موفقیت آن در آینده اتفاق نظر دارند. اما مردم با استفاده از تکنولوژی AR چه کارهایی انجام خواهند داد؟ چه نوع محصولات و خدماتی لازم است؟ از چه سیستم عامل هایی در این زمینه استفاده خواهند کرد ؟ هدف و نیازهای اساسی ِتوسعه دهندگان برای تولیدات انبوه محصولات AR چیست ؟ اغلب شرکت ها فعالیت ها و برنامه ریزی خود را بر اساس نیازمندی ها و کشش بازار و صنعت تنظیم می کنند.

واقعیت افزوده AR

در پست قبلی در مورد کیت توسعه واقعیت افزوده اپل با نام ARKit نوشتیم رجوع کنید به این مطلب، در ادامه ی این پست در مورد کیت توسعه گوگل خواهید خواند. گوگل اولین بسته توسعه نرم افزاری خود را که ARCore  نامیده می شود راه اندازی کرده تا به توسعه دهندگان AR  برای تولید چیزهای جالب کمک کند.

این نرم افزار بر روی بیشتر گوشی های جدید اندرویدی کار می کند و به سخت افزار خاصی مثل دوربین دوگانه نیاز ندارد و در آن خبری از اختلال در سنسور پروژه ی تانگو، نیست. تکنولوژیِ AR و VR در گوگل همیشه بر قابلیت کارکرد برای همه ی افراد، متمرکز بوده است ، اما  صراحتا می توان گفت استفاده از این نرم افزار ARcore))  برای همه امکان پذیر نیست با این حال روی صد میلیون گوشی اندرویدی  کار خواهد کرد که هر روز به تعدادشان افزوده می شود، این شروع خوبیست .

ARCore SDK سه چیز جدید در ابزارهای توسعه دهندگان قرار خواهد داد . این برنامه ، ردیابی حرکت فوق العاده ای با استفاده از سنسورهای گوشی و دوربین شما ارائه می دهد تا بدین ترتیب اشیاء مجازی را در جای خود ساکن نگه دارد.  همینطور میزها، کف زمین، فرش ها و دیوارها را شناسایی می کند تا شما بتوانید وسایل را در محل مناسب خود قرار دهید و همچنین ARCore نورپردازی را با توجه به موقعیت مکانی شما تنظیم میکند که باعث می شود اشیاء داخل اتاق واقعی تر به نظر برسند. برنامه نویسانی که با Unity و Unreal Engines  کار می کنند می توانند در محیط ARCore کار کنند یا از یک جاوای معمولی و ابزارهای OpenGL استفاده کنند. همگام با دیگر ابزارهای تولید محتوای گوگل مانند Blocks، Tilte Brush و سرویس موقعیت یابی مجازی ( که AR را نه در ابعاد یک اتاق بلکه در مقیاس جهانی توسعه داده است) و گوگل، بدین ترتیب AR بطرز شگفت انگیزی توسعه داده میشود.

گوگل با ARCore به جشن واقعیت افزوده پیوست

به عنوان اطلاعات مختصری که در محصولات جدید نیاز به دانستن آن است، لازم است از تجربه ی یکی از بلاگرهای معروف حوزه تکنولوژی بنویسیم:

« من چند نسخه ی اولیه از دموی ARCore را امتحان کردم . در ابتدا، من به ساخت یک دهکده مجازی بر روی یکtabletop س در یکی از دفاتر گوگل کمک کردم . من یک جفت درخت سبز کوچک، یک خانه، یک کوه و دو عروسک اندروید را جایگذاری کردم. درست عمل نکردند و یکی از درخت ها به صورت مختصر ناپدید شد اما بیشترشان در جای خود  باقی ماندند. ( زیاد چشمگیر نبود اما از نظر فنی قابل توجه بود. )

در ادامه، نیکیل چانداک، مدیر محصول AR گوگل، یک نسخه  اقتباسی از فیلم جادوگر شهر اُز راکه در اصل برای گوگل تانگو ساخته شده بود، به من نشان داد. ما در گوشه ای از اتاق یک شیر را محبوس کردیم که خم شد و لبخند زد. نورپردازی دقیق صحنه، محل دقیق سایه ها را مشخص می کرد.

آخرین نسخه ی دمو، ARCore هیجان انگیزتر بود. چانداک سایت دکوراسیون خانه ی Wayfair را در یک مرورگر آزمایشی راه اندازی کرد، این مرورگر به نحوی طراحی شده که به افراد اجازه ساختن وب سایت هایی با قابلیت AR را میدهد. مرورگری که با ARCore روی اندروید و ARKit روی سیستم عامل آیفون(iOS) کار می کند، خیلی به نسخه آینده گوگل کروم شبیه است . چانداک دوربین مرورگر که زمین را نشان می داد، باز کرد. او یک مکعب را روی زمین کشید و  اندازه ی طول، عرض و ارتفاع آن را درسایت Wayfair مشخص کرد.Wayfair درون این مکعب را با یک صندلی که کاملا متناسب با اندازه های داده شده بود، پر کرد که چانداک می توانست اطراف آن راه برود و وجود یک چیز واقعی در اتاق نشینمن را بررسی کند. صندلی مطابقتی با دکوراسیون اتاق نداشت، اما کار دمو عالی بود.»

ARCore مشخصا و به طور کلی در زمینه ی تکنولوژی AR تازه نخستین گام هایش را برداشته است. چانداک به این موضوع اشاره می کند که بسیاری از اپ های اولیه تلفن همراه به پیچیدگی "روی صفحه نمایش ضربه بزنید تا صدای خنده دار بدهد!" بوده است. او می گوید : ما هنوز حتی در همان دوران اولیه برای تکنولوژی AR هم نیستیم . گوگل نگران آنچه تکنولوژی AR در آینده به نظر خواهد آمد نیست، در عوض روی فراهم کردن ابزارهای سرگرمی برای مردم و در عین حال کار کردن در زمینه ی بهترین استفاده از تکنولوژی AR در اپ های موجود و آینده تمرکز کرده است

گوگل اولین پیشرو در این برنامه نیست . ماه ها پیش فیس بوک پلتفرم واقعیت افزوده AR Studio را در کنفرانس توسعه خود معرفی کرد . پس از آن خیلی زود اپل ARKit را معرفی کرد و توسعه دهندگان قبل از راه اندازی رسمی  آن ،در حال ساخت ابزارهای سرگرم کننده و جالب با نرم افزارهای اپل هستند و از سوی دیگر مایکروسافت سالهاست که بر روی Hololens  کار می کند.

با نگاهی به چشم انداز تکنولوژی AR ،به نظر می رسد که گوگل دیر به این جمع پیوسته است . اما، Clay Bavor ، معاونت واقعیت مجازی و واقعیت افزوده گوگل معتقد است آن ها می توانند از رقبا پیشی بگیرند: «زمانی که ARCore رسما در  این زمستان راه اندازی شود حتی نیازی به بروزرسانی نرم افزار ندارد . شما یک روز از خواب بیدار خواهید شد و یک دستگاه واقعیت افزوده در گوشیتان خواهید داشت که عنوان نرم افزار توسعه می یابد، حتی می تواند بخشی از مرورگر محبوب گوگل کروم باشد . گوگل معیارهایی متفاوت با دیگران دارد .»

گوگل با چالش های بزرگی برای ساخت ابزارهای تکنولوژی AR درگیر است که این تکنولوژی  فقط روی یک تبلت یا یک گوشی ( مانند ARKit اپل ) قابل اجرا نباشد بلکه در انواع وسیعی از دستگاه ها با تراشه ها، دوربین ها و نرم افزارهای مختلف کارایی داشته باشد. گوگل برای توسعه و کسب تکنولوژی های جدید با مشکلات زیادی روبرو است. رویای واقعیت مجازی VR همه ی دنیا را فرا نگرفته است، حتی با میلیاردها کاربر اندرویدی آنها حریف توسعه دهندگان سیستم عامل اپل نشدند . اما هنوز زود است . در این دنیای وحشی و در هم واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، هنوز کسی  چیزی برنده نشده است.