کاربردهای کسب و کار واقعیت مجازی

کاربرد های AR و VR در کسب و کار

بررسی چگونگی عملکرد اپلیکیشن هایی مثل خلاق بودن در محل کار و آموزش از طریق واقعیت مجازی که مورد استفاده قرار می گیرد.

واقعیت مجازی به یک کسب و کار بزرگ تبدیل شده است و امکان دسترسی به آن یکی از پیشرفت های نادر و هیجان انگیز است که قابل چشم پوشی نیست و باعث شکوفایی قوه ی تخیل می شود. جنبه ی سرگرمی تکنولوژی VR، به خوبی هم خانواده هایش AR و MR واضح ترین بخش از این تکنولوژیست. سفر کردن به جاهای واقعی یا تخیلی، پرواز در فضا و تعامل با موجودات خارق العاده، انواع VR است که به راحتی به ذهن خطور می کند. سرگرمی تنها بخشی از VR نیست که مؤثر بوده است، رهبران فکری در دنیای تجارت تشخیص داده اند که محل کار، پتانسیل لازم برای ورود اپلیکیشن های کاربردی را دارد، از این رو توسعه دهندگان برای وارد کردن این نوع اپلیکیشن ها در بازار تمام تلاش خود را به کار گرفته اند.

آموزش از راه دور کارمندان با استفاده از تکنولوژی VR

با افزایش استفاده از اینترنت و سازماندهی کارها از راه دور، شرکت های امروزی بیشتر از هر زمان دیگری ار لحاظ جغرافیایی پراکنده شده اند. ممکن است کارمندان یک شرکت در یک شهر و حتی یک کشور زندگی نکنند. اگرچه این روند رضایت خاطر و بهره وری کار کارمندان را به همراه داشته است، اما جنبه های منفی خود را نیز دارد. بر اساس انجمن توسعه استعدادهای درخشان (ATD)، شرکت ها به طور متوسط به ازای هر کارمند مبلغ 1208 دلار صرف آموزش مهارت های لازم برای انجام کار مربوطه می کنند. تقریبا 2/3 این مبلغ صرف اموری مثل مسافرت مربی ، توسعه ی دوره های آموزشی و... می شود، که جدا از حقوقیست که به مربی پرداخت می گردد .

توسعه ی تکنولوژی VR در حالیکه تاثیرات آموزش را افزایش می دهد، منجر به کاهش این هزینه ها نیز می گردد. در دنیای مجازی یک مربی می تواند در یک کلاس به کارمندانی که در سراسر دنیا زندگی می کنند، آموزش دهد. این تکنولوژی تحت تاثیر فواصل فیزیکی قرار نمی گیرد و عملکرد آن نشان دهنده ی مشارکت بیشتری در تماس های تلفنی یا کنفرانس های ویدیویی بوده است. دوره های شبیه سازی نیز از مزایای VR بهره مند شده اند. برای کارمندانی که وظایف پیچیده را با استفاده از ماشین آلات یا نحوه ی برخورد با موقعیت های غیر منتظره را یاد می گیرند، یک محیط مجازی تجربه ی عملی ارزشمندی را فراهم می کند.

سازمان داده های واقعیت ترکیبی

سازمان داده های واقعیت ترکیبی

تکنولوژی اغلب از موضوعات علمی تخیلی تقلید می کند. به طور مثال اینترنت مدرن توسط ویلیام گیبسون و دیگر نویسندگان بلافاصله پس از ظهور اولین شبکه های کامپیوتری، پیش بینی شده بود. خلاقیت های زیادی در رسانه های محبوب دیده می شود که هنوز در دنیای واقعی وجود ندارد، مشاور علمی Minority Report به تازگی اتاقی به اسم  Mezzanineساخته است که در واقع یک فضای واقعیت ترکیبی است و هدف آن اتصال یک شرکت به شرکت های بزرگتر برای کشف راه حل ها و همکاری بیشتر است. برای کسانیکه به این نوع فضا و بودجه دسترسی ندارند، هدست های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، پیشنهاد دیگری ارائه می دهند. VR می تواند راه آسانی  برای انتقال کاربر به طور کامل به محل کار خود، فضایی پر از داده ها و نمودارها و تصاویر فراهم کند. همچنین AR با ادغام یادداشت های دست نوشته، اسناد چاپ شده و اشیا فیزیکی در خط رابط بین شرکت ها، می تواند فضای ملموس تری را ایجاد کند.

اجتماع و همکاری واقعیت مجازی

بهترین جنبه ی واقعیت مجازی، حداقل از نقطه نظر بهره وری در محل کار، امکان استفاده ی آن فراتر از مرزهاست. هر آنچه که این تکنولوژی را برای آموزش کارمندان مؤثر می کند، برای همکاری و تعامل هم سودمند کرده است. 

اعضای یک تیم در سراسر جهان می توانند در یک اتاق کنفرانس مجازی با اشاره کردن و استفاده از زبان بدن با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. البته هیچ دلیلی برای وجود یک اتاق کنفرانس واقعی وجود ندارد. اعضای یک تیم می توانند با استفاده از VR به راحتی، حتی در بالای قله ی اورست یا فضای بیرون از محیط کار نیز ملاقات داشته باشند. 

این موضوع برای کارمندان انفرادی هم صدق می کند. همکاری یک امر مهم در دنیای امروز است، با این حال گاهی نیاز به تمرکز بر روی کار فردی بدون سر و صدا و حواس پرتی از سمت همکاران، احساس می شود. واقعیت مجازی می تواند این کار را انجام دهد، به این ترتیب کارمندان می توانند به وظایفی که بر عهده ی آن ها گذاشته شده، مشغول شوند. در آینده وجود یک دفتر فیزیکی که در آن برخی از کارمندان به صورت انفرادی در کابین های مجازی خود مشغول به کار هستند، غیر عادی نخواهد بود.