10 فناوری برتر و نوظهور اینترنت اشیا که باید بشناسید!

10 فناوری برتر و نوظهور اینترنت اشیا که باید بشناسید

فناوری‌های اینترنت اشیا (IoT) تأثیر بسیار گسترده‌ای در سازمان‌ها خواهد داشت و روی استراتژی تجارت، مدیریت ریسک و طیف گسترده‌ای از زمینه‌های فنی نظیر معماری و طراحی شبکه تأثیر می‌گذارد.

اینترنت اشیا IoT

نیک جونز معاون و تحلیلگر برجسته گارتنر می‌گوید اینترنت اشیا طیف گسترده‌ای از فناوری‌ها و مهارت‌های جدیدی را بوجود می‌آورد که هنوز بسیاری از شرکت‌ها آنها را به دست نیاورده‌اند. فناوری‌های اینترنت اشیا (IoT) تأثیر بسیار گسترده‌ای در سازمان‌ها خواهد داشت و روی استراتژی تجارت، مدیریت ریسک و طیف گسترده‌ای از زمینه‌های فنی نظیر معماری و طراحی شبکه تأثیر می‌گذارد.

طبق گفته جونز 10 فناوری برتر اینترنت اشیا (IoT) که در حال ظهور هستند عبارتند از:

1. امنیت در اینترنت اشیا (IoT): فناوری‌های امنیتی برای محافظت از تجهیزات اینترنت اشیا IoT و پلتفرم‌ها در برابر حملاتی که باعث و از دست رفتن اطلاعات می‌شود، رمزگذاری ارتباطات و رفع چالش‌های جدید نظیر جعل هویت یا حملاتی که باعث تخلیه باتری‌ها می‌شود، نیاز خواهد بود. امنیت در اینترنت اشیا IoTبا این واقعیت که بسیاری از موارد از پردازنده‌های ساده و سیستم‌عامل‌ها ممکن است از رویکردهای پیشرفته امنیتی پشتیبانی نکنند، پیچیده‌تر خواهد شد.

2. تجزیه و تحلیل در اینترنت اشیا (IoT): مدلهای تجاری اینترنت اشیا IoT از اطلاعات جمع‌آوری شده توسط "اشیا" به طرق مختلف استفاده می‌کنند که به ابزارها و الگوریتم‌های جدید تحلیلی نیاز دارند. با افزایش حجم داده‌ها در طی پنج سال آینده ممکن است نیازهای تجزیه‌وتحلیل سنتی حذف شود.

3. مدیریت تجهیزات دراینترنت اشیا (IoT): "اشیا" در طولانی مدت نیاز به مدیریت و نظارت دارند از جمله نظارت بر دستگاه، بروزرسانی سیستم‌عامل و نرم‌افزار، تشخیص، تحلیل خرابی و گزارش دهی، مدیریت فیزیکی و مدیریت امنیتی. ابزارها باید بتوانند هزاران و شاید حتی میلیون‌ها دستگاه را مدیریت و نظارت کنند.

4. شبکه‌های کم‌مصرف و کوتاه برد اینترنت اشیا (IoT): شبکه‌های کم‌مصرف با برد کوتاه بی‌سیم اینترنت اشیا (IoT) تا سال 2025 افزایش می‌یابند و اتصالاتی بسیار فراتر از شبکه‌های اینترنت اشیا(IoT) با مساحت گسترده کاربردی خواهند شد.

5. شبکه‌های کم‌مصرف و برد بلند در اینترنت اشیا (IoT): شبکه‌های سلولی سنتی ترکیبی مناسب از ویژگی‌های فنی و هزینه عملیاتی را برای کاربردهای اینترنت اشیا (IoT) که نیاز به پوشش منطقه گسترده دارند را همراه با پهنای باند نسبتاً کم، عمر باتری خوب ، سخت‌افزار کم و هزینه عملیاتی کم و تراکم اتصال بالا ارائه نمی‌دهد. به همین علت استانداردهای در حال ظهور IoT نظیرباند باریک راه‌حل این موضوع خواهند بود.

6. پردازنده‌هایاینترنت اشیا (IoT): پردازنده‌ها و معماری‌های مورد استفاده درتجهیزات اینترنت اشیا (IoT) بسیاری از قابلیت‌های آنها را تعریف می‌کنند، از جمله اینکه آیا آنها قادر به برقراری امنیت و رمزگذاری قوی همراه با صرفه‌جویی در مصرف برق هستند یا خیر. همچنین اینکه آیا از مهارت کافی برای پشتیبانی از یک سیستم‌عامل ،به‌روزرسانی و عوامل مدیریت دستگاه تعبیه شده برخوردار هستند یا خیر. بنابراین انتخاب پردازنده مهارت‌های فنی عمیقی را طلب می‌کند.

7. سیستم‌عامل‌های اینترنت اشیا (IoT): سیستم‌عامل‌های سنتی نظیرWindows و iOS برای کاربردهای اینترنت اشیا IoT طراحی نشده بودند. آنها انرژی زیادی مصرف می‌کنند و به پردازنده‌های سریع احتیاج دارند و در برخی موارد فاقد ویژگی‌هایی نظیر پاسخ در زمان واقعی هستند. همچنین دارای یک حافظه بسیار بزرگ برای دستگاه‌های کوچک هستند و ممکن است از تراشه‌هایی که توسعه دهندگان IoT استفاده می‌کنند پشتیبانی نکنند. در نتیجه طیف گسترده‌ای از سیستم‌عامل‌های خاص IoT ، متناسب با بسیاری از نیازهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مختلف تولید شده است.

8. پردازش جریان داده‌ها: برخی از کاربردهای IoT نرخ داده‌های بسیار بالایی را تولید می‌کنند که باید در زمان واقعی آنالیز شوند. سیستم‌هایی که ده‌ها هزار واقعه در هر ثانیه ایجاد می‌کنند و میلیون‌ها رویداد را در هر ثانیه در ارائه می‌دهند. برای پرداختن به چنین الزاماتی سیستم‌عامل‌های محاسباتی توزیع شده پدید آمده‌اند که می‌توانند جریان داده‌های با سرعت بسیار بالا را پردازش کرده و وظایفی از قبیل آنالیز در زمان واقعی و شناسایی الگوی را انجام دهند.

9. بسترهای نرم‌افزاری در اینترنت اشیا (IoT): پلتفرم‌های IoT بسیاری از مؤلفه‌های زیرساخت یک سیستم IoT را به یک محصول واحد متصل می‌کند. خدمات ارائه شده توسط چنین سیستم‌عامل‌ها در سه دسته اصلی قرار می‌گیرند:

  • کنترل و عملکرد دستگاه‌های سطح پایین مانند ارتباطات، نظارت و مدیریت دستگاه امنیت و بروزرسانی سیستم‌عامل
  • دریافت داده‌ها، تحول و مدیریت داده‌های IoT
  • توسعه برنامه IoT ، از جمله منطق رویداد محور ، برنامه‌نویسی ، تجسم ، آنالیز و سازگاری برای اتصال به سیستم‌های سازمانی.

10. استانداردهاو اکوسیستم اینترنت اشیا (IoT): استانداردها و رابط‌های برنامه‌نویسی مرتبط با آنها (API) ضروری هستند زیرا تجهیزات IoT نیاز به تعامل و برقراری ارتباط دارند و بسیاری از مدلهای تجاری IoT به اشتراک داده بین دستگاهها و سازمانهای مختلف متکی هستند. بسیاری از اکوسیستم‌های IoT پدیدار می‌شوند و سازمانهایی که محصولات را تولید می‌کنند ممکن است مجبور شوند انواع مختلفی را برای پشتیبانی از استانداردها یا اکوسیستم‌های مختلف ایجاد کنند باعث پیشرفت استانداردها و ظهور استانداردهای جدید و API ها ، محصولات را به روز شوند.

مطالب مرتبط

شبکه‌های هوشمند-بخش اول

شبکه هوشمند یک شبکه الکتریکی است که شامل انواع عملکرد و اقدامات انرژی از جمله کنتورهای هوشمند، لوازم هوشمند، منابع انرژی تجدید پذیر و منابع کارآمد انرژی، تهویه برق و کنترل تولید و توزیع برق است.

هر آنچه که باید در مورد پروتکل LoRa بدانید-بخش اول

شبکه دوربرد کم‌توان LPWAN یا LPWA یا شبکه کم‌توان LPN نوعی شبکه ارتباطی بی‌سیم در ناحیه گسترده است که به منظور ایجاد ارتباطات دوربرد با نرخ بیت کم طراحی شده است. شبکه LPWAN عمر باتری تجهیزات را تا چند سال افزایش می‌دهد و برای سنسورها و برنامه‌هایی طراحی شده است که نیاز به ارسال مقادیر کمی از داده‌ها در مسافت‌های طولانی و چند بار در ساعت از محیط‌های مختلف دارند.

انواع شبکه‌های ارتباطی اینترنت اشیا

اتصال اشیا به اینترنت یک جز اساسی از اینترنت اشیا است اما وقتی می‌توان این فناروی را ارزیابی کرد که بدانیم چه نوع ارتباطی برای شبکه IoT مناسب است. تلفن همراه، ماهواره، WiFi، بلوتوث، RFID، NFC، LPWAN و اترنت همه روش‌های ممکن برای اتصال یک سنسور یا دستگاه هستند و هر یک از این گزینه‌ها را می‌توان به روش‌های مختلفی ارائه داد.

پروتکل ارتباطی دوربرد و کم‌مصرف اینترنت اشیا یا NB-IoT چیست؟

با توجه به اینکه تعداد تجهیزات اینترنت اشیا (IoT) تا سال 2025 به 75 میلیارد دستگاه می‌رسد، برای پشتیبانی از آنها به شبکه‌های بی‌سیم با پوشش گسترده نیاز داریم.