3 مورد از ارزشمندترین کاربردهای هوش مصنوعی در مراقبت‌های بهداشتی

3 مورد از ارزشمندترین کاربردهای هوش مصنوعی در مراقبت‌های بهداشتی

هوش مصنوعی یک موتور در حال رشد برای بخش مراقبت‌های بهداشتی در آینده‌ای نه‌چندان دور است. گزارش اخیر Accenture استفاده از اپلیکیشن‌های AI در مراقبت‌های بهداشتی و چگونگی تأثیر بالقوه‌ی این فناوری در کاهش هزینه‌ها را مطرح می‌کند. بر اساس نتایج این گزارش، اپلیکیشن‌های AI در مراقبت‌های بهداشتی تا سال 2026 ، سالانه 150 میلیارد دلار در اقتصاد سلامت ایالات‌متحده صرفه‌جویی خواهند کرد.

هوش مصنوعی AI

این گزارش بر 10 برنامه کاربردی AI متمرکزشده است که توانایی تأثیر کوتاه‌مدت در پزشکی را دارد و هر برنامه را برای ارزیابی ارزش تخمینی مربوطه تحلیل می‌کند. محققان احتمال پذیرش هر برنامه و تأثیر آن در اقتصاد سلامت را در نظر گرفته اند‌.

با توجه به یافته‌های این گزارش ، سه برنامه کاربردی AI با بالاترین ارزش در مراقبت‌های بهداشتی، در ادامه مطرح می‌شوند:

  • ربات دستیار برای جراحی : ارزش تخمینی 40 میلیارد دلار

جراحی‌های روباتیک نسبت به جراحی‌هایی که توسط انسان‌ها انجام می‌شوند ایمن‌تر هستند چراکه برش‌های جراحی توسط ربات‌ها با دقت بیشتری انجام می‌شود.
جراحی رباتیک ترکیبی از اطلاعات تجربی جراحی واقعی برای بهبود روش‌های جراحی است. در این روش، گروه‌های جراحی ، داده‌ها را از سوابق پزشکی بیمار استخراج کرده و با داده‌های عملیاتی به هنگام برای بهبود در نتایج جراحی ادغام می‌کنند. این تکنیک دقت دستگاه را بهبود می‌بخشد و می‌تواند منجر به کاهش 21 درصدی طول اقامت بیمار در بیمارستان شود.
با به‌کارگیری این تکنولوژی جراحان طیف وسیعی از روش‌های پیچیده را با انعطاف‌پذیری و کنترل بیشتر انجام می‌دهند. این تکنیک که به‌عنوان تکنیک داوینچی شناخته‌شده است ، به‌عنوان پیشرفته‌ترین نوع جراحی در جهان شناخته می‌شود. داوینچی دارای اندام‌های روباتیک با ابزار جراحی هوشمند است که دیدی وسیع و سه‌بعدی از محل جراحی را فراهم می‌کند. جراح ، بازوی دستگاه را از یک کنسول کامپیوتر در نزدیکی میز کار خودکنترل می‌کند. این روش باعث موفقیت در جراحی و کاهش حاشیه خطا می‌گردد.

  • دستیاران پرستاری مجازی: ارزش تخمینی 20 میلیارد دلار

دستیاران مراقبت‌های پرستاری می‌توانند بازدیدهای غیرضروری در بیمارستان و مسئولیت‌های متخصصین بهداشتی را کاهش دهند. بر اساس گزارش Syneos Health Communications ، 64 درصد از بیماران اظهار داشتند که با دستیارهای پرستار AI راحت‌تر هستند چراکه این دستیاران با پاسخگویی و نظارت 24/7 توانایی پاسخگویی به سؤالات درباره‌ی داروها و دیگر پشتیبانی‌ها رادارند.
از اهداف کلیدی این فناوری این است که بیماران و ارائه‌دهندگان خدمات مراقبتی از ارتباطات بین دفاتر اداری و پذیرش مجدد در بیمارستان جلوگیر کنند. این دستیاران مجازی از یک طبقه بندی اختصاصی استفاده می‌کنند و به کاربران گوش‌داده و پاسخ می‌دهد.

دستیار پرستار به نام Angel یکی از نمونه‌های خوب پرستار مجازی است. ای ربات با استفاده از صدا و هوش مصنوعی، سلامت فرد بیمار را کنترل می‌کند تا گزارش‌های پزشکی را با هزینه‌ی پایین‌تر فراهم کند. این دستیار قابلیت مدیریت، نظارت و ارتباط با استفاده از بینش منحصربه‌فرد و اعلان‌های به هنگام را دارد.

  • کمک‌های عملیاتی اداری: ارزش تخمینی 18 میلیارد دلار

اتوماسیون گردش کار اداری تضمین می‌کند که ارائه‌دهندگان خدمات ، مسائل فوری را در الویت قرار می‌دهند و همچنین می‌توانند به پزشکان ، پرستاران و دستیاران کمک کنند تا در زمان انجام وظایف معمول صرفه‌جویی کنند. برخی از اپلیکیشن های AI در بخش اجرایی عبارت‌اند از تبدیل رونوشت‌های صوتی به متن که به‌طور خودکار مراقبت‌های غیرپزشکی مانند یادداشت‌های نمودار و تجویز دارو را انجام می‌دهند.

یک مثال خوب در این زمینه شرکت Naunce است. این شرکت راهکارهای مبتنی بر AI را فراهم می‌کند که به یادگیری ماشین به ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی در کاهش زمان‌بندی اسناد و بهبود کیفیت گزارش کمک می‌کند. مستندات پزشکی مانند این به ارائه‌ی خدمات بالینی به هنگام و دریافت تاریخچه‌ی بالینی دقیق و توصیه‌های سازگار کمک می‌کند.

درحالی‌که پیشرفت‌هایی مانند این می‌تواند خطاهای انسانی را کاهش و نتایج کلی و اعتماد مصرف‌کننده را افزایش دهد، بسیاری هنوز کاربرد عملی AI در مراقبت‌های بهداشتی را مورد سؤال قرار می‌دهند. بیماران و مراقبان به‌طور یکسان نگران عدم نظارت انسانی و احتمال اشتباهات دستگاه که می‌تواند منجر به سوء مدیریت در مراقبت شود، هستند. این در حالی است که حفظ حریم خصوصی یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های مراقبت‌های بهداشتی وابسته به AI است. علی‌رغم چنین نگرانی‌هایی مشارکت AI در مراقبت‌های بهداشتی اجتناب‌ناپذیر است.