4 روش برتر پیاده‌سازی اینترنت اشیا در صنایع مواد غذایی

4 روش برتر پیاده‌سازی اینترنت اشیا در صنایع مواد غذایی

پیشرفت‌های بزرگ فناوری در چند سال گذشته باعث ایجاد اختلال در اقتصاد شده است. یکی از بزرگترین چالش‌هایی که نیاز به اینترنت را افزایش داده است، تجهیزات اینترنت اشیا (IoT) هستند.

اینترنت اشیا IoT

پیشرفت‌های بزرگ فناوری در چند سال گذشته باعث ایجاد اختلال در اقتصاد شده است. یکی از بزرگترین چالش‌هایی که نیاز به اینترنت را افزایش داده است، تجهیزات اینترنت اشیا (IoT) هستند. دستگاه‌ها و سنسورهای IoT برای جمع‌آوری و ذخیره مقادیر عظیمی از داده‌هایی از قبیل دما و رطوبت خاک استفاده شوند و مزایای متنوعی را برای مشاغل صنعت مواد غذایی فراهم کنند. در ادامه چهار روش برتر ارائه فناوری اینترنت اشیا (IoT) در صنایع غذایی را توضیح خواهیم داد.

1. تعمیرات و نگهداری قابل پیش‌بینی

پیش‌بینی نگهداری و تعمیرات تجهیزات یکی از کاربردهای محبوب اینترنت اشیا (IoT) در صنایع است. دستگاه‌های IoT متغیرهای مختلف مربوط به یک قطعه ماشین‌آلات خاص را ردیابی و ذخیره می‌کنند. مانند دمای کار، زمان‌بندی و لرزش‌ها سپس سیستم IoT آن اطلاعات را با استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته و داده‌های تاریخی تجزیه‌وتحلیل می‌کند تا بطور مؤثر پیش‌بینی کند چه زمانی و کدام دستگاه به تعمیر و نگهداری نیاز دارد یا در آستانه خرابی است.

برخی از سیستم‌های تعمیر و نگهداری پیشگیرانه حتی دستگاه‌هایی را که در معرض خرابی قرار دارند را خاموش می‌کنند و احتمال آسیب‌دیدگی به کارمندان را کاهش می‌دهند. با استفاده از این تکنیک، مشاغل موجود در صنایع غذایی امکان کاهش یا از بین رفتن خرابی در نتیجه خرابی یا آسیب دیدن دستگاه و همچنین کاهش هزینه‌های کلی تعمیر و نگهداری دستگاه را دارند. این تغییر می‌تواند پس‌انداز بزرگی را برای شرکت‌های بزرگ تولید فراوری مواد غذایی و همچنین شرکتهای کوچکتر غذایی که به ماشین‌های منفرد تکیه می‌کنند، فراهم کند.

2. کنترل از راه دور

یکی از بزرگترین مزایای سیستم‌های دیجیتالی و اینترنت اشیا (IoT) این است که آنها می‌توانند کارمندان را از راه دور به سیستم‌های مهم متصل کنند.

به‌عنوان‌مثال با دسترسی از راه دور به سیستم‌های بحرانی، کارگران می‌توانند درجه حرارت موجود در سردخانه را تنظیم کرده و از هدر رفتن محصول و سایر اقلام حساس غذایی به شرایط نامساعد محیطی جلوگیری کنند. فناوری از راه دور همچنین می تواند اعضای تیم را هنگام تحویل کالای تازه هشدار دهد و مدت زمان لازم برای انتظار بار را قبل از پردازش و کاهش خطر سرقت یا آسیب کاهش می‌دهد.

3- کاهش ضایعات

هر سال مقادیر زیادی مواد غذایی هدر می‌رود طبق گفته شورای ملی دفاع از منابع طبیعی (NRDC) حدود 40 درصد از مواد غذایی از مزارع به دست مصرف کننده نهایی نمی‌رسند. فناوری اینترنت اشیا (IoT) را می‌توان به روشهایی اجرا کرد که باعث کاهش این سطح ضایعات می‌شود.

به‌عنوان‌مثال سنسورهای IoT می‌توانند بلافاصله پس از برداشت در پالت‌ها قرار بگیرند و برای ردیابی دو فاکتور اطلاعاتی زمان و دما مورد استفاده قرار گیرند.

با ورود پالت‌ها به انبار اطلاعات زیادی را در اختیار شما قرار می‌گیرد که می‌تواند توسط الگوریتم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی (AI) تجزیه‌وتحلیل شود تا مشخص کند کدام پالت‌ها به احتمال زیاد خراب می‌شوند. سپس تیم انبارداری می‌تواند در صورت لزوم رطوبت اضافی یا دمای پایینتری را برای آن فراهم کند تا حد امکان تازه نگه‌داشته شوند.

با پیاده‌سازی اینترنت اشیا که باعث کاهش ضایعات مواد غذایی همراه با سایر فناوری‌های صنعتی می‌شود مواردی نظیر فاضلاب نیز کنترل می‌شوند و صنایع غذایی می‌تواند پسماندهای زیادی را کاهش دهد.

4- بهبود قابلیت دسترسی مواد غذایی

بازارها روز به روز جهانی‌تر شده‌اند و با توجه به اینكه مشتریان بیشتر علاقه‌مند هستند كه بدانند غذای آنها از كجا تهیه می‌شود و از چه روشی رشد یافته است، ما شاهد رشد سریع در بازار ردیابی مواد غذایی هستیم. این بازار به شرکتهای تولید و تهیه مواد غذایی کمک می‌کند تا با نحوه رشد مواد غذایی و ردیابی ارتباط برقرار کنند.

این تغییرات همچنین به ظهور برنامه‌های جدید منجر شده است مانند ابتکار عمل ردیابی مواد غذایی شرکت والمارت که نیاز به جمع‌آوری تعداد قابل‌توجهی از داده‌ها توسط تهیه‌کنندگان سبزیجات برگ‌دار دارند.

دستگاه‌های IoT می‌توانند بخشی از این مجموعه داده‌ها را بطور مؤثری اتوماسیون کنند. از کجا تولید می‌شوند، چگونه انتقال می‌یابند و در چه نوع شرایط محیطی موردبررسی قرار گیرند. در نتیجه خریداران می‌توانند اطمینان داشته باشند که غذای آنها از کجا تهیه می‌شود و چگونه پرورش یافته است.

آموزش کارمندان به کار با فناوری اینترنت اشیا (IoT)

مانند هر فناوری جدید یک منحنی یادگیری در ارتباط با دستگاه‌های IoT وجود دارد. این دستگاه‌ها با مدیریت صحیح می‌توانند مدت زمان لازم برای اجرای راهکارهای IoT را افزایش دهند. به‌طورکلی اگر انتظار دارید که کارگران به طور مرتب با دستگاه‌های IoT یا پلتفرم‌ها ارتباط برقرار کنند، کارمندان IT را باید در فرایند آموزش درگیر کرد.

با دستگاه‌های IoT ، کارگران به داده‌های بیشتری از آنچه قبلاً استفاده می‌کردند دسترسی دارند. مدیران باید آمادگی داشته باشند تا اعضای تیم را نشان دهند که چه اطلاعات جدیدی در دسترس است و به آنها برای استفاده از این داده‌ها و اطلاع‌رسانی از برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری آموزش دهند. دورهایی باید ترتیب داده شود تا کارگران با فناوری جدید سازگار شوند.

چگونه صنعت مواد غذایی می‌تواند اینترنت اشیا (IoT) را پیاده‌سازی کند؟

دستگاه‌های IoT پتانسیل بهبود تعدادی از فرایندهای صنایع غذایی را دارند. با داشتن داده‌های بهتر و دسترسی از راه دور به این دستگاه‌ها، ردیابی مواد غذایی، کاهش ضایعات و نگهداری بهتر ماشین‌ها و تجهیزات مهم، تجارت‌های صنایع غذایی آسان‌تر است. بااین‌حال این دستگاه‌ها ممکن است نیاز به آموزش کارمندان داشته باشند.

مطالب مرتبط

فرصت‌ها و موانع اصلی پیش روی اینترنت اشیا

در چند دهه اخیر چشم‌انداز دیجیتالی ما به سرعت توسعه یافته است و روشهای غیرمنتظره‌ای برای ادغام علوم رایانه در فضاهای کاری، تفریحی و خانوادگی کشف کرده‌ایم. واقعاً حیرت‌انگیز است که چقدر اینترنت اشیا (IoT) در دنیای ما جا پیدا کرده است. این تکنولوژی هرچه بیشتر در دسترس قرار گیرد، چالش‌های بیشتری را رفع می‌کند.

چگونه سنسورها و پوشیدنی‌ها نظارت از راه دور بر بیماران را ممکن می‌سازند

مانیتورینگ از راه دور بیمار یا (RPM) با سرعت سریع در حال پیشرفت است. شرکت‌هایی نظیر اپل، گوگل و آمازون در صنعت مراقبت‌های بهداشتی در حال کار و پیشرفت هستند.

مزایای پلتفرم‌های منبع‌باز اینترنت اشیا صنعتی چیست

اینترنت اشیا صنعتی (IIoT) یک انقلاب صنعتی جدید در ابزارها و تکنیک‌های جدید برای انجام انواع کارها را به ارمغان می‌آورد.

نیاز توسعه‌دهندگان اینترنت اشیا به کسب مهارت‌های تجزیه‌وتحلیل داده‌های سری زمانی

برای بسیاری از توسعه‌دهندگان اینترنت اشیا (IoT)، تجزیه‌وتحلیل داده‌های سری زمانی یک مرز جدید است. این افراد ممکن است نیاز به گسترش مجموعه مهارت‌های خود برای ایجاد برنامه‌هایی داشته باشند که می‌توانند از داده‌های سنسورهای جدید استفاده کنند.