چالش‌های پیش‌ رو تکنولوژی VR در سال 2019

5 پرسش کلیدی که تکنولوژی VR در سال 2019 با آن مواجه است

با راه‌اندازی هدست‌های Go Oculus وVive ، سال 2018 برای تکنولوژی VR سال پر مشغله‌ای بود. اما پیشرفت‌های هیجان‌انگیزتری در سال 2019 در پیش است. کنسول‌های کنونی PC VR کمی قدیمی شده و نیاز بروز رسانی دارند. این در حالی است که ظهور هدست‌های مستقل با ردیابی موقعیت می‌توانند چشم‌اندازهای جدیدی را ایجاد کنند و باعث جذب مخاطبان بیشتری شود.

واقعیت مجازی VR

با راه‌اندازی هدست‌های Go Oculus وVive ، سال 2018 برای تکنولوژی VR سال پر مشغله‌ای بود. اما پیشرفت‌های هیجان‌انگیزتری در سال 2019 در پیش است. کنسول‌های کنونی PC VR کمی قدیمی شده و نیاز بروز رسانی دارند. این در حالی است که ظهور هدست‌های مستقل با ردیابی موقعیت می‌توانند چشم‌اندازهای جدیدی را ایجاد کنند و باعث جذب مخاطبان بیشتری شود.

هدست واقعیت مجازی Oculus Quest

شایعات پیرامون هدست Oculus Quest زیاد است. این دومین هدست اختصاصی VR فیس بوک است، اما با قابلیت ردیابی مستقل در مقایسه با آنچه که شما در PC VR وجود دارد و در رده‌ی بالاتری از Oculus Go قرار می‌گیرد بدون آنکه قیمت بسیار بالایی داشته باشد. این هدست با قیمت 399 دلاری و پورت‌های پرطرفدار مانند بازی‌های Superhot و Climb رونمایی می‌شود.

اگرچه این هدست یک کیت قدرتمند برای یک هدست موبایل است، اما هنوز قادر نیست تا با Rift، Vive یا حتی PSVR مطابقت داشته باشد. در این راستا، توسعه دهندگان با محدودیت‌هایی مواجه خواهند شد که ممکن است باعث تغییرات کامل پلتفرم شود. علاوه بر این هنوز در مورد عمر باتری و میزان ردیابی بیرون از خانه، سؤال‌های زیادی وجود دارد. فیس بوک برای اثبات قابلیت‌های Oculus Quest باید قدم‌های مؤثرتری بردارد.

آیا Valve انقلابی در PC VR ایجاد می‌کند؟

درعین‌حال در بخش کامپیوتر، اقدامات Valve جالب‌تر هستند. در این راستا به نظر می‌رسد SteamVR Tracking در نهایت منجر به حرکت به سمت نسل بعدی SteamVR می‌شود. آخرین دستاوردهای این سیستم در حال حاضر با Vive Pro کار می‌کند.

مهمتر از همه، خبرهای اخیر حاکی از آن است که Valve در حال برنامه‌ریزی هدست VR خود با مقیاس گسترده 135 درجه (FOV) همراه با Knuckles را دارد. علاوه بر این بازی VR مبتنی بر Valve در دست راه‌اندازی است که به احتمال زیاد در هیچ بازی VR دیگری این تکنولوژی جدید عرضه نشده است.

معنای Oculus Rift S برای فیس بوک چیست؟

Oculus Quest ممکن است تنها هدست جدید VR از فیس بوک در سال 2019 باشد. شایعات همچنین نشان می‌دهد که این شرکت نسخه‌ای به‌روز شده از Rift را تهیه کرده که Rift S نامگذاری شده است، که می‌تواند صفحه بهبود یافته Oculus Go و Ocularus Quest را به صورت بی‌نظیر پیاده‌سازی کند. در تئوری، چشم‌انداز Rift با یک صفحه‌نمایش بهتر و ردیابی بدون مارکر ارتقا یافته است.

گزارش‌های بیشتر نشان می‌دهد که تصمیم فیسبوک برای انتشار Rift S با پیشرفت‌های بزرگتری مانند صفحه نمایش 4K و یکپارچه‌سازی با سنسورهای ردیاب چشم، یکی از دلایلی است که Brendan Iribe، مدیرعامل سابق Oculus، در اوایل امسال شرکت را ترک کرد. اگر این خبر درست باشد، ورود Rift S به احتمال زیاد می‌تواند راه‌اندازی یک جانشین پیشرفته‌تر را برای چند سال دیگر به تأخیر بیاندازد، که ممکن است به این معنی باشد که فیس بوک فضا را به استفاده از Valve نزدیک کند. نمی‌توان مشخص کرد که ردیابی چشم در این مدل‌ها چگونه است اما شک داریم بازی‌های فعال با حرکتی مانند Lone Echo با استانداردهای مشابه پشتیبانی شوند.

حرکت بعدی HTC، Google و مایکروسافت چیست؟

درحالی‌که تمرکز بیشتر تکنولوژی به سمت فیس بوک و Valve در سال 2019 خواهد بود، شرکت‌های VR دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند تغییرات عمده‌ای در این زمینه ایجاد کنند. HTC Vive Pro ممکن است جایگزین واقعی برای Vive نباشد، اما علامت تجاری Vive Cosmos در این زمینه مؤثر خواهد بود.

اما مایکروسافت بیشترین توجه را در این زمینه به خود جلب کرده است. همانطور که هدست‌های PC VR مبتنی بر Windows Mixed Reality شرکت همچنان ارزان‌ترین مسیر را به PC VR ارائه می‌دهند، گزارش‌ها حاکی از آن است که مایکروسافت برنامه‌هایی برای VR در Xbox One را تهیه کرده است. سؤال واقعی اینجا این است که 2019 سالی است که ما با ایکس باکس بعدی و پلی استیشن 5 روبرو هستیم؟

VR و کمپانی Sony

واضح است که هدست PSVR سونی تا سال 2018 در رده‌ی اول قرار داشته است. با وجود داده‌هایی که با Wipeout VR ، Zero Hour و Astro Bot مطابقت داشته‌اند، به احتمال زیاد Sony بیشترین عناوین در رابطه با VR را دنبال کرده است. Shuhei Yoshida سونی اعلام کرده است که هدف او این بود که تجربیات کاملی در بازی‌ها را ارائه کند.

به نظر می‌رسد زمان آن است شرکت سونی از پروژه‌های در دست اجرای خود برای سال 2019 رونمایی کند. این شرکت بازی‌های جدید خود را با استفاده از PS VR عرضه خواهد نمود.