MU-MIMO چیست و چرا در روترهای بی‌سیم خود به آن احتیاج دارید

MU-MIMO چیست و چرا در روترهای بی‌سیم خود به آن احتیاج دارید

MU-MIMO (مخفف چند کاربر، ورودی چندگانه، خروجی چندگانه) برای پشتیبانی از محیط‌هایی است که چندین کاربر همزمان سعی در دسترسی به یک شبکه بی‌سیم دارند.

فناوری

MU-MIMO (مخفف چند کاربر، ورودی چندگانه، خروجی چندگانه) برای پشتیبانی از محیط‌هایی است که چندین کاربر همزمان سعی در دسترسی به یک شبکه بی‌سیم دارند.

پیش از این کلمه MIMO مخفف ورودی چندگانه، خروجی چندگانه رواج داشت اما با انتشار استاندارد 802.11ax، در آستانه محبوبیت قرار گرفت.

MU-MIMO مخفف چند کاربره، ورودی چندگانه، خروجی چندگانه است و یک فناوری بی‌سیم است که توسط روترها و نقطه پایانی پشتیبانی می‌شود. MU-MIMO تکامل بعدی از سیستم تک کاره (MIMO (SU-MIMO است که عموماً از آن به عنوان MIMO یاد می‌شود. فناوری MIMO برای کمک به افزایش تعداد آنتن‌ها روی روتر بی‌سیم ایجاد شده است که برای دریافت و انتقال نیز استفاده می‌شود و باعث افزایش ظرفیت اتصالات بی‌سیم می‌شود.

فناوری MU-MIMO نیز گاهی به عنوان Next-Gen AC یا AC Wave 2 یاد می‌شود. قسمت AC که به پروتکل 802.11ax اشاره دارد. استانداردهای قدیمی‌تر از 802.11ac (مانند 802.11b ، g و n) از MU-MIMO پشتیبانی نمی‌کنند.

وقتی چند سال پیش این استاندارد به بازار آمد فقط روترها و نقاط دسترسی از این فناوری پشتیبانی می‌کردند. پس از آن زمان بسیاری از دستگاه‌های endpoint اکنون از MU-MIMO پشتیبانی می‌کنند.

نحوه کار MU-MIMO با دستگاه‌های بی‌سیم

MU-MIMO برای پشتیبانی از محیط‌هایی ایجاد شده است که چندین کاربر همزمان سعی در دسترسی به شبکه بی‌سیم دارند. وقتی چندین کاربر دسترسی همزمان به یک روتر را دارند، روتر به درخواست اولین کاربر پاسخ می‌دهد و کاربر دوم، سوم، چهارم و غیره باید منتظر بمانند. در حالی که این زمان‌ها می‌توانند ناچیز باشند، افزوده شدن دستگاه‌های بیشتری نظیر تلفن‌های هوشمند، تبلت، رایانه و غیره می‌تواند تعداد درخواست‌ها را افزایش دهد. MU-MIMO این امکان را برای شما فراهم می‌کند که روتر به چندین کاربر امکان دسترسی بدون اتلاف وقت و به صورت همزمان دهد.

انواع پیاده‌سازی MU-MIMO در روترهای بی‌سیم یافت می‌شود. فناوری MU-MIMO پهنای باند موجود را به جریان‌های جداگانه‌ای متصل می‌کند که اتصال را به طور مساوی به اشتراک می‌گذارند. یک روتر MU-MIMO می‌تواند دارای تغییرات 2x2 ، 3x3 یا 4x4 باشد که به تعداد جریان (دو، سه یا چهار) اشاره دارد که توسط روتر ایجاد می‌شوند.

با این حال در برخی از قوانین ملزوماتی در اینباره باید در نظر گرفته شود. اول اینکه جریانها مکانی هستند به این معنی که اگر دو دستگاه به یکدیگر نزدیک باشند باز هم آنها باید یک جریان مشابه را به اشتراک بگذارند. در یک دفتر اگر همکار مجاور شما در حال پخش یک کنفرانس ویدئویی است و حجم زیادی از اطلاعات را بارگیری می‌کند، باید منتظر بمانید تا کار او تمام شود یا اینکه به آن طرف دفتر بروید و کار خود را شروع کنید. این سناریو فرض می‌کند که روتر یا نقطه دسترسی (access point) پشتیبانی MU-MIMO و پشتیبانی از پرتوهای را فعال کرده است.

دوم این فناوری فقط برای اتصالات downlink کار می‌کند. این برای کاربران خانگی که به احتمال زیاد به سرعت‌های سریع‌تر برای جریان‌های ویدیویی 4k و بازی‌های آنلاین احتیاج دارند بسیار عالی است اما برای کارگران و کارمندان که برای ایجاد محتوا (مانند آپلود فیلم) یا برنامه‌های کنفرانس ویدئویی دو طرفه نیاز به آپلود سریعتر دارند، کاربرد کمتری خواهد داشت.

MU-MIMO دو طرفه

علاوه بر پشتیبانی از آرایه‌های 8x8،استاندارد 802.11ax به زودی در بخش uplink از MU-MIMO را نشان می‌دهد و تجربه بهتری به کاربران تولید محتوا می‌دهد. محصولات اولیه 802.11ax در سال 2018 به بازار عرضه شدند. این استاندارد همچنین برای محیط‌های متراکم نظیر فرودگاه‌ها، ورزشگاه‌ها و ساختمان‌های آپارتمانی شهری طراحی شده است.

بنابراین آینده روشنی برای MU-MIMO پیش‌بینی می‌شود زیرا قابلیت‌های خود را گسترش می‌دهد و دستگاه‌های بیشتری قادر به استفاده از مزایا هستند.

مطالب مرتبط

چگونه می‌توان مشکلات و سرعت شبکه WiFi را حل کرد

از نظر تئوری تمام آنچه شما نیاز دارید یک روتر جدید برای ارتباطات بی‌سیم و بدون دردسر در خانه یا محل کار است با این حال اغلب در ارتباط بی‌سیم با مشکلاتی مواجه هستیم.

شبکه‌های هوشمند-بخش اول

شبکه هوشمند یک شبکه الکتریکی است که شامل انواع عملکرد و اقدامات انرژی از جمله کنتورهای هوشمند، لوازم هوشمند، منابع انرژی تجدید پذیر و منابع کارآمد انرژی، تهویه برق و کنترل تولید و توزیع برق است.

چگونه اینترنت اشیا با فضای ابری سازگار می‌شود؟

بدون شک شما از داده‌های موجود در ابر یا چیزی که در ابر کار می‌کند شنیده‌اید اما در واقع به چه معنی است؟ اگر به فناوری‌های اینترنتی کاملاً آگاه نیستید یا تازه وارد اینترنت اشیا (IoT) شده‌اید ممکن است همه چیز به نظر بسیار مبهم رسد.

اینترنت چگونه کار می‌کند؟

اینترنت همه زندگی ما را تغییر داده است. به ما امکان می‌دهد فوراً با یکدیگر ارتباط برقرار کنیم ، از هر کجای کره زمین اطلاعات را به اشتراک بگذاریم و بازیابی کنیم و موارد دیگر.