اینترنت اشیا و روند فناوری‌های بی‌سیم

اینترنت اشیا و روند فناوری‌های بی‌سیم

فناوری ارتباطات بی‌سیم به تغییر چشم‌انداز ارتباطات از راه دور می‌پیوندد. رشد فزاینده این تکنولوژی در حوزه‌های مختلف به تسریع سهم تکنولوژی‌های وای‌فای (Wi-Fi) و بلوتوث (Bluethoth) در ارتباطات تجهیزات کمک خواهد کرد.

اینترنت اشیا IoT

فناوری ارتباطات بی‌سیم به تغییر چشم‌انداز ارتباطات از راه دور می‌پیوندد. رشد فزاینده این تکنولوژی در حوزه‌های مختلف نظیر خانه‌های هوشمند، پوشیدنی‌ها، چراغ‌ها، مراقبت‌های بهداشتی و درمانی، شهرهای هوشمند، خودروسازی و اتوماسیون ساختمان‌های تجاری به تسریع سهم تکنولوژی‌های وای‌فای (Wi-Fi) و بلوتوث (Bluetooth) در ارتباطات تجهیزات کمک خواهد کرد.

طبق آخرین مطالعات انجام شده توسط ABI Research در مورد بازارهای جهانی ،31 درصد از سهم بازار اینترنت اشیا (IoT) در سال 2024 به تکنولوژی بلوتوث و 27 درصد به تکنولوژی وای‌فای تعلق خواهد داشتد. این آمار در سال 2018 به ترتیب 13درصد و 10 درصد می‌باشد.

توسعه فناوری بی‌سیم در بازار

گوشی‌های هوشمند به دلیل برخورداری از هر دو فناوری Wi-Fi و بلوتوث به یکی از بازارهای مهم تبدیل خواهند شد، بااین‌حال وقتی صحبت از بلوتوث می‌شود انتظار می‌رود بازار IoT برای اولین بار در سال 2024 از بازار گوشی‌های هوشمند پیشی بگیرد زیرا سهمبلوتوث در بازار به کمتر از 30 درصد می‌رسد. علاوه بر این سهم گوشی‌های هوشمند به عنوان بخشی از تجهیزات Wi-Fi نیز تا سال 2024 به زیر 40 درصد سقوط خواهد کرد.

اندرو زینگانی پژوهشگر ABI Research می‌گوید: "فناوری بلوتوث در حوزه‌های دیگر نظیر بلندگوها، هدفون‌ها، لوازم جانبی موبایل و رایانه‌های شخصی به رشد خود ادامه خواهد داد و هر دو فناوری همچنان به سایر وسایل الکترونیکی مصرفی نظیر اسباب‌بازی‌ها و وسایل سرگرمی خانگی سوق می‌یابند .اینترنت اشیا (IoT) یک فناوری نوظهور است و سهم قابل‌توجهی از بازار به این فناوری تعلق خواهد داشت."

فرصت‌های کلیدی IoT در استفاده از بلوتوث برای امور مدیریت دارایی و خدمات موقعیت مکانی در دستگاه‌هایی نظیر فرستنده‌های کوچک (Beacons) و ردیاب‌های شخصی بروز می‌یابد. پیش‌بینی می‌شود سهم این تجهیزات در بازار فناوری بلوتوث از 2 درصد در سال 2018 به بیش از 8.5 درصد در سال 2024 برسد.

همچنین پیش‌بینی می‌شود با رشد وسایلی نظیر ساعت‌های هوشمند، ردیاب‌ها و لباس‌های هوشمند، تعداد تجهیزات پوشیدنی مجهز به تکنولوژی فناوری بلوتوث تا سال 2024 میلادی از مرز 400 میلیون دستگاه عبور کند. همچنین پیش‌بینی می‌شود تعداد پوشیدنی‌های مجهز به تکنولوژی Wi-Fi تا سال 2024 میلادی به بیش از 250 میلیون دستگاه برسند.

خانه هوشمند یکی از پرسرعت‌ترین بازارها در حوزه فناوری Wi-Fi و بلوتوث خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود تجهیزات خانگی هوشمند مجهز به تکنولوژی Wi-Fi از 5 درصد در سال 2018 به 16 درصد در سال 2024 برسد و تجهیزات خانگی هوشمند مجهز به فناوری بلوتوث در بازه زمانی مشابه از 4 درصد به 13 درصد افزایش یابد و در سیستم‌هایی نظیر کنترل صدا، وسایل هوشمند، روشنایی هوشمند، حسگرها، دوربین فیلم‌برداری و موارد دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

تکنولوژی Wi-Fi به لطف پیشرفت‌های جدید از پتانسیل بسیار خوبی برای (IoT) برخوردار است. بااین‌حال مرکز ABI Research معتقد است که تغییر گرایش از 802.11n به Wi-Fi 6 مدتی طول خواهد کشید.

طبق ارزیابی 802.11n ، ABI Research یک فناوری بسیار خوب است که با قیمت بسیار کم تعداد زیادی از فروشندگان تراشه‌های جدیدی که مصرف برق را کاهش می‌دهند به خود جذب کرده و محصولات برخوردار از این فناوری همچنان به بازار عرضه می‌شوند. بسیاری از فعالان اینصنعت هنوز در بحث تولید محصولات با استفاده از 802.11n عادت دارند و انتظار دارند این موضوع برای مدتی همچنان ادامه یابد.

علاوه بر این برخی از کشورها، نظیر چین در کاربرد فناوری‌های جدید محافظه کارتر هستند. بخش عمده‌ای از بازاریابی اولیه در مورد Wi-Fi-6 با تمرکز روی تعدادی محدود از کاربردهای IoT صورت گرفته است.

اگرچه این امر با توجه به درک اولیه به مشتریان در ارتباط با شبکه، لپ‌تاپ و گوشی‌های هوشمند قابل درک است اما برای آموزش صنعت و تبیین مزایای مؤثری کهWi-Fi-6 می‌تواند بر باتری‌های IoT ایجاد کند، کارهای زیادی باید انجام شود. بااین‌حال به دلیل سقوط قیمت چیپست 802.11ax، فروشندگان محصولات خود را برای پشتیبانی از مشتریان IoT اصلاح می‌کنند. ABI Research انتظار دارد که بازار IoT در طی 2 الی 3 سال آینده به سمت Wi-Fi-6 حرکت کند.

چشم‌انداز نوآوری در فناوری بی‌سیم

چیپست 802.11ah که به وای‌فای HaLow نیز معروف است همچنان دسترسی بسیار محدودی دارد. بسیاری از IC های HaLow هنوز در حال توسعه هستند و بیشتر اینها مربوط به شرکت‌های نوپا است، در واقع بسیاری از فروشندگان سنتی IC وای‌فای از این فناوری پشتیبانی نمی‌کنند و مدل‌های HaLow در بازار راه نیافته‌اند. بااین‌حال محصولات اولیه طی 12 تا 18 ماه آینده وارد بازار می‌شوند و ورود این محصولات در تعیین موقعیت HaLow در چشم‌انداز IoT بسیار مهم خواهد بود.

مطالب مرتبط

اتصالات سلولی چه نقشی در آینده IoT و M2M ایفا خواهد کرد؟

با نگاهی به آینده اینترنت اشیا واضح است که شبکه‌ای از میلیاردها دستگاه مختلف نیاز به فناوری‌های متصل دارند. استانداردهای کلیدی به‌خوبی می‌توانند هم‌افزایی، امنیت و رشد را برای اپراتورهای شبکه، فروشندگان و کسب‌وکارهای این صنعت نوپا را ایجاد نمایند.

تقابل دو فناوری 5G و WiFi-6 در سال 2019

انتظار می‌رود در سال جدید فناوری‌های جدید WiFi-6 موجب تحول در IoT و به طور کلی ارتباطات تلفن همراه با سرعت بیشتر، توان مصرفی پایین و پهنای باند بالا باشد. در ادامه خواهیم دید که این فناوری‌های در حال ظهور برای آینده IoT بسیار هیجان انگیز هستند.

اینترنت اشیا و رهبری روندهای فناوری اطلاعات

رشد دستگاه‌های هوشمند در سال‌های اخیر چشمگیر بوده است و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تا سال 2025 ، 25 میلیارد شی به اینترنت متصل خواهد بود.

What is the Internet of Things
اینترنت اشیا (IOT) چیست؟ مفاهیم و کاربردها

اینترنت اشیا ، یا اینترنت چیزها (Internet of Things) یک پارادایم نسبتاً جدید است که در سناریوهای ارتباطات بی‌سیم و مدرن به سرعت در حال رشد است. ایده اصلی این مفهوم، حضور فراگیر انواع اشیاء در اطراف ما است،