اینترنت اشیا چگونه به تحول دیجیتال در بخش کشاورزی کمک می‌کند

اینترنت اشیا چگونه به تحول دیجیتال در بخش کشاورزی کمک می‌کند؟

بخش کشاورزی هم‌اکنون در حال تحول است چراکه کاربردهای اینترنت اشیا (IoT) روش‌های سنتی کشاورزی را دگرگون می‌سازد. با استفاده از مواردی که بخش‌های مختلف بازار را هدف قرار می‌دهند، راهکارهای جدیدی برای رشد بخش‌های دیگر ایجاد می‌شود.

کشاورزی هوشمند

بخش کشاورزی هم‌اکنون در حال تحول است چراکه کاربردهای اینترنت اشیا (IoT) روش‌های سنتی کشاورزی را دگرگون می‌سازد. با استفاده از مواردی که بخش‌های مختلف بازار را هدف قرار می‌دهند، راهکارهای جدیدی برای رشد بخش‌های دیگر ایجاد می‌شود. واقعیت این است که هیچ مشکل خاصی برای کشاورزان و دام‌پروران نظیر نگرانی‌های مربوط به استفاده از منابع آبی، دولت‌ها و رشد جمعیت پیش‌بینی‌شده در طی سه دهه آینده برای توسعه راهکارهای مختلف وجود ندارد.

توسعه بازار کشاورزی هوشمند

بر اساس آخرین مطالعات بازار جهانی که از سوی ABI منتشر شده است، تا سال ۲۰۲۴ بیش از دو میلیون مزرعه و ۳۶ میلیون دام با استفاده از برنامه‌های اینترنت اشیا (IoT) به هم متصل خواهند شد که فرصت قابل‌توجهی را برای برنامه‌های IoT موجود در بازار و به طور خاص در بخش کشاورزی که به محصولات زراعی، باغ‌ها و دام مرتبط کرده‌است، به وجود می‌آورد.

در زمینه محصولات کشاورزی و باغی که محرک اصلی اتصال به هم هستند، اینترنت اشیا (IoT) می‌تواند به آبیاری صحیح محصولات و نیز محدود کردن موارد هدر رفت منابع آبی در جهت بهره‌وری بیشتر و هماهنگی با مقررات دولتی کمک کند. در زمینه دام نیز اینترنت اشیا (IoT) می‌تواند به جمع‌آوری اطلاعات مربوط به سلامت دام‌ها نظیر فعالیت‌های روزانه، زایمان و نیز آگاهی از محل اختفای آن‌ها کمک کند. 

به طور کلی اینترنت اشیا (IoT) باعث بهبود مزایا در تمام بخش‌های کشاورزی اعم از محصولات با کیفیت بالا و بینش مناسبی برای مدیریت بهتر محیط می‌شود.

سیستم‌های پیشرفته شامل پهپادها (Drone) می‌توانند به ایجاد روش‌های کشاورزی آینده کمک کنند اما وظیفه اصلی آنها این است که تصاویر هوایی سطح بالا از جمله تحلیل استراتژیک مناطق وسیعی از زمین‌های کشاورزی را فراهم کند. در حالی که این کار مفید است، وقت‌گیر است و می‌تواند اطلاعات گرانولی داشته باشد.

هریت سامنل تحلیلگر ABI در این رابطه می‌گوید: "سیستم‌های مبتنی بر زمین و سیستم‌های مبتنی بر سنسورها صرفاً برای نظارت بر خاک و رفتار دام مقرون‌به‌صرفه هستند. این دقیقه همان اطلاعاتی است که کشاورزان برای طرح‌ریزی نقشه راه خود و تضمین محصولات بهینه نیاز دارند."
فناوری IoT که اتصال بخش کشاورزی را تأمین خواهند کرد، به شدت بر دروازه‌ها (Gateway) و محصولات دور برد با توان مصرفی پایین متکی خواهد بود. به همین دلیل پروتکل LoRa به اولویت راهکارهای تأمین‌کننده به ویژه برای اتصالات حسگر به گره تبدیل شده است.

هزینه پیاده‌سازی سیستم‌های متصل به تعداد سنسورها بستگی دارد. با استراتژی‌های فروشندگان در قیمت‌گذاری، هزینه‌ی یکپارچه‌ی اولیه یک اشتراک جامع پلتفرم مدیریت داده‌ها، در مرحله اول ممکن است برای مزارع بزرگ ترجیح داده شود و بعداً برای مزارع کوچک‌تر در نظر گرفته شود.

چشم‌انداز برای رشد کاربردهای کشاورزی هوشمند

کاهش هزینه، بهبود بهره‌وری و حاشیه سود بیشتر از دلایل جهانی استفاده IoT در بخش کشاورزی هستند اما پیشنهادات خاص در مورد آمادگی برای پذیرش برنامه‌های جدید می‌تواند عملی‌تر و محلی‌تر باشد. بطور مثال در آمریکای شمالی با توجه به اوضاع سیاسی نیروی کار مهاجر مورد نیاز بخش کشاورزی چالش برانگیز است و اتوماسیون بیشتر می‌تواند کمبود کارگر را جبران کند ولی در اروپا کشاورزان به طور قابل‌توجهی جوانتر از سایر نقاط جهان هستند و به طور طبیعی پذیرش تکنولوژی‌های جدید را پذیرفته‌اند. با این حال سامنل اضافه می‌کند: " فقدان آموزش در میان کشاورزان درباره‌ی مزایای کشاورزی هوشمند وجود دارد، این یک مسئله حیاتی است و ارائه‌کنندگان فناوری اطلاعات باید در راستای بهبود بخشیدن به اهداف کشاورزی IoT ادامه دهند."

مطالب مرتبط

با اینترنت اشیا ما دستگاه‌های فیزیکی را به اینترنت متصل می‌کنیم تا تجربه کاربری را تغییر دهیم. طیف وسیعی از امکانات با ورود اینترنت اشیا در دسترس خواهد بود. در این بین، خانه ­های هوشمند بیشتر در رسانه‌ها مورد بحث قرار گرفته است که فقط یک بعد از ابعاد متعدد IoT است.

کشاورزی هوشمند، آینده صنعت کشاورزی (قسمت اول)

کشاورزی هوشمند یک مفهوم در حال ظهور در سال‌های اخیر است که به مدیریت مزارع با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات مدرن برای افزایش کمیت و کیفیت محصولات همراه با بهینه‌سازی نیروی انسانی اشاره دارد.

کاربردهای اینترنت اشیا در صنعت کشاورزی

کشاورزی در آستانه یک تغییر بزرگ قرار دارد. اینترنت اشیا (IoT) و هوش مصنوعی (AI) کشاورزان را قادر می‌سازد تا مدیریت کارامدی بر محصولات کشاورزی و دام‌ها داشته باشند. تجهیزات خودران کشاورزی، سیستم‌های پایش احشام، و راهکارهای دقیق کشاورزی، کشاورزان را توانمند می‌سازد تا جهان رو به رشد را تغذیه و محیط‌زیست ناپایدار خود را کنترل کنند.

کشاورزی هوشمند و چالش امنیت غذایی

امروزه امنیت غذایی به یکی از مهمترین اولویت‌های امنیتی کشورها تبدیل شده است. کاهش منابع آبی، کمبود مواد غذایی و لزوم تأمین آن برای کشورهای جهان مسائلی هستند که ظرفیت بالقوه تبدیل به بحران‌های امنیتی را دارند. اینترنت اشیا و هوشمندسازی فرایندهای کاشت تا برداشت محصولات کشاورزی، یکی از راه‌های مقابله با مخاطرات این حوزه است.