smart airpurifier.jpg

تصفیه هوای هوشمند شیائومی

این روزها بیش از هر زمان دیگری، مردم به دنبال بهبود کیفیت هوای داخل خانه‌های خود هستند و البتهاین فقط به‌خاطر شیوع ویروس کرونا نبوده است. درحالی‌که وجود ویروس کووید بسیاری از مشاغل را مجبور کرده است که کیفیت هوای فضاهای کاری خود را بهبود بدهند، ولی صاحبان خانه‌های شخصی سال‌هاست که از تصفیه‌کننده‌های هوا استفاده می‌کنند. دلیل اصلی این رشد، درک بیشترِ مردم از اهمیت کیفیت هوا است. چند نسل پیش، همه ما غذای خود را روی اجاق‌های چوبی دودی و در داخل خانه می‌پختیم. ولی امروزه ما نگران گردوغبار، آلودگی‌ها و حتی بخارات شیمیایی موجود در هوا هستیم. این امر مردم را وادار کرده است تا به بخواهند به طور دقیق روی کیفیت هوای خانه‌ی خود نظارت کنند.

خانه‌ هوشمند

 

مزیت‌ها:

- سیستم فیلتراسیون کارآمد

- دامنه ی پوشش گسترده

- مصرف کم برق (0.7 KWH)

- کنترل با اپلیکیشن و کاربری آسان.                                        

- صدای بسیار کم

- طراحی شیک و مینیمال

معایب:

- محدودیت در کنترل دستگاه ازروی پنل لمسی فیزیکی 

- هزینه بالای تعویض فیلتر

 

امتیاز عمومی تصفیه هوای هوشمند شیائومی


 

بررسی تصفیه هوای هوشمند شیائومی

این روزها بیش از هر زمان دیگری، مردم به دنبال بهبود کیفیت هوای داخل خانه‌های خود هستند و البتهاین فقط به‌خاطر شیوع ویروس کرونا نبوده است. درحالی‌که وجود ویروس کووید بسیاری از مشاغل را مجبور کرده است که کیفیت هوای فضاهای کاری خود را بهبود بدهند، ولی صاحبان خانه‌های شخصی سال‌هاست که از تصفیه‌کننده‌های هوا استفاده می‌کنند. دلیل اصلی این رشد، درک بیشترِ مردم از اهمیت کیفیت هوا است. چند نسل پیش، همه ما غذای خود را روی اجاق‌های چوبی دودی و در داخل خانه می‌پختیم. ولی امروزه ما نگران گردوغبار، آلودگی‌ها و حتی بخارات شیمیایی موجود در هوا هستیم. این امر مردم را وادار کرده است تا به بخواهند به طور دقیق روی کیفیت هوای خانه‌ی خود نظارت کنند.

اما این مسئله جنبه‌ی دیگری هم دارد. در دهه‌های اخیر، ما نسبت به محیط‌زیست آگاه‌تر شده‌ایم. خانه‌های ما اکنون تقریباً آب‌بند هستند و پنجره‌های ما به طور کامل مهروموم شده‌اند. اجاق چوبی مادرِ مادربزرگ شما ممکن بود دود زیادی تولید کند، اما همیشه هوای تازه در خانه او جریان داشته است، حتی با بسته بودن درها و پنجره‌ها. حالا دیگر کسی از ایده بازگشت به آن خانه‌های قدیمی حمایت نمی‌کند، اما این واقعیت باقی می‌ماند که خانه‌های مدرن در واقع آلاینده‌های موجود در هوا را در داخل خود به دام می‌اندازند؛ بنابراین هنگامی که گردوغبار و انواع آلودگی‌ها وارد خانه بشوند، می‌توانند هفته‌ها در هوای خانه شناور بمانند.

در این مطلب قصد داریم دستگاه تصفیه هوای شیائومی را بررسی کنیم. شیائومی یک تولیدکنندهمعروف چینی است که تقریباً همه چیز تولید می‌کند، از لوازم الکترونیکی تا چمدان، آب‌گرم‌کن و ... . برای اینکه بفهمیم که آیا Mi Air Purifier ارزش خرید دارد یا خیر، باید تمام ویژگی‌های آن را دقیق بررسی کنیم. در ادامه، به طراحی فیزیکی، کنترل‌ها و تنظیمات مختلف فیلتر می‌پردازیم. ما همچنین در مورد اپ موبایل و آنچه که فیلتر این دستگاه - واقعاً - انجام می‌دهد، صحبت خواهیم کرد و قطعاً بعد از بررسی همه این موارد می‌توانیم حکم عادلانه‌ای را صادر کنیم. پس شروع کنیم!

طراحی کلی

دستگاه تصفیه هوای شیائومی دارای بدنه‌ای است با 50 cm ارتفاع و 24 cm عرض. جنس بدنه از پلاستیک سفید D بادوام ساخته شده است که به‌راحتی تمیز می‌شود. گوشه‌ها گرد هستند و از وجود لبه‌های تیز خبری نیست. وزن این دستگاه5.4 kg است که باتوجه‌به اندازه نسبتاً بزرگش، خیلی هم بد نیست. به‌هرحال، جابه‌جایی آن در خانه مشکلی نخواهد بود. در قسمت کف، پایه‌های لاستیکی کوچکی وجود دارد که بدنه را کمی از زمین بالاتر نگاه می‌دارد. این کار باعث می‌شود که بتوان دستگاه تصفیه را بر روی فرش قرار داد و همچنین از سر خوردن آن جلوگیری می‌شود.

دو سوم پایینی دستگاه، سیلندر فیلتر را در خود جای داده است. هوا از همه طرف، از طریق توری هایی که تقریباً کل محفظه را پوشانده است، مکیده می‌شود. از فیلتر عبور می‌کند، سپس از طریق فن از بالای دستگاه خارج می‌شود. دریچه‌های بالایی به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که هوا را در تمام جهات پخش کنند و این قابلیت تضمین می‌کند که هوای تازه به طور مداوم در سراسر خانه شما پخش می‌شود. درعین‌حال، ورودی‌های مکشِ 360 درجه، تضمین می‌کند که هیچ هوای آلوده‌ای نادیده گرفته نشود. به خاطر داشته باشید که اثربخشی این دستگاه به جای‌گذاری آن هم بستگی دارد. اگر آن را در گوشه ی خانه قرار دهید، به‌خوبی مرکز اتاق کار نمی‌کند.

در بخش جلویی دستگاه در نزدیکی قسمت بالایی، یک صفحه نمایش لمسی LED خواهید دید که روی آن میزان کیفیت هوای خانه‌تان را نشان می‌دهد. این عدد سه‌رقمی نشان‌دهنده تعداد ذرات موجود در هوا است. هرچه تعداد ذرات بیشتر باشد، کیفیت هوای شما پایین‌تر است عدد نمایش شده کمتر است. در بالای این عدد، یک نوار نوری افقی کوچک وجود دارد. این رنگ بر اساس کیفیت نسبی هوای خانه تغییر می‌کند. وقتی کیفیت خوب باشد سبز، برای کیفیت متوسط زرد، و برای هوای بسیار آلوده قرمز است. در زیر عددِ کیفیت هوا هم نشانگرهای بیشتری برای نشان‌دادن حالت فیلتراسیون و وضعیت WiFi وجود دارد. ضمناً کنترل خاموش و روشن کردن دستگاه و اتصال به وای‌فای هم در از روی این پنل لمسی وجود دارد.

عملکرد روزمره

هنگامی که دستگاه تصفیه هوای شیائومی را روشن می‌کنید، سرعت فن به طور خودکار بر اساس کیفیت هوا تنظیم می‌شود. وقتی کیفیت هوا خوب باشد، دستگاه با کمترین توان خودکار می‌کند. هنگامی که کیفیت هوا پایین باشد، موتور دستگاه برای تمیز کردن هوا در سریع‌ترین زمان ممکن، سرعت را افزایش می‌دهد. برای انجام هر نوع کار دیگری هم باید برنامه گوشی هوشمند را نصب کنید. خوشبختانه، اپ شیائومی در مارکت اپل و اندروید وجود دارد و نصب آن آسان است. 

در داخل اپ، می‌توانید بین حالت خودکار و دستی انتخاب کنید. در حالت فیلتراسیون دستی، می‌توانید سرعت فن را هرطور که دوست دارید تنظیم کنید. این به شما کنترل بیشتری روی فیلتر می‌دهد، اما ممکن است کارایی تصفیه کننده‌ای هوا را کاهش دهد. "حالت شب" یک حالت مخصوص است که در هنگام رفتن به رختخواب استفاده می‌شود. در حالت شب، موتور همیشه در پایین‌ترین حالت خود کار می‌کند و تقریباً بی‌صداست (صدا تا 31 دسی‌بل کاهش می‌یابد). این میزان دسی‌بل به معنای واقعی کلمه "آرام" است، بنابراین شما برای استراحت شبانه مشکلی نخواهید داشت. ضمناً باید گفت که شدت صدای حداکثری این دستگاه 61 دسی‌بل می‌باشد که معادل میزان صدای گفتگوهای عادی دو نفر است. 

یکی دیگر از ویژگی‌های اپ، امکان خاموش‌کردن LEDهااست. ممکن است بخواهید برای جلوگیری از مزاحمت برای خوابتان، این کار را انجام دهید. بااین‌حال، با این کار کمی هم در مصرف برق صرفه‌جویی می‌کنید.

چرا پولتان را برای LEDهاییکه حتی به آنها نگاه نمی‌کنید هدر دهید؟

یکی دیگر از ویژگی‌های عالی این گجت هوشمند قابلیت زمان‌بندی آن است. به این صورت که می‌توانید فیلتر دستگاه را طوری تنظیم کنید که بر اساس زمان‌بندی روزانه یا هفتگی شما کار کند. این به شما این امکان را می‌دهد که هوای خانه‌ی خود را در زمانی که در تعطیلات هستید نیز تمیز نگه دارید، بدون اینکه فیلتر تمام مدت روشن باشد. در نهایت، در اپ، می‌توانید عمر تخمینی باقی‌مانده‌ی فیلتر را مشاهده کنید. این تخمین بر اساس زمان کارکرد و کیفیت هوای محیط است، بنابراین به‌اندازه کافی دقیق است. ناگفته نماند، اگر یک آتش‌سوزی کوچک در آشپزخانه‌ی خود داشته باشید، دود باعث کاهش عمر فیلتر شما می‌شود.

در مجموع، شیائومی Mi Air Purifier 3C قادر است تا هوای حدوداً 125 مترمربع فضا را تصفیه کند. با فرض ارتفاع سقف‌های استاندارد 2.5 متری.

سیستم فیلتراسیون

Xiaomi Mi Air Purifier 3C از یک سیستم تصفیه سه‌مرحله‌ای استفاده می‌کند که مشابه بسیاری از تصفیه‌کننده‌های هوای خانگی است:

  • فیلتر اولیه - فیلتر اولیه برای به دام انداختن گردوغبار، مو و سایر ذرات بزرگ، از جمله الیاف پنبه که روی بدن فرد و اشیاء خارجی هستند، طراحی شده است.
  • فیلتر با کارایی بالا - این فیلتر با راندمان بالا برای فیلتر کردن ذرات قابل استنشاق استفاده می‌شود و 99.97٪ از ذرات به کوچکی 0.3 میکرومتر و بزرگ‌تر را حذف می‌کند، این فیلتر همچنین به تصفیه عوامل بیماری‌زا مانند آلرژی‌ها کمک می‌کند.
  • کربن فعال شده باکیفیت بالا - که قادر به جذب فرمالدئید، گازهای مضر، بو و سایر ترکیبات آلی فرار است.


 

کارتریج فیلتر شیائومی Mi Air Purifier 3C خودش یک سیلندر است که در نیمه پایینی محفظه دستگاه قرار می‌گیرد. تعویض آن آسان است، زیرا همه چیز یک‌تکه است. پشت محفظه را باز می‌کنید، فیلتر قدیمی را بیرون بیاورید و فیلتر جدید را داخل آن قرار می‌دهید. ساده‌تر از این نمی‌شود. این فیلترها می‌توانند چندین ماه دوام بیاورند، و عوامل زیادی هم در طول عمر آن‌ها دخیل هستند، فاکتورهایی مانند کیفیت هوای محیط و تعداد دفعات استفاده از فیلتر. نکته مهم این که این یک تصفیه‌کننده ارزان قیمت است، اما فیلترهای آن کمی گران هستند.

جمع بندی

در مجموع، تصفیه کننده هوای شیائومی Mi Air Purifier 3C یکی از بهترین دستگاه‌های تصفیه هوا در میان هم رده‌های خود است. فضای قابل‌توجهی را با توجه به نوع فیلتری که دارد، پوشش می‌دهد، قیمت مناسبی دارد و ضمناً مصرف برق کمی دارد (0.7 KWH). 

مورد دیگر، اپلیکیشن کاربردی آن است، استفاده از این برنامه آسان است و با سایر محصولات شیائومی نیز کار می‌کند. علاوه بر این، به سیستم خانه هوشمند متصل می‌شود و امکان اجرای سناریوهای متنوع وجود دارد. مثلاً وقتی وارد خانه شدید و سنسور حرکتی حضور شما را حس کرد یا به نزدیک خانه رسیدید (با استفاده از تشخیص موقعیت مکانی موبایل شما)، خودکار شروع به کار می‌کند. همچنین با دستیارهای صوتی گوگل و الکسا همکار می‌کند.

اگر منصف باشیم می‌پذیریم که هیچ‌چیز کامل نیست. درست است که پنل لمسی کنترلی روی دستگاه امکانات کمی را فراهم می‌کند، اما با در نظر گرفتن همه فاکتورها، می‌توان گفت این دستگاه یک تصفیه کننده هوا است که به خوبی مهندسی شده است که حتماً پیشنهاد می‌شود. 

منبع

شما همچنین می‌توانید برای خرید لوازم خانه هوشمند خودتان اینجا کلیک کنید.

مطالب مرتبط

زنگِ در هوشمند یک محصول کاربردی و مفید برای خانه شما است. نصب آسان و بی‌سیم، امنیت بالا، مشاهده‌ی افراد پشت در (از هرجایی که هستید)، داشتن تصاویر زنده از ورودی خانه‌تان، امکان پاسخگویی و یا پخش پیام ضبط شده و بکار گیری هوش مصنوعی برای تشخیص حرکت یا چهره، از مهم‌ترین ویژگی‌های این گجت هوشمند است.

به نظر من هر کسی میتواند خانه هوشمند خود را داشته باشد، با هزینه ی منطقی. ولی فراموش نکنید که اگر در فکر راه اندازی خانه هوشمندتان هستید بهتر است خیلی ساده و پایه ای شروع کنید.

کلید هوشمند، شکل هوشمندسازی شده کلیدهای معمولی یا سنتی می‌باشد که تجربه کاربری لذت بخشی را برای شما فراهم می‌کند. کلیدهای معمولی فقط وظیفه روشن و خاموش‌کردن چراغ‌ها را بر عهده دارند درحالی‌که کلیدهای هوشمند علاوه بر این نقش، کاربردهای گسترده‌تری مانند کنترل از راه دور را نیز دارند.

به طور قطع، استفاده از تجهیزات خانه هوشمند زندگی را خیلی آسان تر کرده اند. از سیستم های روشنایی گرفته تا ترموستات های هوشمند به شما کمک میکنند تا خیلی از کارهای روتین و خسته کننده را خودتان انجام ندهید و نیز در مصرف انرژی و متعاقبا هزینه ها صرفه جویی کنید. حالا که به انتهای 2021 نزدیک میشویم، در این مطلب قصد داریم از نگاه وبسایت معتبر techradar ، بهترین تجهیزات خانه هوشمند را در سال جاری میلادی بررسی کنیم.