smart home issues.jpg

تکنولوژی خانه هوشمند و ریسک های مرتبط با آن

چه می‌شد اگر تمام دستگاه‌های خانه شما مجهز به فناوری‌های ارتباطی باشند که امکان کنترل از راه دور یا اتوماسیون را فراهم می‌کند؟ خوب، همان‌طور که فناوری به‌صورت مداوم، زندگی روزمره ما را متحول می‌کند، خانه‌های امروزی هم مجهز به بهترین دستگاه‌های اینترنت اشیاهستند که زندگیِ را آسان‌‌تر و مدرن‌تر می‌کنند.

خانه‌ هوشمند

تکنولوژی خانه هوشمند

چه می‌شد اگر تمام دستگاه‌های خانه شما مجهز به فناوری‌های ارتباطی باشند که امکان کنترل از راه دور یا اتوماسیون را فراهم می‌کند؟ خوب، همان‌طور که فناوری به‌صورت مداوم، زندگی روزمره ما را متحول می‌کند، خانه‌های امروزی هم مجهز به بهترین دستگاه‌های اینترنت اشیاهستند که زندگیِ را آسان‌‌تر و مدرن‌تر می‌کنند. در اینجا نگاهی به جدیدترین ترندها در ارتباط با خانه‌های هوشمند که سبک زندگی ما را متحول کرده‌اند، می‌اندازیم:

 

هاب مرکزی خانه هوشمند (سیستم‌های کنترل مرکزی)

این گجت به شما امکان می‌دهد تمام دستگاه‌های هوشمند خود را یکپارچه کنید و آنها را از طریق یک برنامه یا اپلیکیشن کنترل کنید. آمازون اکو، اپل هوم و گوگل هوم از هاب‌های محبوب در بازار با ویژگی دستیار هوشمند صوتی هستند که زندگی روزمره شما را ساده‌تر کنند. 

لینک خرید مینی هاب

لینک خرید میکس پد اس

لینک خرید میکس پد مینی


 

قفل / دستگیره هوشمند

سیستم‌های امنیتی از مهم‌ترین کاربردهای اتوماسیون خانگی هستند. شما با داشتن یک دستگیره هوشمند می‌توانید بدون نیاز به کلید و از طریق یک کد یا اثر انگشت و یا با کارت‌های ان اف سی وارد خانه‌تان شوید. ضمناً می‌توانید تاریخچه تمام ورود و خروج‌های افراد را به خانه‌تان داشته باشید. از طرفی می‌توانید به کارگر خدماتی‌تان یک رمز ورود موقت و زمان‌دار بدهید که در روز و ساعت خاصی وارد خانه شود و این رمز برای بقیه اوقات معتبر نیست. 

صفحه محصول قفل هوشمند 


 

روشنایی هوشمند

روشنایی هوشمند به شما امکان کنترل کامل چراغ‌های خانه‌تان را می‌دهد. اکنون می‌توانید با اپ موبایل رنگ چراغ‌ها را تغییر دهید، شدت نور را کم/ و زیاد یا روشن و خاموش کنید، و حتی امکان زمان‌بندی و جئوفنسینگ نیز وجود دارد.

جئوفنسینگ geofencing: امکان کنترل دستگاه‌های هوشمند از طریق شناسایی موقعیت مکانی. مثلاً با نزدیک شدن به خانه چراغ‌های خاصی روشن و پس از خروج به‌صورت خودکار خاموش می‌شوند.

صفحه محصول کلیدهای هوشمند

صفحه محصول چراغ هوشمند


 

سیستم‌های گرمایش و سرمایش هوشمند

این دستگاه‌ها دارای چندین سنسور داخلی هستند که به طور مؤثر دمای هر قسمت از خانه شما را کنترل و مدیریت می‌کنند. آنها همچنین دارای نمایشگر و پشتیبانی از جئوفنسینگ هستند و می‌توان آنها را از راه دور از طریق یک برنامه موبایل کنترل کرد.

صفحه محصول ترموستات هوشمند


 

ربات‌های هوشمند

این روند با جاروبرقی‌های روباتیک شروع شد که نحوه تمیزکردن خانه‌هایمان را متحول کردند و اکنون ماشین‌های چمن‌زنی روباتی هم وجود دارند. با پیشرفت‌های هوش مصنوعی، می‌توانیم انتظار ربات‌های خانگی بیشتری داشته باشیم که به انجام وظایف روزمره ما کمک می‌کنند.


 

ریسک‌های خانه هوشمند

سیستم‌های خانه هوشمند بسیار جالب به نظر می‌رسند، اما آیا آنها ایمن هستند؟ خوب، در مورداستفاده از وسایل خانه هوشمند دو نگرانی عمده وجود دارد:

 

تهدیدات امنیت سایبری

هر دستگاهی که به اینترنت متصل باشد در معرض حملات سایبری است. تمام چیزهایی را که سیستم‌های خانه هوشمند در مورد شما می‌دانند را تصور کنید: زمان‌هایی که در خانه هستید یا در خانه نیستید، کارهای روزمره‌تان و غیره. مجرمان سایبری می‌توانند سیستم خانه هوشمند را هک کنند و به اطلاعات شخصی شما دسترسی پیدا کنند و حتی با انواع ویروس‌ها به شبکه اتوماسیون خانگی شما حمله کنند.

ازآنجایی‌که در فناوری خانه هوشمند همه دستگاه‌ها به هم مرتبط هستند، هرگونه آسیب‌پذیری در یک دستگاه می‌تواند یک خطر امنیتی بزرگ ایجاد کند. اگر می‌خواهید ایمن بمانید و احتمال حمله سایبری را کاهش دهید، فرایندهای نگهداری و تعمیر تجهیزات بسیار مهم است؛ بنابراین، اگر نگران امنیت سایبری هستید و یا یکی از دستگاه‌های شما آن‌طور که باید کار نمی‌کند، فوراً با متخصص تماس بگیرید. آنها می‌توانند به شما در تعمیر دستگاه‌ها کمک کنند و همچنین از ایمن بودن آنها اطمینان حاصل کنند.

به‌روزرسانی دستگاه‌ها نیز امری کلیدی است، و بسیاری از ما با نادیده‌گرفتن اعلان‌های مربوط به به‌روزرسانی سیستم‌های خانه هوشمند، مقصر اصلی هستیم. این به‌روزرسانی‌ها اغلب برای اصلاح آسیب‌پذیری‌های امنیتی یا محافظت در برابر روش‌های جدید مورداستفاده هکرها طراحی می‌شوند؛ بنابراین، اگر به‌روزرسانی‌های خود را به تعویق بیندازید، خود را در معرض خطر حملات سایبری قرار می‌دهید.

 

ملاحظات بهداشتی و سلامتی

هر دستگاه اینترنت اشیا مقادیر کمی امواج الکترومغناطیسی از خود ساطع می‌کند که به گفته سازمان جهانی بهداشت احتمالاً برای انسان سرطان‌زا است. اگر دستگاه‌های هوشمند متعددی در خانه‌تان دارید، و یا جزو کسانی هستید که به میدان‌های الکترومغناطیسی حساسیت بیشتری دارید ممکن است سردرد، اختلال در خواب را تجربه کنند.

 

اقدامات حفاظتی در مقابل میدان‌های الکترومغناطیسی

امواج الکترومغناطیسی توسط همه اشکال فناوری منتشر می‌شود، بنابراین اجتناب از آن به طور کامل دشوار است. به‌علاوه، منابع طبیعی زیادی از این نوع امواج هم وجود دارد، از جمله خورشید، رعدوبرق، و خود زمین. بهترین راه‌حل این است که این دستگاه‌ها را در صورت عدم استفاده خاموش کنید و در صورت امکان، از طریق کابل اترنت به آنها متصل شوید زیرا بسیار ایمن‌تر است. همچنین می‌توانید از محافظ‌هایالکترومغناطیسی هم استفاده کنید.
 

اقدامات متقابل

خطرات مرتبط با سیستم‌های خانه هوشمند عمدتاً آنلاین هستند. برای کاهش این خطرات، مطمئن شوید که از رمزهای عبور قوی استفاده می‌کنید و سیستم‌های خود را به‌صورت مداوم به‌روزرسانی می‌کنید تا آخرین آپدیت‌های امنیتی را داشته باشید و حفره‌ها و آسیب‌پذیری‌های شناخته شده را از بین ببرید. ضمناً استفاده از یک‌روتر VPN برای ایمن‌سازی دستگاه‌های خانه هوشمند نیز ضروری می‌باشد. این روترها هر داده ارسالی از طریق اینترنت را رمزگذاری می‌کند، بنابراین از فعالیت‌های آنلاین شما در برابر چشمان کنجکاو محافظت می‌کند.



 

جمع‌بندی

فناوری‌ها خانه هوشمند جریانی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت و علی‌رغم داشتن برخی معایب، همچنان مزایای قابل‌توجهی را ارائه می‌دهند. با پیشرفت فناوری، دیدن این که چگونه این سیستم‌ها با روش‌های خلاقانه به ما در انجام کارهای روزمره و خانگی کمک می‌کنند و زندگی را برای ما ساده‌تر می‌کنند، بسیار جالب خواهد بود.


 

مطالب مرتبط

به نظر من هر کسی میتواند خانه هوشمند خود را داشته باشد، با هزینه ی منطقی. ولی فراموش نکنید که اگر در فکر راه اندازی خانه هوشمندتان هستید بهتر است خیلی ساده و پایه ای شروع کنید.

این روزها بیش از هر زمان دیگری، مردم به دنبال بهبود کیفیت هوای داخل خانه‌های خود هستند و البتهاین فقط به‌خاطر شیوع ویروس کرونا نبوده است. درحالی‌که وجود ویروس کووید بسیاری از مشاغل را مجبور کرده است که کیفیت هوای فضاهای کاری خود را بهبود بدهند، ولی صاحبان خانه‌های شخصی سال‌هاست که از تصفیه‌کننده‌های هوا استفاده می‌کنند. دلیل اصلی این رشد، درک بیشترِ مردم از اهمیت کیفیت هوا است. چند نسل پیش، همه ما غذای خود را روی اجاق‌های چوبی دودی و در داخل خانه می‌پختیم. ولی امروزه ما نگران گردوغبار، آلودگی‌ها و حتی بخارات شیمیایی موجود در هوا هستیم. این امر مردم را وادار کرده است تا به بخواهند به طور دقیق روی کیفیت هوای خانه‌ی خود نظارت کنند.

برگزاری مهمانی اصلاً کار راحتی نیست، استرس زا است و باید کلی فعالیت را برنامه ریزی و اجرا کنید. مثلاً اگر تعداد مهمان ها زیاد باشد، کنترل رفت و آمد ها خیلی سخت می شود و ممکن است، شخصی پشت در بماند. یا اینکه در شلوغی مهمانی ، دمای خانه بالا میرود و همه عرق میریزند. در اینگونه موقعیت ها، سیستم های خانه هوشمند به کمک ما می آیند، ولی چگونه؟

کلید هوشمند، شکل هوشمندسازی شده کلیدهای معمولی یا سنتی می‌باشد که تجربه کاربری لذت بخشی را برای شما فراهم می‌کند. کلیدهای معمولی فقط وظیفه روشن و خاموش‌کردن چراغ‌ها را بر عهده دارند درحالی‌که کلیدهای هوشمند علاوه بر این نقش، کاربردهای گسترده‌تری مانند کنترل از راه دور را نیز دارند.