اینترنت اشیا ، نگاهی به آفریقا و خاورمیانه

اینترنت اشیا ، نگاهی به آفریقا و خاورمیانه

ممکن است شهرهای هوشمند به نظر مفهومی مربوط به آینده باشند اما مزایای آن به سرعت در سراسر جهان در حال ظهور است. آفریقا و خاورمیانه نیز استثنا نیستند، روش ها و فن آوری‌های جدید به شکل یک شهر هوشمند، از بندر کیپ تاون تا قاهره و دبی با هم پیوند خواهند خورد.

مطالعات نشان می‌دهد بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات در خاورمیانه و آفریقا (MENA) در طول چند سال آینده رشد دیجیتالی قابل ملاحظه‌ای را خواهد داشت. گزارش اخیر Frost & Sullivan نشان می‌دهد که تا سال 2020 حدود 450 میلیارد دستگاه شبکه در منطقه MENA قرار خواهد داشت. به‌عبارت‌دیگر، این منطقه به نقطه‌ای از فناوری رسیده که با اینترنت اشیا (IOT)، قدرت تجزیه و تحلیل، دستگاه‌های تلفن همراه شخصی و اتصالات فراگیر ، کیفیت زندگی مردم را تغییر دهد. اگر IOT را به عنوان تحولی که در فناوری ایجاد می‌کند انتخاب کنیم، برنامه‌های کاربردی و بالقوه متعددی از IOT وجود دارد که می‌تواند آینده شهرها در آفریقا و خاورمیانه را شکل دهد. پروژه‌های شهر هوشمند عموماً پیرامون حمل و نقل و جابجایی، امنیت، محیط‌زیست/پایداری اجتماعی و خدمات عمومی است. تجزیه و تحلیل آمار در آفریقا نشان می‌دهد که پایگاه‌های نصب شده در IOT در آفریقای جنوبی تا سال 2020 به 35 میلیون برسد. نظرسنجی آن‌ها همچنین نشان داد که نیمی از شرکت‌کنندگان معتقدند خدمات IOT تا سال 2020 باعث 50% درصد کسب درآمدها خواهد بود. 

با وجود کمبود امکانات در کشورهایی مانند آفریقای جنوبی، چالش‌های اقتصادی اجتماعی کشور ، فرصت‌ها و انگیزه‌های لازم برای تفکر صحیح را فراهم می‌کند. در حال حاضر رویکرد گذشته به نحوی ارتقا یافته که صنعت و کسب و کارها در استراتژی دیجیتال خود تجدیدنظر کرده‌اند. این استراتژی‌ها با فعالیت دانشمندان و مهندسان نرم‌افزار در این حوزه تکمیل می‌شود. همچنین تلاش  دانشگاه‌ها و مؤسسات عالی برای هماهنگی با این چشم‌انداز در حال تغییر در راستای تولید نیروی انسانی و ایجاد شغل در این بازار ضروری به نظر می‌رسد.

در خاورمیانه نیز وضعیت رو به رشدی در حوزه IoT مشاهده می‌شود. به عنوان مثال SAP تقاضای زیادی برای سیستم "نوآوری دیجیتال لئوناردو" خود در این منطقه مشاهده می‌کند. این سیستم، فناوری‌های پیشرفته و خدماتی ارائه می‌دهد که به سازمان‌ها اجازه می‌دهد از قابلیت‌های اینترنت جاسازی شده و سایر فناوری‌ها در Cloud بهره ببرند. SAP در این باره گفته که سازمان‌ها در خاورمیانه، در حال تهیه جدیدترین زیرساخت‌های فناوری اینترنت اشیا را برای عبور از بازار 8 میلیارد دلاری منطقه هستند.

بر اساس گزارش اخیر IDC، در خاورمیانه و آفریقا، اینترنت اشیا تا سال 2017 به 8 میلیارد دلار می‌رسد. به‌طور خاص، بیشترین سرمایه‌گذاری در بخش صنعت شامل تولید و حمل و نقل، هر دو در 1.3 میلیارد دلار و خدمات 918 میلیون دلار است.

گرگی عبود، مدیرعامل در SAP در پاکستان، کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و شمال آفریقا و گفت: "همه صنایع در خاورمیانه، توسط اینترنت اشیا در حال تغییر و به‌روزرسانی است - از تولید و خدمات هوشمند تا حوزه بهداشت و سلامت". SAP در حال حاضر به همکاری تنگاتنگ با سازمان‌ها در خاورمیانه و با همکاری‌های نوآورانه اینترنت اشیا ازجمله نظارت و کنترل از راه دور و رباتیک اداره برق و آب دبی و کاربرد واقعیت افزوده در بانک اماراتی NBD در حوزه وام‌های مسکن است.
با توجه به نظرسنجی اخیر توسط IDC، درصد82% از سازمان‌ها ، اینترنت اشیا را "استراتژیک" یا "عامل تحول" در کسب و کار خود می‌دانند.

در ایران نیز ، شرکت‌های خصوصی و سازمان‌های دولتی به این حوزه ورود کرده و قوانین و مقررات مربوطه در حال شکل‌گیری است و شرکت‌های داخلی و نمایندگی‌های بین‌المللی در حال تهیه زیرساخت‌ها و تولید/واردات محصولات و راهکارهای اینترنت اشیا هستند و همچنین شهرهایی مانند بوشهر به عنوان پایلوت برای اجرای پروژه‌های هوشمند سازی معرفی شده‌اند.

به نظر می‌رسد علی‌رغم سرعت رشد فناوری‌های اینترنت اشیا و شهر هوشمند در کشورهای توسعه یافته، برخی کشورها در آفریقا و آسیا نیز در حال سرمایه‌گذاری‌های وسیع در این حوزه به منظور بهره‌مندی از امکانات و تسهیلات IoT در شهرهای خود هستند.


اخبار مرتبط: 

- اصول حاکم بر توسعه اینترنت اشیا در کشور تصویب شد
- بوشهر شهر هوشمند می‌شود