اینترنت اشیا، تنها گزینه‌ی مناسب دستگاه‌های پوشیدنی

اینترنت اشیا تنها گزینه‌ی مناسب دستگاه‌های پوشیدنی

بازار دستگاه‌های پوشیدنی در شش سال گذشته به شدت افزایش یافته و از سال 2012 تا امروز از 750 میلیون دلار در به حدود 6 میلیارد دلار رسیده است. در این راستا شبکه‌های LTE-M و NB-IoT بسیار گسترده شده‌اند و بازارهای فزاینده‌ای بیشتر از IoT سلولی به عنوان تنها گزینه بلندمدت برای اتصال اکثریت وسیع برنامه‌های در حال ظهور استفاده می‌کنند.

بازار دستگاه‌های پوشیدنی در شش سال گذشته به شدت افزایش یافته و از سال 2012 تا امروز از 750 میلیون دلار در به حدود 6 میلیارد دلار رسیده است. در این راستا شبکه‌های LTE-M و NB-IoT بسیار گسترده شده‌اند و بازارهای فزاینده‌ای بیشتر از IoT سلولی به عنوان تنها گزینه بلندمدت برای اتصال اکثریت وسیع برنامه‌های در حال ظهور استفاده می‌کنند. این روند احتمالاً بیشتر در فضای تجهیزات پوشیدنی قابل مشاهده است که در آن شبکه‌های سلولی دارای مزیت قابل‌توجهی نسبت به راهکارهای جایگزین است. بیایید نگاهی به زمینه‌های کلیدی این شبکه بیندازیم:

تحرک و ارتباطات در فضای باز: تحرک و ارتباطات در فضای باز از الزامات مهم برای دستگاه‌های پوشیدنی، به‌ویژه برای ردیاب‌های GPS و مانیتورهای تناسب‌اندام است که انتظار می‌رود برای مدت طولانی در خارج از منزل فعال باشند. Wi-Fi و بلوتوث به سادگی فاقد محدوده موردنیاز هستند، درحالی‌که فناوری‌های غیرسلولی LPWAN مانند LoRa و Sigfox برای پشتیبانی از تحرک ساخته نمی‌شوند، فقط IoT سلولی دامنه و پوشش لازم برای برنامه‌های کاربردی در فضای باز را فراهم می‌کند.

صدا: تلفن همراه امکان خدمات صوتی را فراهم می‌کند. توانایی پشتیبانی از VoLTE) Voice over LTE) امکان استفاده از موارد اضافی مانند تماس‌های اضطراری از تجهیزات پوشیدنی است که به تلفن همراه نیاز ندارند. همراه با دیگر ویژگی‌های یکپارچه مانند موقعیت و پوشه‌های متحرک متصل، تلفن همراه امنیت بیشتری برای برنامه‌های کاربردی از جمله ردیاب‌های کودک و مانیتورهای علاقه‌مندان به ورزش در نقاط دوردست را فراهم می‌کند.

هنگام انتخاب چیپ‌ست سلولی برای دستگاه پوشیدنی، باید ویژگی‌های کلیدی زیر را در نظر داشته باشید:

عمر باتری: طول عمر باتری برای تجهیزات پوشیدنی در محدوده‌ی چند روز تا چند ماه سنجیده می‌شود. این در حالیست که سایر کاربردهای دیگر IoT طول عمری در محدوده‌ی چند ماه تا چند سال نیاز دارند. بااین‌حال پیشرفت چیپ‌ست‌های اینترنت اشیا برای شبکه‌های سلولی امکان مجتمع سازی و پوشش بیشتر با توان مصرفی کمتر را فراهم آورده است و این امر به کاربران اجازه‌ی استفاده از آن‌ها را برای بازه‌های طولانی‌تر محیا می‌نماید.

ابعاد باتری: ابعاد باتری‌ها در حالت کلی بستگی به نوع وسایل پوشیدنی دارد. به‌طور مثال، وسایلی مثل ساعت‌های هوشمند، مانیتورهای پارامترهای سلامتی و یا سایر انواع دیگر وسایل پوشیدنی نیاز به سایز باتری متفاوت و متناسب با خود دارند.

هزینه: با توجه به انتظارات میلیاردها دستگاه هوشمند در سال‌های آینده، ضروری است که آنها را با قیمت‌های رقابتی فروخته شود.

با توجه به اینکه دستگاه‌های پوشیدنی جهان تا سال 2022 از 190 میلیون واحد در سال 2018 تجاوز می‌کنند، فقط IoT سلولی قادر به پاسخگویی به خواسته‌های برنامه‌های کاربردی پوشیدنی فعلی و در حال ظهور است. علاوه بر این، استفاده از چیپ‌ست‌های LTE-M / NB-IoT دوگانه، مزایای دیگری را برای توسعه‌دهندگان و مصرف‌کنندگان تجهیزات پوشیدنی فراهم می‌کند که آنها را قادر می‌سازد تا دستگاه‌ها را در هر مکان جغرافیایی بدون در نظر گرفتن پوشش شبکه غالب پوشش دهند.

مطالب مرتبط

امنیت یکی از چالش‌های مهم در فناوری‌های نوین نظیر اینترنت اشیا است. بسیاری از کاربران سیستم‌های IoT نگران امنیت داده‌ها و حفاظت از آن جهت جلوگیری از سواستفاده‌های احتمالی هستند. چالشی که راهبران این صنعت باید به آن حساس بوده و راهکارهای جامعی برای این چالش ارائه دهند.

تعادل مناسب بین گستردگی و عمق برنامه‌های شرکا کلید موفقیت اینترنت اشیا است

موسسه تحقیقاتی ABI گزارشی با عنوان "SI/VAR and Partner Program IoT Ecosystem Market Data" که در آن 547 شرکت را در توانایی‌های خدمات IoT را تجزیه و تحلیل رتبه‌بندی کرده است، این گزارش نشان می‌دهد که برنامه‌های شرکا و شرکت‌های عضو، به‌طور پیوسته در حال بلوغ هستند درحالی‌که همزمان تعداد میانگین اعضا در هر برنامه اشتراکی در حال کاهش می‌باشد.

ضعف مدیریتی و از دست رفتن سرمایه در حوزه‌ی اینترنت اشیا

مطالعات جدید نشان می‌دهد که شرکت‌ها با وجود به کارگیری ساختارهای IoT در مدل‌های کسب و کار خود، ضعف‌های قابل توجهی در زمینه‌ی مالی ناشی از فقدان بهره‌برداری از شیوه‌های متناسب دارند.

تولید تجهیزات اینترنت اشیا بدون نیاز به باتری

Atmosic Technologies تولید کننده تجهیزات نیمه‌رسانا در کالیفرنیا، بلوتوث نسل پنجم را به عنوان کم‌مصرف‌ترین تولید این شرکت معرفی کرده است که شامل مجموعه‌های M2 و M3 می‌شود و برای فعال کردن دستگاه‌های IoT در هر نقطه بدون نیاز به باتری قابل استفاده است.