اینترنت اشیا (IoT) در سال 2021، فناوری تحت تأثیر پاندمی

اینترنت اشیا (IoT) در سال 2021، فناوری تحت تأثیر پاندمی

روندهای اینترنت اشیاء در سال 2021 بر نیازهای اساسی مانند ایمنی و بهداشت و همچنین پایش تجهیزات متمرکز خواهد شد ، اما میزان کاربرد IoT در بهبود فرآیندهای تجربه مشتری نیز توسعه خواهد یافت.

روندهای اینترنت اشیاء در سال 2021 بر نیازهای اساسی مانند ایمنی و بهداشت و همچنین پایش تجهیزات متمرکز خواهد شد ، اما میزان کاربرد IoT در بهبود فرآیندهای تجربه مشتری نیز توسعه خواهد یافت.
هرچه به پایان سال 2020 - که قطعاً سالی عجیب و چالش برانگیز بوده است- نزدیک می‌شویم، اینترنت اشیا و دستگاه‌های هوشمند در طیف گسترده‌تری از صنایع بکار گرفته می‌شوند. در سال 2021 روندهای متعددی با تمرکز بر اینترنت اشیاء همچنان به افزایش محبوبیت خود ادامه خواهند داد: از به‌کارگیری داده‌های دریافتی از دستگاه‌های اینترنت اشیاء همچون اتومبیل‌های خودران و گجت‌های پوشیدنی گرفته تا نیازهای اساسی ایمنی و بهداشت (به خصوص با حضور ویروس کرونا در مرکز توجه).

فضای اینترنت اشیاء همچنان با حضور استانداردهای مختلف، روشهای ارتباطی متعدد و کاربردهای گسترده‌تر به حرکت خود ادامه خواهد داد، به‌گونه‌ای که موسسه تحقیقاتی فارستر پیش‌بینی می‌کند که راه‌های ارتباطی اینترنت اشیاء نه تنها همگون و استاندارد نخواهد شد بلکه تنوع بیشتری نیز پیدا خواهد کرد.

خانم میشل پیلینو ، تحلیلگر ارشد تیم تحقیقاتی زیرساخت و عملیات در فارستر، می‌گوید: اگرچه 5G به عنوان بهترین روش ارتباطی IoT شناخته می‌شود ، "گزینه‌های مختلفی برای ارتباط وجود خواهد داشت." موسسه تحقیقاتی فارستر همچنین پیش‌بینی کرده است که  در سال 2021 برخی از کاربردهای اینترنت اشیاء بر ابتکاراتی اساسی در زمینه ایمنی و بهداشت (مانند فن‌آوری‌های تمیز کردن ساختمان و قابلیت‌های ردیابی و نظارت تجهیزات و کارکنان ) متمرکز می‌شوند. از سویی نه تنها اینترنت اشیاء برای رفع نیازهای اساسی جامعه به خدمت گرفته خواهد شد ، بلکه جهت ارائه خدماتی سطح بالاتر به مشتریان و همچنین بهبود تجربه مشتری نیز نقشی کلیدی خواهند داشت. بسیاری از تکنولوژی‌های اینترنت اشیاء با ایجاد زیربنای مناسب به سازمان‌ها کمک خواهد کرد تا تمرکز خود را به فرآیندهای مهم‌تری همچون خدمات مشتریان و تجربه مشتری اختصاص دهند.

بر اساس گزارش فارستر، در اینجا به بررسی روندهای کلیدی اینترنت اشیاء در سال 2021 می‌پردازیم:

تنوع در شبکه‌های ارتباطی:

پیلینو میگوید: اگرچه طی چند سال اخیر تبلیغات گسترده‌ای پیرامون 5G و پتانسیل بالای آن در پردازش سریع داده‌ها، انجام شده است ولی 5G تنها راه ارتباطی که سازمانها در اختیار دارند نیست و گزینه‌های متنوعی روی میز وجود خواهد داشت، سازمان‌ها باید به این فکر کنند که دقیقاً چه می‌خواهند و کدام شبکه ارتباطی منطقی‌ترین می‌باشد. یک وسیله نقلیه هوشمند به شبکه ارتباطی متفاوتی نسبت به یک گجت پوشیدنی یا یک دستگاه در کارخانه نیاز دارد. شبکه ارتباطی باید متناسب با کاربردی که انتظار میرود انتخاب شود. همچنین تمرکز روی 5G قادر نخواهد بود به توسعه استفاده از ماهواره‌ها و فناوری‌های ارتباطی کم مصرف – که پیش‌بینی می‌شود در سال 2021، 20% افزایش یابد- کمک کند.

تولید دستگاه‌های هوشمند در زمینه مراقبت‌های بهداشتی به شکل چشمگیری افزایش میابد:

پیلینو خاطرنشان می‌کند که ظهور بیماری کووید-19، فناوری‌های دیجیتال و ریموت پزشکی و بهداشتی را بیش از هر زمان دیگری، به میدان آورده است. تمایل به استفاده از گجت‌های پوشیدنی برای معاینات منظم بهداشتی و ارائه مراقبت‌های پزشکی مجازی افزایش یافته است و ما قطعاً در سال 2021 شاهد تغییرات شگرفی در حوزه دستگاه‌های هوشمند پزشکی و مراقبتی – همچون ویزیت و نظارت بر فاکتورهای سلامتی بیماران از راه دور- خواهیم بود.همچنین با حضور فناوری‌هایی همچون 5G و سخت‌افزارهای هوشمندتر، امکان استفاده از داده‌ها برای بهبود تجربه مراقبت‌های پزشکی و بهداشتی خیلی بیشتر فراهم خواهد شد.

ساختمان‌های هوشمند:

فناوری‌های ساختمان هوشمند در ارتباط با کارکنان تحول اساسی پیدا خواهد کرد. اما این تحول کمتر به اولویت‌هایی که در گذشته بیشتر مطرح بود مانند بهبود راندمان انرژی و بهره‌وری کارگران توجه خواهد کرد. در عوض ، در سال 2021 ، فناوری ساختمان هوشمند بیشتر به اولویت‌های اساسی این دوران مانند سلامت و ایمنی کارکنان معطوف خواهد شد. اگرچه قبلاً از فناوری‌های ساختمان هوشمند برای برنامه‌ریزی اتاق‌های کنفرانس برای جلسات و استفاده از چراغ‌ها و دماسنج‌های هوشمند برای افزایش راندمان انرژی استفاده می‌شد ، در سال 2021 تمرکز بر حفظ  فاصله اجتماعی کارکنان و قابلیت مکان‌یابی و ردیابی آنها خواهد بود تا امکان گسترش COVID-19 را به حداقل برسانند. خانم پیلینو اضافه می‌کند: "ما هنوز هم معتقدیم که بسیاری از ذینفعان به نوعی به دفاتر کار خود برمی‌گردند و البته این امر مهم با هدف اطمینان از حفظ  فاصله ایمن و به کمک دستگاه‌های اینترنت اشیاء تأمین خواهد شد. "

حضور دستگاه‌های اینترنت اشیاء در همه جا:

میشل پیلینو اضافه میکند: کارخانه‌های تولیدی و سایر کسب و کارهایی که تجهیزات گران قیمتی دارند، همین حالا هم  از مزایای نظارت از راه دور برای ماشین‌آلات خود استفاده میکنند. به دلیل شیوع ویروس کرونا حضور کارمنان در خطوط تولید کاهش یافته است و امکاناتی همچون نظارت ریموت رایج شده است و کسانی که قبلاً از این تکنولوژی استفاده نمی‌کردند، امروز به استفاده از این قابلیت روی آورده‌اند. قابلیت نظارت از راه دور یا Remote Monitoring در دوران قبل از کرونا، تحت آزمایشات سختگیرانه‌ای قرار گرفته است و اکنون بسیاری از سازمانها از ان استقبال کرده‌اند.

بعلاوه ، بسیاری از سازمانها یاد گرفته‌اند که چگونه از این داده‌ها برای بهبود روابط بلند مدت خود با مشتریان استفاده کنند ، جایی که آنها می‌توانند از خرابی تجهیزات پیشگیری کرده یا ماشین‌آلات خود را برای این خرابی‌ها از قبل آماده کنند و همچنین به تکنسین‌های خط تولید خود اعلان‌هایی را جهت آماده نگهداشتن قطعاتی که در زمان خرابی نیاز به تعویض دارند نیز فراهم شده است. این سناریوهای نگهداری و تعمیرات باعث بهبود خدمات پشتیبانی از مشتری خواهد شد، چیزی که در سال 2021 بسیار بیشتر محبوب می‌گردد.نظرسنجی اخیر IoT Adoption که امسال توسط IoT World Today انجام شده است نیز این ایده را تأیید می‌کند، به‌گونه‌ای که 57% از شرکت کنندگان در این نظرسنجی میگویند که از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای نظارت بر عملکرد تجهیزات خود استفاده می‌کنند.

استفاده از موقعیت مکانی مشتریان و کارکنان

در پی شیوع ویروس کرونا فروشگاه‌های خرده‌فروشی خدمات مبتنی بر موقعیت مکانی و لوکیشن همچون امکان خرید آنلاین و تحویل کالا بدون پیاده شدن مشتریان از خودرو را فراهم کرده‌اند (Curbside Pickup Services) و خانم پیلینو اعتقاد دارد که استفاده از داده‌های مکانی –همچون استفاده از امکانات GPS گوشی‌های هوشمند-  برای بهبود ارائه خدمات به مشتری قطعاً ادامه خواهد داشت و برندها با گذشت زمان برای ایجاد تجربیات موقعیت محور برای تعامل با مشتری، فرصتهای بیشتری خواهند داشت. مثلاً در سال آینده ، مشتریان می‌توانند برای حفظ فاصله اجتماعی و جلوگیری از انتظار در صف ، حضور خود را در مکانی خاص از طریق تلفن همراهشان اعلام کنند (Check-in) و متعاقباً بستر برای ارائه خدمات خلاقانه دیگر نیز توسعه خواهد یافت. اگرچه هنوز کاملاً مشخص نیست که آیا فروشگاه‌های فیزیکی امکان ارائه خدمات دیجیتال را به صورت کامل خواهد داشت یا نه؟ 

مطالب مرتبط

جدیدترین آمار، واقعیت‌ها و پیش‌بینی‌ها از فناوری اینترنت اشیا IoT (به روز رسانی نوامبر 2020)

در هر ثانیه 127 دستگاه جدید به اینترنت متصل می‌شوند. این آمار واقعاً حیرت‌انگیز است. اما آیا میدانستید آمار مرتبط با اینترنت اشیاء چه شگفتانه‌های دیگری هم برای ما در آستین دارد؟ در این مطلب به چند مورد از جدیدترین آمار و ارقام، حقایق و پیش‌بینی‌های مربوط به اینترنت اشیا خواهیم پرداخت.

تکنولوژی‌های تعیین کننده سال آینده میلادی به روایت IEEE

مدیران ارشد فناوری اطلاعات عضو انجمن IEEE طی یک نظرسنجی فرصت‌ها، چالش‌ها و روندهای اصلی تکنولوژی را در سال 2021 بررسی کردند.

چشم‌انداز نسل چهارم صنایع (industry.4)؛ یک قرن پیشرفت در ۵ سال آینده

کارشناسان ارشد انجمن ITDM معتقد هستند اینترنت اشیاء صنعتی (Industry 4.0) طی پنج سال آینده معادل یک قرن پیشرفت بهمراه خواهد داشت.

فناوری 5G زیرساخت تحول در صنعت حمل و نقل

این روزها هیاهوی زیادی حول و حوش فناوری 5G وجود دارد ولی بیشتر این صحبتها پیرامون سرعت خیلی زیاد اینترنت برای رایانه‌ها و تلفن‌های هوشمند متمرکز شده است. اکثر مردم از این واقعیت آگاه نیستند که طیف وسیعی از دستگاه‌ها و برنامه‌های مجهز به اینترنت می‌توانند از اتصال سریع 5G بهره‌مند شوند.