Nobka_Swedish-roads-charge-electric-cars.jpg

جاده‌های سوئد اتومبیل‌های الکتریکی را شارژ می‌کنند

اولین جاده‌ی الکتریکی جهان، در کشور سوئد می‌تواند وسایل نقلیه الکتریکی را حین عبور شارژ نماید و بدین ترتیب باعث کاهش هزینه در اتومبیل‌ها شود.

این پروژه دولتی "eRoadArlanda" نام دارد و با هزینه‌ای حدود 50 میلیون کرون (5.82 میلیون دلار) ، از یک کامیون الکتریکی برای انتقال محموله از فرودگاه آرلندا شهر استکهلم به فرودگاه Postnord استفاده می‌کند تا این تکنولوژی را آزمایش نماید.

در این پروژه، یک راه آهن الکتریکی به طول 2 کیلومتر ( 1.24 مایل) در جاده تعبیه شده است که به طور خودکار در هنگام عبور کامیون ، آن را شارژ می‌کند. بازوی متحرک متصل به کامیون موقعیت مکانی راه آهن را در جاده تشخیص می‌دهد و زمانی که وسیله نقلیه می‌ایستد ، شارژ متوقف می‌شود.

این سیستم همچنین مصرف انرژی خودرو را محاسبه می‌کند و بدین ترتیب هزینه‌ی الکتریکی هر خودرو به صورت جداگانه محاسبه می‌گردد.

مدیر اجرایی Elways Gunnar Asplund می‌گوید که شارژ الکتریکی در هنگام رانندگی به این معنی است که اتومبیل‌های الکتریکی دیگر نیازی به باتری‌های بزرگ با هزینه‌های زیاد برای یک سفر ایمن ندارند.
وی می‌افزاید : " این تکنولوژی امکانات وسیعی را در اختیار رانندگان قرار می‌دهد که منجر به کاهش استرس و اضطراب در آن‌ها می‌شود. در واقع جاده‌های الکتریکی باعث می‌شوند هزینه‌های ماشین‌های الکتریکی از مصرف سوخت‌های فسیلی کمتر باشد. "

به گفته‌ی Asplund ، دولت سوئد با توجه به نتایج مثبتی که از این پروژه حاصل شده است در حال افزایش بودجه برای تامین هزینه‌های گسترش این جاد‌ها می‌باشد.

در این راستا Elways که بخشی از یک کنسرسیوم سوئدی است ، تکنولوژی خط آهن الکتریکی را ثبت کرده است و از پروژه eRoadArlanda که شامل زیر ساخت شرکت NCC و ابزار Vattenfall است پشتیبانی کرده و انرژی برق را از شبکه ملی تا خطوط راه آهن تامین می‌کند.

Markus Fischer ، سخنگوی Vattenfall می‌گوید: "این جاده‌ها به وسایل نقلیه الکتریکی اجازه می‌دهند تا فاصله زیادی را بدون باتری‌های بزرگ، پر هزینه و سنگین طی کنند. " 
Vattenfall در بیانیه‌ای گفت که جاده‌های الکتریکی می‌تواند انتشار دی اکسید کربن از کامیون‌ها را که حدود 25 درصد از کل دی اکسید کربن تولید شده را تشکیل می‌دهند ، کاهش دهد. 
وی افزود : " هزینه‌های سرمایه گذاری در هر کیلومتر، کمتر از استفاده از خطوط هوایی برآورد شده است ." 

آزمایش eRoadArlanda در ماه آوریل آغاز شده و حداقل 12 ماه طول می‌کشد تا اتومبیل‌های الکتریکی بتوانند از آن در شرایط مختلف آب و هوایی استفاده کنند.