داده‌ها نقش مهمی در پزشکی از راه دور دارند

داده‌ها نقش مهمی در پزشکی از راه دور دارند

در حالی که تاکنون شاهد رشد بی‌سابقه‌ای در نیمه اول سال 2020 در زمینه پزشکی از راه دور(Telehealthیا Telemedicine) بوده‌ایم، ادامه محبوبیت آن تا حدودی به در دسترس بودن قابلیت‌های کنترل نظارت از راه دور بیمار بستگی دارد.

در حالی که تاکنون شاهد رشد بی‌سابقه‌ای در نیمه اول سال 2020 در زمینه پزشکی از راه دور (Telehealthیا Telemedicine) بوده‌ایم، ادامه محبوبیت آن تا حدودی به در دسترس بودن قابلیت‌های کنترل نظارت از راه دور بیمار بستگی دارد. با وجود اینکه تعداد زیادی از تجهیزات بهداشتی و پزشکی متصل به اینترنت توسعه یافته‌اند اما اغلب آنها در مراقبت‌های پزشکی معمول محدود هستند.

مایکل بلوم مدیر اجرایی مرکز نوآوری سلامت دیجیتال در دانشگاه کالیفرنیا، سان فرانسیسکو، در این باره می‌گوید: "توانایی ادغام داده‌های سلامت از راه دور بسیار محدود است." بالوم متخصص قلب و عروق در اینباره می‌گوید: بسیاری از پزشکان تلاش کرده‌اند از راه دور بیماران را درمان کنند اما داده‌های حیاتی در اختیار آنها قرار ندارد. علیرغم در دسترس بودن دستگاه‌هایی که از راه دور می‌توانند همه چیز را از جمله نبض، الکتروکاردیوگرام، فشار خون، اکسیژن رسانی به پالس و خارج از خانه یک بیمار کنترل کنند، بسیاری از پزشکان فاقد زیرساخت لازم برای استفاده از داده‌ها از جمله وسایل بالینی هستند.

به گفته بیل بتن مدیر شركت Betten Systems Solutions، چالش‌های مالی و موانع داده‌ها دو دلیل است كه انتقال به مراقبت‌های بهداشتی محور مبتنی بر داده‌ها نسبتاً كند بوده است. در مدل بیمار محور، تصمیمات مربوط به مراقبت‌های بهداشتی و اندازه‌گیری کیفیت مبتنی بر "نیازهای خاص سلامتی فرد و پیامدهای بهداشتی مطلوب" است، همانطور که در ژورنال پزشکی نیوانگلند توضیح داده شده است. یکی از موانع اصلی برای مراقبت از بیمار، مخازن دیتا است. در یک مدل بیمار محور، داده‌ها می‌توانند از منابع مختلف برای تقویت نتایج بیمار استفاده شوند.

بتن در ادامه افزود: "اگر من بیمار هستم، می‌خواهم پزشکان به هر اطلاعات مربوط به من دسترسی داشته باشند."

کری نیکسون مدیر شریک گروه حقوقی نیکسون نیز دراینباره می‌گوید: یکی دیگر از موانع موجود در ایالات‌متحده عدم بازپرداخت برای کنترل از راه دور و کنترل از راه دور بیمار است. قبل از شیوع COVID-19 ، قانون فدرال بیماران را ملزم می‌کرد كه در مناطق روستایی یا تحت حفاظت نباشند.

این احتمال که باز پرداخت از راه دور می‌تواند در آینده کاهش یابد، برای برخی از ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی تأثیر ناخوشایندی داشته است.

نیکسون در ادامه افزود: "برخی از شیوه‌های کوچکتر و کمتر پیشرو در آمریکا هنوز مایل به اجرای کامل برنامه‌های مراقبت از سلامتی نیستند زیرا آنها مطمئن نیستند که آیا باز پرداخت در درازمدت پایدار خواهد بود یا خیر."

تعداد کمی از مناطق جهان تجربه قابل‌توجهی از مراقبت از بیمار از راه دور دارند. قبل از شیوع ویروس کرونا (COVID-19)، تله هلث (Telehealth) در اروپا به ندرت برای مراقبت از بیمار استفاده می‌شده است. در آسیا فقط 22 درصداز مصرف‌کنندگان قبل از انتشار شیوع ویروس کرونا در سراسر منطقه از خدمات پزشکی از راه دور استفاده کرده‌اند.

از نظر تئوری جمع‌آوری داده‌ها برای نظارت بر علائم و مدیریت سلامت جمعیت ساده است اما ماهیت مراقبت‌های بهداشتی در آمریکا می‌تواند مانعی برای محدود کردن مزایای ارتباط از راه دور باشد. دستگاه‌های پوشیدنی در مواجهه با مصرف‌کننده می‌توانند داده‌های مربوط به بیمار را به پزشکان ارائه دهند اما مسائل مربوط به کیفیت داده‌ها، ریسک پذیری، قابلیت همکاری و امنیت سایبری موانع متداول است. در همین حال بیشتر بیماران ظرفیت تفسیر داده‌های بهداشتی را ندارند. برای غلبه بر چنین موانعی یک رویکرد استاندارد لازم است.

بلوم مدیر اجرایی مرکز نوآوری سلامت دیجیتال دانشگاه کالیفرنیا در اینباره می‌گوید: شرکت‌های خصوصی می‌توانند نقش مهمی در جمع‌آوری و استاندارد کردن داده‌های بیمار از راه دور در ایالات‌متحده ایفا کنند. او با اشاره به ارائه اندازه‌گیری‌های بالینی از راه دور که بسیار مورد نیاز است، می‌گوید: "ما به دنبال شرکای آماده برای به‌کارگیری راهکارهای معتبر بالینی هستیم که بتوانند این حفره‌ها را به هم وصل کنند."

صنعت تجهیزات پزشکی در این راستا در حال حرکت است و به تدریج تمرکز خود را از توسعه دستگاه‌های منفرد به خدمات تغییر می‌دهد. محدودیت‌های پرداخت غیرقانونی پزشکی نیز مانعی برای تجزیه و تحلیل داده‌های مورد استفاده در هماهنگی مراقبت است. نیکسون در اینباره توضیح می‌دهد که مراکز خدمات بهداشتی و پزشکی (CMS) در سال 2019 تغییراتی در قوانین مربوط به کلاه‌برداری و سوءاستفاده ارائه کرده‌اند که انواع جدیدی از همکاری در بین اعضای اکوسیستم مراقبت‌های بهداشتی را بسیار تسهیل می‌کند. اگر CMS تغییراتی در زیرساخت‌های کلاه‌برداری و سوءاستفاده انجام دهد، همکاری بیشتری برای پشتیبانی از راه دور و نظارت از راه دور بر بیمار صورت خواهد گرفت."

علاوه بر تغییرات نظارتی، ذینفعان مراقبت‌های بهداشتی به یک انگیزه نیاز دارند تا بتوانند به شیفت‌های مهم مراقبت‌های بهداشتی توجه کنند. چشم‌انداز ادغام داده‌های پزشکی در مراقبت‌های بهداشتی چه در داخل و چه در خارج از محیط‌های مراقبت‌های بهداشتی سنتی یک کار عظیم است.

مطالب مرتبط

چت بات‌ها در خدمت سیستم بهداشت و درمان

ربات‌های chatbot در حالی که هنوز در مراحل ابتدایی تکامل خود هستند اما می‌توان صدای آنها را در جنبه‌های مختلف زندگی سالخوردگان شنید.

بازار جهانی گجت‌های پوشیدنی حوزه پزشکی در حال رشد است

بنا بر گزارش مؤسسه تحقیقات بازار Absolute Market Insights ، بازار جهانی گجت‌ پوشیدنی در حوزه پزشکی با رشد 13.8 مواجه بوده است و پیش‌بینی می‌شود با علاقه روز افزون مردم به استفاده از تجهیزات پوشیدنی افزایش یابد.

نقش داده در استراتژی کسب و کار

زیرساخت اصلی کلیه محصولات و خدمات و تعامل با مشتریان، داده‌ها هستند. درست همانطور که آب برای زندگی روی کره زمین بسیار حیاتی است و به اکوسیستم‌های موجود در کره زمین کمک می‌کند، داده‌ها نیز جزء اصلی است که در زیربنای هر استراتژی تجاری به شمار می‌روند.

اولین عمل جراحی مغز از راه دور در جهان با استفاده از پتانسیل اینترنت اشیا و شبکه 5G

یک بیمار پارکینسون در چین اولین عمل جراحی مغز از راه دور را با استفاده از پتانسیل مراقبت‌های بهداشتی IoT دریافت کرده ‌است.