راه‌اندازی پلتفرم مشارکت شهروندان تهرانی برای رفع چالش‌های پایتخت

راه‌اندازی پلتفرم مشارکت شهروندان تهرانی برای رفع چالش‌های پایتخت

دکتر محمد فرجود، مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران در نشست مدیران فناوری کلان‌شهرها از رونمایی پلتفرم مشارکت شهروندان با محوریت مشکلات و چالش‌های شهر تهران خبر داد.

اینوتکس که یک رویداد منحصر درحوزه فناوری و نوآوری در منطقه است امسال نیز با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری برگزار ‌شد. این رویداد با محوریت اصلی «شهر هوشمند» و با حضور بیش از ۱۵۰ استارتاپ، ۵۰ مخترع، ۲۰ شرکت سرمایه گذاری، ۲۰ شتاب دهنده، ۴۰ سرمایه گذار فرشته کسب و کار و ۱۲۰ شرکت فناور و نشست های مختلف از ۱۴تا ۱۶ تیرماه ۱۳۹۷ در محل نمایشگاه‌های تخصصی شهرداری تهران (بوستان گفتگو) برگزار شد.

دکتر محمد فرجود در نشست مدیران فناوری کلان‌شهرها که در حاشیه هفتمین نمایشگاه اینوتکس برگزار شد، ضمن تأکید بر نگاه پلتفرمی به شهرها گفت:" مزیت نگریستن به شهرها به مثابه پلتفرم این است که می‌توانیم داده‌ها را درست تجمیع کرده و از آنها به بهترین شیوه استفاده کنیم. همچنین پلتفرم‌ها بهترین فضا برای تبادل اطلاعات و خلق ارزش است."

دکتر فرجود در ادامه به سه محور چالش‌های شهرنشینی در دنیا، معرفی برنامه تهران هوشمند و اقدامات انجام شده در دبیرخانه و مرکز تهران هوشمند پرداخت و با تأکید بر اینکه هوشمندی تنها مربوط به رشد فناوری نیست خاطرنشان کرد جدی‌ترین شاخصه هوشمندی، داده محوری است و هوشمندسازی و رشد یک شهر و کیفیت زندگی مردم و همچنین حرکت به سمت تحول دیجیتالی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی در ادامه با اشاره به زیرساخت داده به عنوان پایه هوشمندسازی یک شهر گفت: "اهمیت متصل بودن و زیرساخت داده شهر هوشمند بر کسی پوشیده نیست، اما متأسفانه در نظام مدیریت شهری بعضاً دیده می‌شود که به داده به‌عنوان یک شاخصه تاثیرگذار، چندان بها داده نمی‌شود."

دکتر فرجود در پایان این نشست ، توسعه شهری پایدار، هدایت نوآوری، رضایت شهروندان، ارتقای مشارکت و شفافیت و نظام‌های مدیریت و خدمات کارآمد را به عنوان محورهای استراتژیک هوشمندسازی تهران برشمرد و سپس پروژه‌ها و پایلوت‌های تهران هوشمند همچون سامانه طرح ترافیک جدید، سامانه تهران من، مسیریاب و نقشه تهران، سامانه شفافیت، داشبورد انتشار داده‌های شهر و... را معرفی و همچنین نقش شهرداری‌ها را در زیست‌بوم نوآوری تشریح کرد.


مطالب مرتبط: